Vad betecknar du som en bra bild?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Vad betecknar du som en bra bild?

Inlägg av htiawe »

Jag har funderat lite på det, vad det är som förvandlar en bild från en avbildning av en plats eller ett objekt till något som verkligen sätter sig i ens medvetande. Vad är det som spelar roll?

Vissa verkar tycka att allt blir bättre desto mer HDR man visar upp medans vissa verkar känna att svartvitt är rätt väg att gå. Ibland är det inzoomat (en av mina favoriter) medans andra bilder är en bild på ett helt rum som låter betraktaren analysera och fundera.

Men vad är det som ni "går igång på"? Vad har ni för knep och vad är det för bilder som ni söker efter när ni vill krydda sinnet lite?
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Jag vill ha liv. Tycker alldeles för många bara vill spegla det övergivna.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Lite av ett mysterium. Vissa bilder har "det", Tyvärr är det mindre än en på hundra ( för mig i alla fall :o )
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Vad betecknar du som en bra bild?

Inlägg av htiawe »

Mirage: vad tycker du är liv? Menar du människor, blommor eller något annat?
emm
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec 2010, 14:24

Inlägg av emm »

När det gäller UE så är det ofta ett titthål in i det förgångna som gör det fräckt. En bild tagen i nutid som lika gärna kan ha varit tagen för x antal år sedan. Visst kan det vara fräckt med HDR och svartvitt mm om man får till en bra bild men det ser jag dock mer som konst än som dokumentation av ett UE-objekt.
Användarvisningsbild
mindwrench
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 17 jul 2013, 13:48
Kontakt:

Inlägg av mindwrench »

Jag tror det finns lika många svar som det finns UE:are. Vissa vill avbilda exakt som det är. Andra tycker om att jobba mer med bilderna. Svartvitt och Sephiaton är nåt jag gillar ibland. Det kan verkligen förstärka ödslighet i blder.
http://andersplassgard.prosite.com

"I adore the things you ignore"
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

.... och inte kan man skylla på utrustningen längre ( möjligen att man inte äger de rätta brännvidderna). Det känns som att från Nikon D3100 och Canon 550D, och kanske ännu tidigare, så är husen så bra att de uppfyller bildkraven med råge. Jag känner till Nikon bäst och du kan hitta en D3100 från 2'. Utan att "tok-croppa" och med samma optik tvivlar jag på att man ser någon skillnad på den och nya dyra D7100 ( sedan kan det finnas 100-tals skäl att köpa ett dyrare hus förstås)
Användarvisningsbild
mindwrench
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 17 jul 2013, 13:48
Kontakt:

Inlägg av mindwrench »

Ja verkligen, kamerorna idag har fantastiskt pris/prestanda om man inte måste ha det senaste hela tiden. Jag har haft Canon sen analogtiden och är grymt nöjd med 600:an jag köpte senast.

Men för ett tag sen kompletterade jag faktiskt med en Nikon. Köpte en V1 1 som får plats i fickan med ett fast 10 mm pancake och tar fantastiskt bra bilder.

[quote=""Elagabalus""].... och inte kan man skylla på utrustningen längre ( möjligen att man inte äger de rätta brännvidderna). Det känns som att från Nikon D3100 och Canon 550D, och kanske ännu tidigare, så är husen så bra att de uppfyller bildkraven med råge. Jag känner till Nikon bäst och du kan hitta en D3100 från 2'. Utan att "tok-croppa" och med samma optik tvivlar jag på att man ser någon skillnad på den och nya dyra D7100 ( sedan kan det finnas 100-tals skäl att köpa ett dyrare hus förstås)[/quote]
http://andersplassgard.prosite.com

"I adore the things you ignore"
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""htiawe""]Jag har funderat lite på det, vad det är som förvandlar en bild från en avbildning av en plats eller ett objekt till något som verkligen sätter sig i ens medvetande. Vad är det som spelar roll?

Vissa verkar tycka att allt blir bättre desto mer HDR man visar upp medans vissa verkar känna att svartvitt är rätt väg att gå. Ibland är det inzoomat (en av mina favoriter) medans andra bilder är en bild på ett helt rum som låter betraktaren analysera och fundera.

Men vad är det som ni "går igång på"? Vad har ni för knep och vad är det för bilder som ni söker efter när ni vill krydda sinnet lite?[/quote]

Personligen så gillar jag ett bildgalleri/besökrapport som har en kombinationen av översiktsbilder och närbilder, men det är ju vad jag tycker, och speglar väl till viss del mina egna bildgallerier.

Har även senaste åren börjat gilla att kombinera bilder på ruinerna med bilder på besökarna, och speglar väl även det till viss del mina egna bildgallerier.

Tycker även att det är intressant med lite bakgrund/fakta kombinerat med bilderna i ett galleri, ger lite extra. Jag var bakåt i tiden dålig på det, något bättre nu, men det tar ack så mycket tid... Först ska man hitta ruinen, sedan åka dit och besöka, och till sist researcha kring bakgrund/fakta/historia och så skriva ihop något....

Sedan så finns det ju underbara bilder, snyggt komponerade, från "enkla ruiner", som man faller pladask för, utan vare sig historik eller bakgrund, bara för att det är en underbart bild/snyggt fångat, ofta utan att vara tekniskt perfekt, bilden fångar helt enkelt ögat/intresset, svårt beskriva, en del fotografer har "det", som jag känner att jag inte har :(

/B
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Det är väldigt svårt att sätta fingret på vad som ger en bild "det". Kompositionsregler, mönster, upprepningar, djup, färger och kontraster spelar givetvis in. Väldigt ofta är det ljuset som gör en bild (visst, bilder utan ljus finns inte, du fattar vad jag menar). Alla regler kan dock flyga och fara all världens väg när bilden är bra, läs det igen!

Det här är en av mina favoritbilder:

Bild



Jag tog den handhållen då jag lämnade stativet hemma (?), därmed högt ISO och kort skärpedjup. Eftersom den inte är tekniskt perfekt så har jag tagit om den några gånger med "alla rätt", tekniskt bättre bilder men känslan saknas. Just den där vrån är ett ställe med väldigt konsekvent ljus, så det har inte med kvalitén på ljuset att göra.

Hjärnan hanterar kameran före och efter en exponering, men när Bilden tas är det magen som trycker av...


För att generalisera lite så gillar jag personligen bilder med en hel del svärta. Motiv som kontrasterar och/eller ställer frågor är också generellt bra.

Men för att en bild ska gå från bra till kanon måste den kännas i magen... Precis som med musik varierar det när den där magkänslan kommer. En del musik gillar man direkt medan annan behöver höras några gånger innan de faller på plats. Man blir utmanad på någon nivå. Den senare kategorin tenderar att bli den man återvänder till år efter år. Det upplevde jag tydligt i somras, jag gick en kurs i porträttfoto på Fotografiska och såg därmed Helmut Newton-utställningen tre dagar på rad. Första dagen gillade jag bara någon enstaka bild, andra dagen upptäckte jag några till och sista dagen var det relativt många jag uppskattade.

Sen lär man sig en genre och blir snabbare på att sålla allt eftersom ens egna smak och "vokabulär" utvecklas. Här kommer också den intressanta möjligheten att styra sitt egna bildspråk mot en egen stil som kanske avviker från normen...
Senast redigerad av 1 Tobbe Arnesson, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar