GPS, har ni det? (Sammanfogade trådar)

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Ja, det var ju en del riktigt fina GPS'er, datorer och kartor några av er använder i ert utforskande. Själv så har jag inte riktigt råd med GPS'er och fina kartor, så jag får göra mina egna handritade sådana.
Denna ifrån tyskland då Teufelsberg var målet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Gillar den bättre än en GPS. Jag antar att du hittade fram med den lika fort.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Handritade kartor har helt klart med charm än GPSer. Brukar själv rita in rutter på utskrifter från eniro/hitta. Mycker pålitligare än GPS :rolleyes:
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Mirage""]Ja, det var ju en del riktigt fina GPS'er, datorer och kartor några av er använder i ert utforskande. Själv så har jag inte riktigt råd med GPS'er och fina kartor, så jag får göra mina egna handritade sådana.
Denna ifrån tyskland då Teufelsberg var målet.[/quote]

Har trillat runt med handritade kartor/eniro-utskrifter jag också, även sedan jag skaffat andra saker.

Mitt inlägg i "GPS-debatten" var (kanske otydlig) att det finns relativt billiga GPS-alternativ. Med en 4-5 år gammal bärbar PC (1-2000 kr ?) som klarar av grund winXP utan några servicepacks, (512 RAM) med en GPS-puck (600 kr ?) samt "Pirat-nedladdade" Lantmäterikartor, så har man för 2.500 kr (?) en relativt mobil och billig GPS med väldigt detaljrika kartor och GPS att orientera sig efter, framförallt bra om man rör sig "ute på landsbyggden".

/B
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Det är kul med GPS för den som klarar att sköta den. Har alltid gillat att studsa runt med jakobe, när han har sin gps laddad och man klarar tre-fyra kanonplace på en dag.

That's life.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""LowAndSlow""]Handritade kartor har helt klart med charm än GPSer. Brukar själv rita in rutter på utskrifter från eniro/hitta. Mycker pålitligare än GPS :rolleyes: [/quote]

Håller med..Så mycket roligare med papperskartor med utritade objekt. Inte minst när man tittar tillbaks i sin mapp på gamla kartor till objekt man besökt för längesen. Vilka minnen :rolleyes:
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""Amanite""]Håller med..Så mycket roligare med papperskartor med utritade objekt. Inte minst när man tittar tillbaks i sin mapp på gamla kartor till objekt man besökt för längesen. Vilka minnen :rolleyes: [/quote]

Problemet är att mina kartor är spridda lite överallt. Vissa ligger i datorn, vissa i någon mapp/pärm, vissa i mc stället osv.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""LowAndSlow""]Problemet är att mina kartor är spridda lite överallt. Vissa ligger i datorn, vissa i någon mapp/pärm, vissa i mc stället osv.[/quote]

Då tycker jag att du ska samla/skriva ut allihopa i en mapp som du kan ge till dina ungar när du blir gammal o berätta om "vad pappa sysslade med på sin tid" :p
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

[quote=""LowAndSlow""]Handritade kartor har helt klart med charm än GPSer. Brukar själv rita in rutter på utskrifter från eniro/hitta. Mycker pålitligare än GPS :rolleyes: [/quote]

...och jag brukar navigera mig fram med slagruta och hjälp av kartor ritade med djurblod på gammal pergament alt. djurhudar. ;)
the watchman
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 06:25
Kontakt:

Inlägg av the watchman »

[quote=""daytripper72""]...och jag brukar navigera mig fram med slagruta och hjälp av kartor ritade med djurblod på gammal pergament alt. djurhudar. ;) [/quote]

lol :p
alternativ till det kan annars vara jakobstav och hörsägen ;)

Men för att återgå till ämnet.
Självklart använder jag GPS, och den har alltid lett mig till rätt plats,
samt förhindrat mig från jobbiga fortkörningsböter eller förlorat körkort.
Ser ingen anledning att förneka teknologin.
Givetvis förekommer handritade kartor osv fortfarande,
men helst använder jag GPSen.
Skriv svar