Vad betecknar du som en bra bild?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

En bra bild är en bild som väcker diskussion.
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Liv, rörelse, aktivitet.
För mig personligen är bilden som Tobbe Arnesson publicerade helt tillintetsägande. Däremot nämner han en viktigt sak, ibland kan det ta både två eller tre tittar innan man inser hur bra en bild är. Och precis som för honom har jag också upplevt hur bilder jag tyckt varit mediokra vuxit väldigt mycket efter mer erfarna fotografer poängterat ut kvaliteten i bilderna.

Om svartvita bilder, ibland upplever jag att färgen stjäl uppmärksamhet från det väsentliga i bilden vilket då berättigar en svartvit bild hellre än färg. Det finns också gånger där man varit tvungen att köra på ett så pass högt ISO att bruset blivit så outhärdligt att svartvitt är det ända som kan rädda bilden så att säga.

(För att lägga in ytterligare en personlig åsikt så ogillar jag bilder med lång slutartid och hög bländare som ger ”flares” från lampor. Jag tycker det ser onaturligt ut och föredrar de mer utbrända fläckarna istället)

Som sammanfattning kan man väl summera det som att det är högst personligt vad man gillar. För mig tog det ungefär två-tre år innan jag började komma underfund med vilka typer av bilder jag ville ta.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Svårt att nagla fast vad en bra bild är. Oftast, men inte alltid, så syns och känns det för gemene man att "där satt den". Men smaken är olika så det gäller inte alltid.

Jag tror på erfarenhet och experimenterande. Proffsfotografer får fina bilder med en IPhone 4. Är benägen att hålla med bunkrologens tolkning. Den håller väl för det mesta?
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Mig personligen gillar jag väl tekniskt utförda bilder med en kombination av bra beskärning/motiv och ibland rörelse. Har märkt att när jag plåtat på senare tid med mina kamrater har vi ofta börjat samarbeta ljusmässigt för att få till varandras bilder. Ett lysande exempel på detta (som jag tycker är en av dom bästa underjordsbilderna jag lyckats med, som vissa kanske tycker är helt intetsägande) är en av dessa bilder där jag arbetade med sammanlagt 4 ljuskällor, rent tekniskt tror jag inte jag kan få till en bättre bild underjord. Men då är det just också en dokumentär approach.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""htiawe""]Vad har ni för knep och vad är det för bilder som ni söker efter när ni vill krydda sinnet lite?[/quote]
Mina bilder är rena dokumentärsbilder. Jag saknar all form av artistisk talang och har ingen som helst förmåga att förmedla minsta känslan i mina bilder, så jag försöker bara avbilda det jag ser. Det kan ibland hända att jag råkat ta en bild som skulle kunna förmedlat något, men det är helt oavsiktligt.

De bilder som jag tycker är roligaste att ta är bilder i total mörker där jag får själv stå för all belysning. Det är det enda sättet för mig att "skapa" något i mina bilder. De jag tar ovan jord är bara "point, shoot and hope for the best".
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Akrylamid""]Mina bilder är rena dokumentärsbilder. Jag saknar all form av artistisk talang och har ingen som helst förmåga att förmedla minsta känslan i mina bilder, så jag försöker bara avbilda det jag ser. Det kan ibland hända att jag råkat ta en bild som skulle kunna förmedlat något, men det är helt oavsiktligt.[/quote]

Ha ha! Tyvärr känner jag igen mig. Tekniskt kan nog mina bilder vara bra med rätt ljus och skärpa men jag vet ju att Bilden ytterst sällan eller aldrig uppenbarar sig. På kanske 40 000 tagna bilder de senaste 10 åren är det mindre än 15 jag verkligen är stolt över och som förmedlar något.

( givetvis finns det ovärderliga bilder av resor, fester och familj bland dessa 40' men de är mer som dokumentation)
Användarvisningsbild
mikael82karlsson
Inlägg: 208
Blev medlem: ons 03 apr 2013, 15:15
Kontakt:

Inlägg av mikael82karlsson »

013576.JPG
En bra bild, lite naket i en UE miljö :)
Gillar bilder som innehåller mörker och spänning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
You don't take a photograph, you make it
Skriv svar