Sigma 18-200?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
mikael82karlsson
Inlägg: 208
Blev medlem: ons 03 apr 2013, 15:15
Kontakt:

Sigma 18-200?

Inlägg av mikael82karlsson »

Någon här som testat ett Sigma AF 18-200/3,5-6,3 II DC OS HSM? :confused: Är inne på att köpa ett allroundobjektiv.
You don't take a photograph, you make it
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""mikael82karlsson""]Någon här som testat ett Sigma AF 18-200/3,5-6,3 II DC OS HSM? :confused: Är inne på att köpa ett allroundobjektiv.[/quote]

Prisvärd men inte mycket mer, ungefär som med alla andra superzoomar.
Användarvisningsbild
mikael82karlsson
Inlägg: 208
Blev medlem: ons 03 apr 2013, 15:15
Kontakt:

Inlägg av mikael82karlsson »

[quote=""nonamegiven""]Prisvärd men inte mycket mer, ungefär som med alla andra superzoomar.[/quote]

Ja jag lånade en, håller med! Inget för mig.
You don't take a photograph, you make it
Wezzli
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 08:08

Inlägg av Wezzli »

Alla objektiv som har en zoomrange på mer än 4x är en kompromiss utan dess like. Jag t.ex. har ingen nytta av att dra med mig mitt 70-200 på UE dock, gjorde det mycket förut men det händer aldrig nuförtiden. Har envisats med att dra med mitt 50/1,4 också men det är väldigt sällan man har nytta av det heller och nu blir det som regel 17-40/4L som används konstant
Fotograf, urban explorer och grundare av http://www.nedlagt.se/
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Det har hänt mig en handfull gånger att 70-200 åker på. En enda gång önskade jag att 100-400 inte låg kvar hemma (länk).

Jag har EF-S 10-22 (cropvarianten av 17-40) monterad för 80% av bilderna och 50 f1.4 för detaljer (motsvarar då 80 mm).

Vita stunder har däremot kört sin 70-200 på så gott som alla bilder med gott resultat. Det beror på vad man är ute efter...
Användarvisningsbild
mikael82karlsson
Inlägg: 208
Blev medlem: ons 03 apr 2013, 15:15
Kontakt:

Inlägg av mikael82karlsson »

Tanken var att ha ett "allt i ett" objektiv i skitig miljö så man slipper byta, men efter jag lånade ett Sigma 18-200 så märkte jag att det kanske inte vá vad jag tänkte mig.
You don't take a photograph, you make it
pacie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 04 maj 2013, 12:35

Inlägg av pacie »

Jag testade Sigmat med en slavblixt. Svinbra. Kör vanligt vis på fast 50 för jag gillar djup i bilderna.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""pacie""]Jag testade Sigmat med en slavblixt. Svinbra. Kör vanligt vis på fast 50 för jag gillar djup i bilderna.[/quote]

Nu styr du djupet i bilderna med bländaren mest. Jag har svårt att se att Sigman med dess f3,5 - 6,3 blir särskilt användbart då det absolut inte är som skarpast på max bländaröppning. Pomera att det är som skarpast med två bländarsteg extra på 200mm.
Då krävs det dagsljus och lite mer för att kunna använda gluggen.
pacie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 04 maj 2013, 12:35

Inlägg av pacie »

[quote=""bunkrologen""]Nu styr du djupet i bilderna med bländaren mest. Jag har svårt att se att Sigman med dess f3,5 - 6,3 blir särskilt användbart då det absolut inte är som skarpast på max bländaröppning. Pomera att det är som skarpast med två bländarsteg extra på 200mm.
Då krävs det dagsljus och lite mer för att kunna använda gluggen.[/quote]

Jo jag vet. Men ibland är det jävligt krångligt att pressa in med 50:in pga att jag inte kör med fullformats kamera. Det blir ett avstånd och alla utrymmen tillåter ju inte de. Kanske i ödehus finns det space men i undergound ibland så får man ju inte ha en flicka i tanken förens utrymmet blir bortblåst.
Skriv svar