GPS, har ni det? (Sammanfogade trådar)

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Bengiz
Inlägg: 155
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 20:44
Kontakt:

Inlägg av Bengiz »

Har en gammal klump till gps med gröna kartan när jag letar gruvhål. Hål, gruvområden, stigar osv är ju markerade på kartan. Roligt att kunna jämföra hur man gått och även markera fynd. Vattentät och nästintill okrossbar B-) ... till skillnad mot min telefon jag knappt kan med.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Läser på Lantmäteriets sida:
"Lantmäteriet kommer under senare delen av 2015 att sluta tillhandahålla programvaran Kartex och tillhörande RIK-format."

Låter mindre muntert för den som spenderat flera år med att lägga in intressanta objekt. Kartex databas går i alla fall att exportera till KWF-format (som är mänskligt läsligt). Går det att importera i någon annan produkt? Vad vore det bästa alternativet till Kartex? Det duger inte med bara en sladdrig app. Hemma i Forskningslyan/Brukskontoret/Riskbunkern/Primärstationen måste man ju ha ett fullödigt system. Krav för mig är att det kan köras helt offline i stationär dator. Kan det även köras i pekplatta/mobil/GPS så vore det välkommet (klarar mig annars hjälpligt med Iphone-kartan utom där man saknar uppkoppling).
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: GPS, har ni det? (Sammanfogade trådar)

Inlägg av htiawe »

Värt att veta är att det numera går att spara offlinekartor i Google Maps för iOS/Android, det var väldigt tacksamt i Tyskland i somras.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Är väl bara mindre områden i taget? Eniro appen ganska bra. De bjuder på hela Sverige. Går att använda off Line. Hela Europa kostar 195 som engångs men då ligger filen på uppåt 6 gb också
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: GPS, har ni det? (Sammanfogade trådar)

Inlägg av htiawe »

Storleken på kartan bestämmer du själv beroende på hur mycket du väljer att zooma. Dock kan du inte få ett helt land eller län på en gång utan då får man skapa separata kartor.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Aseabarn""]Läser på Lantmäteriets sida:
"Lantmäteriet kommer under senare delen av 2015 att sluta tillhandahålla programvaran Kartex och tillhörande RIK-format."

Låter mindre muntert för den som spenderat flera år med att lägga in intressanta objekt. Kartex databas går i alla fall att exportera till KWF-format (som är mänskligt läsligt). Går det att importera i någon annan produkt? Vad vore det bästa alternativet till Kartex? Det duger inte med bara en sladdrig app. Hemma i Forskningslyan/Brukskontoret/Riskbunkern/Primärstationen måste man ju ha ett fullödigt system. Krav för mig är att det kan köras helt offline i stationär dator. Kan det även köras i pekplatta/mobil/GPS så vore det välkommet (klarar mig annars hjälpligt med Iphone-kartan utom där man saknar uppkoppling).[/quote]

Hur har dom tänkt att man ska kunna läsa/använda deras kartor? Slutar dom sälja dom också?

Är ju ingen panik så länge man tex har Windows7, fick nyligen till sist Kartex fungera ihop med Win7 och GPS-puck, och navigering, utan att hänga sig...

/B
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""benkar""]Hur har dom tänkt att man ska kunna läsa/använda deras kartor? Slutar dom sälja dom också?

Är ju ingen panik så länge man tex har Windows7, fick nyligen till sist Kartex fungera ihop med Win7 och GPS-puck, och navigering, utan att hänga sig...

/B[/quote]

Kartex är bara ett program som alla andra. Det finns flera program som kan öppna vektor eller rasterkartor. Fugawi, Mapsource, Navit osv.
Jag använder Mapsource för det funkar ihop med min Garmin.
Har lagt in Terrängkartan både på dator och gps. Kan överföra pins och rutter hur lätt som helst. Kom ihåg att kartorna fortfarande kommer att finnas att köpa digitalt. Jämfört med Mapsource så anser jag Kartex är rätt trögt och saknar en hel del funktioner som jag använder.

För det mesta så brukar jag i fält bara skriva in koordinaterna från telefonen eller datorn. Jag har också med laptopen på längre "uppdrag" och har mina platser inlagda på den.
Men jag brukar memorera kartan och köra efter det...
Ja du vet, vi gamla gubbar kan inte släppa det gamla sättet att ta sig fram... ;)
Karta och kompass.... :D

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jpkrax""]Kartex är bara ett program som alla andra. Det finns flera program som kan öppna vektor eller rasterkartor. Fugawi, Mapsource, Navit osv.
Jag använder Mapsource för det funkar ihop med min Garmin.
Har lagt in Terrängkartan både på dator och gps. Kan överföra pins och rutter hur lätt som helst. Kom ihåg att kartorna fortfarande kommer att finnas att köpa digitalt. Jämfört med Mapsource så anser jag Kartex är rätt trögt och saknar en hel del funktioner som jag använder.

För det mesta så brukar jag i fält bara skriva in koordinaterna från telefonen eller datorn. Jag har också med laptopen på längre "uppdrag" och har mina platser inlagda på den.
Men jag brukar memorera kartan och köra efter det...
Ja du vet, vi gamla gubbar kan inte släppa det gamla sättet att ta sig fram... ;)
Karta och kompass.... :D

JP[/quote]

Åfan... Då ska jag testa öppna "Gröna Kartan" i Mapsource och om det fungerar, testa att överföra kartan till Garmin Mobile PC (simulerar en handhållen GPS på bärbara PCn)

/B
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jpkrax""]Kartex är bara ett program som alla andra. Det finns flera program som kan öppna vektor eller rasterkartor. Fugawi, Mapsource, Navit osv.
Jag använder Mapsource för det funkar ihop med min Garmin.
Har lagt in Terrängkartan både på dator och gps. Kan överföra pins och rutter hur lätt som helst. Kom ihåg att kartorna fortfarande kommer att finnas att köpa digitalt. Jämfört med Mapsource så anser jag Kartex är rätt trögt och saknar en hel del funktioner som jag använder.

För det mesta så brukar jag i fält bara skriva in koordinaterna från telefonen eller datorn. Jag har också med laptopen på längre "uppdrag" och har mina platser inlagda på den.
Men jag brukar memorera kartan och köra efter det...
Ja du vet, vi gamla gubbar kan inte släppa det gamla sättet att ta sig fram... ;)
Karta och kompass.... :D

JP[/quote]

Kollade, min Mapsource verkar inte klara av att öppna *.RIK -kartor, eller så gör jag fel...

/B
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

http://www8.garmin.com/support/mappingsw.jsp
http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=4049
https://buy.garmin.com/en-US/US/on-the- ... 85-00.html

Jag får intrycket att Mapsource är ett nedlagt program som redan har gått samma väg som Kartex och Mobile PC verkar inte gå att få tag på heller annat än som en uppgradering för dem som redan har det? BaseCamp verkar vara ersättaren för Mapsource men den är tydligen simplare, tänkt för "the average user" (obehaglig trend)?

Går någon av dem att köra om man inte har en fysisk Garmin-produkt?
Senast redigerad av 1 Aseabarn, redigerad totalt 0 gånger.
Industristofil och fabriksromantiker
Skriv svar