Ersättare till gammal D90 med Tokina 11-16mm?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Ersättare till gammal D90 med Tokina 11-16mm?

Inlägg av Akrylamid »

Det var ett tag sen jag var inne här, har inte blivit så mycket utforskning på senaste tiden, mest klättring och utveckling av lampor.

Det tänker jag ändra lite på det. Jag har som projekt att komma till botten av detta ställe: http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=6000 och det lär ta ett par vändor. Jag är rätt trött på repklättring upp med min gamla tunga D90 på ryggen, så jag letar mindre och lättare, men vill inte gå ned i kvalité på bilderna.

Det jag gillar med Tokina objektivet är att jag kan fota 11mm med den utan att få någon som helst fish eye effekt. Orginal objektivet jag körde med innan var jag altid tvungen att räta upp bilderna, jag slipper det med Tokinan. Finns nån ny modern och mindre kamera/objektiv kombo som är minst lika bra för mörker fotografering (med lampor), har radio fjärkontroll som tillbehöver (behöver ej vara org) och tar "breda" bilder utan fish eye effekten? Jag vill verkligen slippa räta upp alla bilder hela tiden.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Om du vill ha ner vikt men bra kvalité skulle jag förespråka någon speglefri kamera. Själv förespråkar jag Sony, de har förvisso rätt röriga menyer men kan man över se det så är kvaliteten mycket god på alla vis.

Om du frånser det ekonomiska så hade en A6300 med 10-18 optiken från sony ersatt det du har idag med troligen än bättre resultat. På minus skulle vara att du troligen kommer behöva ett gäng batterier fler än till gamla D90. Ska du bara fotografera fungerar det nog nära på lika bra med A6000 för halva priset.

Det fina med A6300 är att den är riktigt bra på hög iso för att vara det mindre sensorformatet, men vid långexponering och basiso spelar inte det heller någon större roll.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Tackar för tipset, ska kika på dem. Det verkar finnas bra med fjärkontroller till A6000 och A6300 men jag hittar inte direkt 10-18 optiken du nämnde. Har du närmare model betäckning på den? Och det viktiga, slipper jag räta upp bilderna med den?
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Ja sony kör sin klassiska multikontakt där man kan styra lite av varje.
Optiken jag tänkte på var denna: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sel1018
Har inte räknat exakt men du borde komma ner under halva vikten med det kittet och kameramässigt kommer du få mycket bättre filer att jobba med. Vågar inte säga något om hur bra optiken står sig emot den du har men nedbländat till f8 presterar den bra.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Sv: Ersättare till gammal D90 med Tokina 11-16mm?

Inlägg av Akrylamid »

Tackar för tipsen. Verkar vara bra grejer. Jag har inga bestämt mig om jag vill lägga ut så mycket pengar, men nu har jag något att tugga på.
Skriv svar