GPS, har ni det? (Sammanfogade trådar)

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

GPS, har ni det? (Sammanfogade trådar)

Inlägg av DMT »

Har aldrig ägt en GPS så jag vet inte så mkt om dom, känner mig som en kvarleva från 1800 talet ibland bland tekniken.

Är GPS nåt ni använder och rekommenderar när ni är ute o utforskar och i så fall har ni nåt bra tips på en prisvärd?

Behöver inte någon GPS i vanliga fall, gillar karta, sån är jag, utan det skulle bara vara för att hitta till trevliga ställen.....
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Ingen riktig GPS men har google maps i mobben. Det underlättar när man slipper hålla med med kartor.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""DMT""]Har aldrig ägt en GPS så jag vet inte så mkt om dom, känner mig som en kvarleva från 1800 talet ibland bland tekniken.

Är GPS nåt ni använder och rekommenderar när ni är ute o utforskar och i så fall har ni nåt bra tips på en prisvärd?

Behöver inte någon GPS i vanliga fall, gillar karta, sån är jag, utan det skulle bara vara för att hitta till trevliga ställen.....[/quote]

Jag är också en sån där 1800-talsgöbbe. Jag tror GPS kunde vara användbart, men jag vill verkligen inte lära mig hur dom funkar...Får duga med OK-karta och inbyggd öde-radar tills vidare.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Jag använder vanlig bilnavigator för den grövsta navigeringen och de räcker i regel nästan hela vägen fram. Annars kör jag gröna kartan i handdator med gps som kompliment, tycker det är den lösning och karta som fungerar bäst.
Idag finns det en uppsjö av handdatorer å mobiler med inbyggd gps eller fristående blåtandare så det är bara välja å vraka.
Har även kikat på garmins lösningar men gillar inte riktigt deras kartor, kanske bara en vanesak, annars är deras handburna gpser mycket trevliga som så.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
JMSvenungson
Inlägg: 367
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 12:35
Kontakt:

Sv: GPS, har ni det?

Inlägg av JMSvenungson »

Jag hittar i princip ingenting utanför mitt postnummer-område så för mig är GPS nästan ett måste.
Jag har en svingammal navigator som jag har för att köra rätt, sedan har jag även en frilufts-GPS (Colorado 300 med "Friluftskartan" inlagd) som jag tar med mig på mina promenader. Det är käckt att kunna märka ut positioner, när man hittar något man egentligen inte letat efter, eller få en överblick av ett område om man behöver gå långt för att komma fram till målet.
Men behöver man det? Nej, knappast. Men det besparar mig tid och gråa hår.
Användarvisningsbild
McB
Inlägg: 126
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 18:22

Inlägg av McB »

Klart att man behöver en GPS. Utmärkt sätt att ta sig fram till spännande ställen som man hittar genom Eniro eller liknande. Har en Garmin GPSmap 60CSx samt GPS i iPhonen vid nödfall.

Vid närmare eftertanke har nog mitt geocachande med saken att göra också... ;)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Bärbar PC med Lantmäteriets Röda/Blå/Gröna/Stads -kartor. Och en USB-ansluten GPS-givare, ser då aktuell position, kan lägga in rutter osv.

Guds gåva till en ruinturist, skulle vara skräp ge sig ut på vägarna/utflykt utan ovanstående :)

Edit/ När man via bärbara PCn och 3G-uppkoppling, även kan växla till Eniro eller Google -flyg/satelit-bilder, med GPS-position markerad på aktuell bild, då börjar det bli riktigt bra! Är med all säkerhet inte långt bort....

Saknar dock en handhållen GPS när man lämnar bilen, men vet inte om jag orkar släpa med mig ännu en pryl...

/B
Senast redigerad av 4 benkar, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
McB
Inlägg: 126
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 18:22

Inlägg av McB »

Jaha, det fanns visst en fråga där någonstans också ja. :)

En vad jag anser vara mycket prisvärd GPS är Garmin eTrex Legend HCx. Mycket bra mottagare och möjlighet att lagra kartor på ett separat minneskort. Du har dessutom möjlighet att få navigationshjälp om kartan stödjer det.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Nu tycker jag ni är lite väl extrema. Jag kör med Gröna kartan, blyertspenna och utskrifter från hitta.se/eniro. Det duger gott åt mig.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""LowAndSlow""]Nu tycker jag ni är lite väl extrema. Jag kör med Gröna kartan, blyertspenna och utskrifter från hitta.se/eniro. Det duger gott åt mig.[/quote]

Hur vet man då var man är? :eek:

;)

/B
Skriv svar