Köpt en pannlampa

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
danne
Inlägg: 102
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 09:44

Köpt en pannlampa

Inlägg av danne »

Fick hem min pannlampa idag som jag fyndade på blocket, verkar helt ok. Vad använder ni själva för bra ljus när ni är i mörka rum/hus etc?

Info:
Pannlampa Silva L1.
3W Luxeon. Robust lättviktslampa med kraftfull luxeon lysdiod. Fyra ljuslägen. Brinntid: energisparläge: 150 tim, stark: 35 tim, extra stark: 15 tim och blinkande. Ljusets räckvidd: upp till 60 m. Vattenskyddad enligt IPX6. Drivs med fyra st. batterier typ LR6 (medföljer). Levereras även med batteripack med plats för fyra st. LR14 batterier, för ökad brinntid.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
***
Jag gillar UE - gör du? :rolleyes:
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""danne""]Fick hem min pannlampa idag som jag fyndade på blocket, verkar helt ok. Vad använder ni själva för bra ljus när ni är i mörka rum/hus etc?
[/quote]

Belysning, krävs en form av belysning för att se vart man sätter ned fötterna/hitta runt, en annan form av belysning om man vill använda den för att fotografera, vad är tanken med din pannlampa?

För att inte trampa ner på fel ställe när jag går runt i ett tokmörkt utrymme så har jag en pannlampa med både dioder och glödljus som man kan växla mellan (dioder räcker länge, men läskigt blått ljus, glödljuset har kortare brinntid, använder ibland det sistnämda vid vissa bilder) Minst en-två extra uppsättningar batterier till pannlampan liggandes i ryggsäcken.

Vid sidan av pannlampan en handhållen ficklampa med diodljus, inklusive en-två extra uppsättningar batterier.

Som backup en minificklampa, och som yttersta nödbeslysning lampan i mobiltelefonen.

För foto/översiktsljus, en ljusstark 10/20w orienteringspannlampa, inklusive ett extra batteripack även där. (Man vill ju inte missa en bra bild :p )

Utöver det, blixt, även där med en extra uppsättning batterier.

Förstår f..n att ryggsäcken min är tung :mad: Men tänker inte någonsin hamna i totalmörker i ett toksvart utrymme... :)

/B
Användarvisningsbild
danne
Inlägg: 102
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 09:44

Inlägg av danne »

[quote=""benkar""]Belysning, krävs en form av belysning för att se vart man sätter ned fötterna/hitta runt, en annan form av belysning om man vill använda den för att fotografera, vad är tanken med din pannlampa?

För att inte trampa ner på fel ställe när jag går runt i ett tokmörkt utrymme så har jag en pannlampa med både dioder och glödljus som man kan växla mellan (dioder räcker länge, men läskigt blått ljus, glödljuset har kortare brinntid, använder ibland det sistnämda vid vissa bilder) Minst en-två extra uppsättningar batterier till pannlampan liggandes i ryggsäcken.

Vid sidan av pannlampan en handhållen ficklampa med diodljus, inklusive en-två extra uppsättningar batterier.

Som backup en minificklampa, och som yttersta nödbeslysning lampan i mobiltelefonen.

För foto/översiktsljus, en ljusstark 10/20w orienteringspannlampa, inklusive ett extra batteripack även där. (Man vill ju inte missa en bra bild :p )

Utöver det, blixt, även där med en extra uppsättning batterier.

Förstår f..n att ryggsäcken min är tung :mad: Men tänker inte någonsin hamna i totalmörker i ett toksvart utrymme... :)

/B[/quote]

intressant... det är lite av vad jag med har. eller rättare sagt: liten LED-ficklampa (som klarar 1st R6 batteri), lampa på mobilen med LED belysning (ett måste) samt nu då, min pannlampa - som också pallar vanliga 4st R6 batterier.

man vet AAALLDDDRRIIGGG när man behöver ljus som sagt! men jag använder dock mina lampor till att lysa upp med, när jag tar korten kör jag med min blixt... (aldrig testat att enbart använda en lampa som ljuskälla iofs.... nåt att rekommendera?) :confused:
***
Jag gillar UE - gör du? :rolleyes:
Tomt & Öde
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 22:05
Kontakt:

Inlägg av Tomt & Öde »

Ahh! Belysning... och grejer :)

Jag har med mig 2 pannlampor av den billiga sorten.
Den ena med 3 lysdioder och 1 glöd.
Den andra med 5 lysdioder.
Sedan har jag 2 otroligt bra snorbilliga halogen-handlampor.
Den ena från Biltema http://www.biltema.se/products/product. ... emId=75926 (Den här har lite bättre sken och lyser avsevärt mycket längre tid)

Den andra från Clas O. http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=46520766 (Jag har föregångaren till denna, den har mindre ljusöppning)

Kläder...

Grova arbetskängor med stålhätta, spiktrampskydd, kem-skydd och hela baletten.
Kläder beror lite på vad som ska besökas. Men handskar är bra att ha.
Centrala Sverige - http://www.tomtochode.se
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""danne""](aldrig testat att enbart använda en lampa som ljuskälla iofs.... nåt att rekommendera?) [/quote]

Att fotografera med lampa/lampor som ljuskälla kräver dels stativ, samt relativt långa exponeringstider. Om man skruvar upp kamerans ISO en smula klarar man sig nog med aningens svagare lampa, men bättre med en starkare lampa. Jag använder det som egentligen är en pannlampa för tex orientering, ganska så stor reflektor och möjlighet välja mellan 10/20 w. Tror det är en Silwa.

Vid sidan av det, så är det bra använda kamerans RAW-läge både vid blixt och konstljus, så att man kan justera vitbalansen i efterhand.

/B
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Själv kör jag med enklare Diodlampa med 9 dioder och 3 st AAA batterier vid vanlig orientering på ett mörk ställe, ibland även vid foto om det föredras lite vitare ljus.
Vanlig handjagare med väldigt koncentrerad ljuskägla för punktbelysning eller för o få en uppfattning om miljön i smalare tunnlar/gångar och till sist en hemma/om byggd Varta handficklampa från clas ohlson :

http://www.clasohlson.se/Product/LargeI ... 26_285.jpg

där jag byggt in en 20W Halogenlampa med reflektor med kabel till blyack i ryggsäck (ibland liPo ackar istället) för mer allmän belysning, fasad belysning eller där större ljusmängd krävs vid foto. Detta har funkat bra för mig :)

Extra uppsättning batterier skall ju dock även nämnas :p
Användarvisningsbild
danne
Inlägg: 102
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 09:44

Inlägg av danne »

[quote=""benkar""]Att fotografera med lampa/lampor som ljuskälla kräver dels stativ, samt relativt långa exponeringstider. Om man skruvar upp kamerans ISO en smula klarar man sig nog med aningens svagare lampa, men bättre med en starkare lampa. Jag använder det som egentligen är en pannlampa för tex orientering, ganska så stor reflektor och möjlighet välja mellan 10/20 w. Tror det är en Silwa.

Vid sidan av det, så är det bra använda kamerans RAW-läge både vid blixt och konstljus, så att man kan justera vitbalansen i efterhand.

/B[/quote]

ok, jo RAW är numera en standard för mig (tack kristoffer, här på forumet) =)

en Nikon d700 eller d3a skulle inte suttit helt fel i dåliga ljusförhållanden. visst, d300an presterar "bra" vid låga ljusförhållanden, men går ju inte att jämföra mot ovannämnda... tack för bra info iaf!
***
Jag gillar UE - gör du? :rolleyes:
Användarvisningsbild
SundsvallsUEcrew
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 18:00

Inlägg av SundsvallsUEcrew »

[quote=""danne""]Fick hem min pannlampa idag som jag fyndade på blocket, verkar helt ok. Vad använder ni själva för bra ljus när ni är i mörka rum/hus etc?

Info:
Pannlampa Silva L1.
3W Luxeon. Robust lättviktslampa med kraftfull luxeon lysdiod. Fyra ljuslägen. Brinntid: energisparläge: 150 tim, stark: 35 tim, extra stark: 15 tim och blinkande. Ljusets räckvidd: upp till 60 m. Vattenskyddad enligt IPX6. Drivs med fyra st. batterier typ LR6 (medföljer). Levereras även med batteripack med plats för fyra st. LR14 batterier, för ökad brinntid.[/quote]


Jadu jag kör med en vanlig pannlampa från clasolsson jag. mycket bra ljus,funkar hur bra som helst :)
Användarvisningsbild
Colarain
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 19 apr 2009, 19:52
Kontakt:

Inlägg av Colarain »

[quote=""danne""]Fick hem min pannlampa idag som jag fyndade på blocket, verkar helt ok. Vad använder ni själva för bra ljus när ni är i mörka rum/hus etc?
[/quote]

Köper LED lampor från Hong Kong till 1/5 av priset i Sverige. Senaste beställningen kom idag, en P7a för några hundralappar (fri frakt)- i sverige går den på nästan en tusing. :D
Att flyga är konsten att kunna kasta sig till marken och missa
http://colarain.pixbox.se
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

"Lånar" tråden lite...
Vilken pannlampa ska man köpa om man är på jakt efter någonting otroligt ljusstarkt? Den ljusstarkaste/kraftigaste pannlampan så att säga...

:confused:
Skriv svar