GPS, har ni det? (Sammanfogade trådar)

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
danne
Inlägg: 102
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 09:44

Inlägg av danne »

[quote=""DMT""]Har aldrig ägt en GPS så jag vet inte så mkt om dom, känner mig som en kvarleva från 1800 talet ibland bland tekniken.

Är GPS nåt ni använder och rekommenderar när ni är ute o utforskar och i så fall har ni nåt bra tips på en prisvärd?

Behöver inte någon GPS i vanliga fall, gillar karta, sån är jag, utan det skulle bara vara för att hitta till trevliga ställen.....[/quote]

jag tar med mig min vapendragare o "kollega" (ingen nämnd o ingen glömd, men han lever här i forumet) när vi ska ut på äventyr... han är gps och är han inte gps, har han som sagt bra prylar med sig, däremot vet vi inte hur vi ska klara oss OM batterierna skulle sluta funka på: bärbaradatorn, handdatorn, mobiltelefonerna... *lol*
***
Jag gillar UE - gör du? :rolleyes:
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""danne""]jag tar med mig min vapendragare o "kollega" (ingen nämnd o ingen glömd, men han lever här i forumet) när vi ska ut på äventyr... han är gps och är han inte gps, har han som sagt bra prylar med sig, däremot vet vi inte hur vi ska klara oss OM batterierna skulle sluta funka på: bärbaradatorn, handdatorn, mobiltelefonerna... *lol*[/quote]

Jag kan VARMT rekommendera att köpa en 230-voltadapter på tex Biltema. Kostar endast några hundralappar, och den är väldigt enkel att använda. Kopplas in i cigguttaget bara, och så kör man. 12 volt till 230 volt, som om du hade en vanlig väggkontakt.

Du kan ju inte precis driva en tryckluftsborr med den, men den är perfekt för att ladda mobiler och datorer och annat batteridrivet med (nu är min mobil av ganska gammal modell, men att ladda den med en 230-voltsladdare är betydligt mer skonsamt än snabbladdarmodellen som finns till bilar).

Själv kör jag Internet via NMT-nätet (högst rekommenderat, har ofta full bredbandshastighet mitt ute i ödemarken utan begränsningar) och eftersom datorn bara tar ca 36 W så är det inga problem att plugga in den. :)
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Straycat""]Själv kör jag Internet via NMT-nätet (högst rekommenderat, har ofta full bredbandshastighet mitt ute i ödemarken utan begränsningar) och eftersom datorn bara tar ca 36 W så är det inga problem att plugga in den. :) [/quote]

Nja, någon full bredbandshastighet har dom inte......men det är fullt acceptabelt än så länge när dom inte har någon beläggning på basarna. Tyvärr kommer den hastigheten att sjunka när antalet användare blir flera eftersom basarna har en så gigantisk upptagningsareal....
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Har bara varit med om att använda gps en gång och det har varit när vi skulle markera punkter, hus, platser mm i grängesbergs rasområde på papperskarta med kordinater.
loop
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 14 jan 2009, 15:24

Inlägg av loop »

aldrig använt
http://trossbotten.blogspot.com/ Uppdaterad! Faktiskt.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Amanite""]Har bara varit med om att använda gps en gång och det har varit när vi skulle markera punkter, hus, platser mm i grängesbergs rasområde på papperskarta med kordinater.[/quote]

Nästan omvänt utifrån hur jag och ett par kamrater navigerade där... Vi klev runt på platsen utifrån att titta på kameradisplayen på en bild av en gammal målning som fastnat på bild i kameran.

Kanske inte 100% optimalt, men vi hittade det mesta utom skrotbilarna i en av ravinerna :( Var en stund då jag skulle ha viljat ha en handhållen GPS. (för att undvika gå i cirklar)

/B
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""benkar""]Nästan omvänt utifrån hur jag och ett par kamrater navigerade där... Vi klev runt på platsen utifrån att titta på kameradisplayen på en bild av en gammal målning som fastnat på bild i kameran.

Kanske inte 100% optimalt, men vi hittade det mesta utom skrotbilarna i en av ravinerna :( Var en stund då jag skulle ha viljat ha en handhållen GPS. (för att undvika gå i cirklar)

/B[/quote]

Har en kansla av att jag vet vilken malning du talar om ;)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Amanite""]Har en kansla av att jag vet vilken malning du talar om ;) [/quote]

:D

/B
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

[quote=""McB""]Klart att man behöver en GPS. Utmärkt sätt att ta sig fram till spännande ställen som man hittar genom Eniro eller liknande. Har en Garmin GPSmap 60CSx samt GPS i iPhonen vid nödfall.

Vid närmare eftertanke har nog mitt geocachande med saken att göra också... ;) [/quote]

Jag använder en Garmin eTrex Legend HCx och kan säga att den är grymt prisvärd. Men som ovanstående talare är jag också "geocachare" och anser att en gps kan vara aningen överflödig i UE sammanhang. Det blir bara fler prylar som kräver batterier och sladdar som skall hållas reda på.
Skriv svar