GPS, har ni det? (Sammanfogade trådar)

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

Jag håller mig till gamla hederliga kartor av papper. En bil-kartbok för den grova navigeringen och terrängkartan om det behövs för finliret.

Något behov av hjälpmedel för att veta var jag är på kartan har jag inte, att hålla koll på det själv sitter i ryggraden om gammal orienterare.....

Men visst en gps med terrängkarta skulle kunna vara något att lägga pengarna på, i framtiden
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""Straycat""]

Fast roligast är egentligen om "hon" tycker att jag kört fel.

"Om möjligt, gör en U-sväng!"

...och sen, om man inte lyder henne direkt:

"Gör en U-sväng NU!!! :mad: "

:D [/quote]

Själv litar jag inte på fruntimmer och kartor. Därför har jag "Patrik", som han heter, inställd. Då kommer jag rätt direkt. :D
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Blir han arg om du kör fel?
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""mopedhuligan""]Blir han arg om du kör fel?[/quote]

Skämt åsido, jag har en Tomtom och där är faktiskt båda rösterna rätt blida. Lånade innan en Navigon, och där var det lite mer skärpa i tonen om man gjorde ett knasigt vägval.

Anledningen till att jag kör med mansrösten inställd är att jag tycker den låter behagligare i åtminstone Tomtoms programvara.
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""baaz""]Skämt åsido, jag har en Tomtom och där är faktiskt båda rösterna rätt blida. Lånade innan en Navigon, och där var det lite mer skärpa i tonen om man gjorde ett knasigt vägval.

Anledningen till att jag kör med mansrösten inställd är att jag tycker den låter behagligare i åtminstone Tomtoms programvara.[/quote]

Jag vet inte om de nyare Navigon (pocketmodellen alltså) har fler röstval. Min modell kan jag endast välja svenska, engelska eller andra nordiska språk, det är dock alltid en kvinnoröst. Hon låter naturlig, men kan bli lite arg.

Har tidigare också haft varning för hastighetsöverträdelse, men den avaktiverade jag under senaste UE-trippen. Blev LITE irriterande när hon ropade "OBSERVERA!!" hela tiden... :p

"Hon" har också skrämt halvt slag på mig då jag hade GPSen i en väska och glömde bort det när jag ställde in denna i hallen här i lägenheten utanför Umeå, och sen gick och lade mig.

Mitt i natten föll något ner och aktiverade GPS:en, och problemet är att på denna ö får allt trådlöst spel med jämna mellanrum (ingen aning om varför, men varken mobil, GPS, bredband eller liknande funkar som det ska...).

Jag vaknade därför av en ilsket uppmanande röst: Om tvåhundra meter, sväng till vänster! :D
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Ibland har jag lånat en GPS, bra att ha men man ser tyvärr inte alla mindre orter och namn på mindra vägar... det konstiga är att man brukar se ALLA vägar, även mindre stigar och liknande, även om de inte är farbara med bil...

Har aldrig med mig kartor... brukar försöka memorera det jag sett på enrio och hitta.se:s karttjänster ifall jag behöver det.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: GPS, har ni det?

Inlägg av Grishnac »

Klart man har GPS, jag kör med vår egen Navigator som man kör direkt i telefonen. Fördelen är alltid uppdaterade kartor eftersom dom hela tiden laddas ner från nätet, dessutom varnar den för fartkameror och vägarbeten.
Plus att mina sparade navigationer finns på nätet och jag kan tanka ner dom på vilken dator som helst om jag vill.

Nackdelen är ju att när man hamnar utanför mobiltäckningen så får man inte ner några kartor.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

Kör med GPS i mobilen, alltså inte AGPS utan riktig utan 3G master. Detta i min Nokia 6110 Navigator. Funkar ypperligt även om fönstret är i minsta laget, men röstfunktionen funkar bra och än så länge kommer jag rätt :) Just ja, det är Route 66 programmet i min mobbe, tyvärr bara 2007 år utgåva, jag köpte den Juni 2008 och blev riktigt förbannad när de inte talade om att jag missat 2008 år utgåva med 1 Vecka! :mad: Ingen info å inget byte.... grrrr!
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Topcom""]Kör med GPS i mobilen, alltså inte AGPS utan riktig utan 3G master. Detta i min Nokia 6110 Navigator. Funkar ypperligt även om fönstret är i minsta laget, men röstfunktionen funkar bra och än så länge kommer jag rätt :) Just ja, det är Route 66 programmet i min mobbe, tyvärr bara 2007 år utgåva, jag köpte den Juni 2008 och blev riktigt förbannad när de inte talade om att jag missat 2008 år utgåva med 1 Vecka! :mad: Ingen info å inget byte.... grrrr![/quote]

Samma som är i min, det är bara det att jag har en separat programvara med speciella kartor från wisepilot. Dessutom är det terrängkarta med i abbonemanget, helt kanon!
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""Topcom""]Kör med GPS i mobilen, alltså inte AGPS utan riktig utan 3G master. Detta i min Nokia 6110 Navigator. Funkar ypperligt även om fönstret är i minsta laget, men röstfunktionen funkar bra och än så länge kommer jag rätt :) Just ja, det är Route 66 programmet i min mobbe, tyvärr bara 2007 år utgåva, jag köpte den Juni 2008 och blev riktigt förbannad när de inte talade om att jag missat 2008 år utgåva med 1 Vecka! :mad: Ingen info å inget byte.... grrrr![/quote]

Hur tycker du Route 66 funkar? Hade det i en gammal PDA en gång men tyckte inte de var blixtsnabba på uppdateringar. Då i alla fall.
Skriv svar