GPS, har ni det? (Sammanfogade trådar)

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""LowAndSlow""]Nu tycker jag ni är lite väl extrema. Jag kör med Gröna kartan, blyertspenna och utskrifter från hitta.se/eniro. Det duger gott åt mig.[/quote]
Håller med om att det blev lite mycket prylbögeri i tråden. Tack vare ett omfattande Wolfenstein 3D-spelande när jag var liten är iallafall mitt främsta stöd ett gott lokalsinne. :D
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Köpte faktiskt en billig bilnavigator för några veckor sedan då det började bli kladdigt och omständigt med eniroutskrifter. Den tar mig dit jag vill i stora drag, sista biten använder jag karta och intuition. Som gammal orienterare hittar man alltid rätt... ;)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""k4r4t3k4n4k4s""]Håller med om att det blev lite mycket prylbögeri i tråden.

[/quote]

Det fina med den "variant" jag och ett par utflyktskamrater kör med, är att det egentligen inte är "prylbögeri" :)

En sur 3 år gammal bärbar PC med lite minne, Lantmäteriets Röda/Blå/Gröna/Stads -kartor. (Kan hittas på "nätet") Och en 400 kronors USB-ansluten GPS-givare.

Blir då en fattigmans/aniti-pryl-GPS som fungerar helt underbart bra :D

/B
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""benkar""]Hur vet man då var man är? :eek:

;)

/B[/quote]

Det vet man inte alltid :D
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Citat:
Ursprungligen postat av benkar
Hur vet man då var man är?

/B

[quote=""LowAndSlow""]Det vet man inte alltid :D [/quote]

Aj då... :eek:

/B
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""benkar""]Citat:
Ursprungligen postat av benkar
Hur vet man då var man är?

/B



Aj då... :eek:

/B[/quote]


Ta ut riktpunkt i naturen, jämför med kartan och vipps så vet man vart man är. Simpelt, beprövat och fungerar nästan alltid.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
organizm
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 01 okt 2008, 07:15
Kontakt:

Inlägg av organizm »

Har mest med eniro/hitta utskrifter (analog gps :) ) för att hitta till intressanta objekt.
Har även med en TomTom ONE XL som är utmärkt vägledning hem om man hamnar vilse ute i nåt okänt postnummerområde :p .
________________________________________
Absence of Evidence is not Evidence of Absence
http://www.organizm.se
borr1
Inlägg: 132
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 20:12
Kontakt:

Inlägg av borr1 »

Jag har en blaupunkt gps men använder mest en karta och utskrifter å så litar jag på mitt lokalsinne å turen, men hem kommer man alltid för eller senare.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Visst är det mycket prylbögeri för det är sällan gps i sig är så extremt nödvändigt. Fast jag måste säga att min bilnavigator från sony har hjälpt oss åtskilliga gånger just för den har en extrem förkärlek till konstiga och små vägar, följ den och bli överraskad! =)
För att fortsätta på prylbögerierna så är det både billigt och intressant idag med alla netbooks. Kör själv en eee-pc med extern touchskärm i bilen. Sedan kommer det ju nya eee-pc T101 och T91 som har vridbara touchskärmar och inbyggd gps, klockren navigationsmaskin för gröna kartan.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Jag har extremt dåligt lokalsinne egentligen, däremot brukar det inte vara så stora problem att sniffa mig fram till en plats där jag inte har varit förut (just i och med att jag inte gissar mig fram då, utan VET att jag inte hittar. ;) ).

GPS känns därför som ett absolut måste för mig, och jag kör en Navigon från 2006, ett system jag rekommenderar varmt. Kanske inte lika bra kartor som Garmin, men den har sällan lett mig fel, och talsyntesen är *mycket* bättre och behagligare att lyssna på än de flesta GPS:er jag provat. Låter inte alls som en dataröst. Brukar kunna ha den liggande på sätet bredvid i bilen och bara lyssna på "hennes" instruktioner brukar räcka.

Fast roligast är egentligen om "hon" tycker att jag kört fel.

"Om möjligt, gör en U-sväng!"

...och sen, om man inte lyder henne direkt:

"Gör en U-sväng NU!!! :mad: "

:D
Skriv svar