Multiverktyg

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
mikael82karlsson
Inlägg: 208
Blev medlem: ons 03 apr 2013, 15:15
Kontakt:

Multiverktyg

Inlägg av mikael82karlsson »

Kan verkligen rekommendera denna: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=bear mycket bra kvalitet

Och på tal om Bear Grylls :) ...
BG.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
You don't take a photograph, you make it
1a-dagen
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 19:38

Inlägg av 1a-dagen »

http://www.outnorth.se/leatherman/skele ... cgodI2gAIg

Jag kan rekommendera denna tålig praktisk haft i många år nu
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Då är det "religion" igen, Gerber vs Leathermen, ungefär som Nikon vs Canon.. :D

Har dock inga direkta åsikter, men har haft min Leathermen Wave i 15 år:
http://www.outnorth.se/leatherman/wave.php?

Sällan använt den, men den är alltid med vid utflykter inom Sverige.

/B
Användarvisningsbild
mikael82karlsson
Inlägg: 208
Blev medlem: ons 03 apr 2013, 15:15
Kontakt:

Inlägg av mikael82karlsson »

You don't take a photograph, you make it
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Det är antagligen både omöjligt och meningslöst att försöka komma fram till vilken som är väst av Leatherman och Gerber. Båda två utför helt enkelt exakt samma sak på ett alldeles utmärkt sätt... och det fabrikatet som är bäst är ju alltid det man själv har köpt... :p

Själv har jag lite från båda och jag är jättenöjd oavsett vad det står för fabrikat på dem, båda är såpass bra att jag aldrig någonsin har önskat att någon av dem hade haft lite bättre kvalitet... och mitt huvudverktyg är en Leatherman Charge Ti, dvs. exakt samma som en Wave, men med lite annorlunda sidor...

Att det blev en Leatherman beror enbart på att just när jag köpte den, så tyckte jag inte att Gerber hade något som kunde matcha den fullt ut... men det varierar över tiden... ett litet tag så är den ene bäst, men så kommer den andre ikapp och blir lite bättre... och sedan upprepas det, eller också är det någon av dem som just för tillfället har den tuffaste designen etc. etc...

Och även SOG har lyckats komma in och störa ordningen ibland. Däremot tycker jag inte att Victorinox lyckats åstadkomma något sådär direkt spännande. Men det beror antagligen på att verktygen i den säkert kommer från fällknivarna och där är det ju liksom andra krav på hur de kan se ut. Kvalitetsmässigt är den säkert helt ok den med...
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Osprey""]Däremot tycker jag inte att Victorinox lyckats åstadkomma något sådär direkt spännande[/quote]

Har en Victorinox som komplement till min läderman, gillar tandpetaren och pincetten :p

/B
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""benkar""]Har en Victorinox som komplement till min läderman, gillar tandpetaren och pincetten :p

/B[/quote]

Pincetten är oöverträffad när det gäller att plocka fästingar.

Personligen har jag numera en Leatherman jag kånkar omkring med, hittade en på en rea för 200 spänn, bra knivblad och tång, skruvmejslarna funkar också bra till det jag använt dem till.

Saknar dock mina Victorinox som jag haft genom åren, är uppvuxen med dessa fällknivar och har alltid varit nöjd med dem, speciellt med pincetten men även den tramsiga lilla nagelsaxen är guld värd när man varit ute och rest.
Användarvisningsbild
mikael82karlsson
Inlägg: 208
Blev medlem: ons 03 apr 2013, 15:15
Kontakt:

Inlägg av mikael82karlsson »

[quote=""benkar""]Har en Victorinox som komplement till min läderman, gillar tandpetaren och pincetten :p

/B[/quote]

[quote=""DMT""]Pincetten är oöverträffad när det gäller att plocka fästingar.

Personligen har jag numera en Leatherman jag kånkar omkring med, hittade en på en rea för 200 spänn, bra knivblad och tång, skruvmejslarna funkar också bra till det jag använt dem till.

Saknar dock mina Victorinox som jag haft genom åren, är uppvuxen med dessa fällknivar och har alltid varit nöjd med dem, speciellt med pincetten men även den tramsiga lilla nagelsaxen är guld värd när man varit ute och rest.[/quote]

Har ni aldrig haft nytta av den klassiska korkskruven? :p
Köpte även två Gerber knivar i Bear Grylls design, är nog dom tåligaste fällknivar jag ägt!
Senast redigerad av 2 mikael82karlsson, redigerad totalt 0 gång.
You don't take a photograph, you make it
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""benkar""]Har en Victorinox som komplement till min läderman, gillar tandpetaren och pincetten :p

/B[/quote]Ja just det ja, pincetten är ju nästan livsviktig också... :p
Det är inte mycket som hindrar en så mycket som om man är ute någonstans och får en illvillig flis i fingrarna, kan lätt förstöra en hel dag...

Pincett har jag i min Gerber Shortcut som jag har som nyckelring och skulle inte det räcka så finns det en (ännu bättre) i min Leatherman Micra, som också är lagom som nyckelring men som oftast får ligga och vila i lådan hemma när jag är ute... Har den för lite "precisionsarbeten" vid skrivbordet...

Men tandpetare är det nog bara Victorinox (och Wenger?) som har... :)
1a-dagen
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 19:38

Inlägg av 1a-dagen »

Jag försökte inte starta en tävling jag har en av varje jag med men den jag rekomenderade är smidig stadig och har en karbinhake inbyggd som gör att den är lätt att fästa upp överallt
Skriv svar