GPS, har ni det? (Sammanfogade trådar)

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""bunkrologen""]Fördelen med pucken är att den har fler kanaler och klarar av att kommunicera med fler satelliter. Det märks nog bäst vid körning i skogsområden etc när "mottagarplanet" lätt blir skymt av skogen.[/quote]

Kan man använda en GPS kameravarnare som "puck" till PC kartprogram? Den har ju usb anslutning, borde väl funka?
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Topcom""]Kan man använda en GPS kameravarnare som "puck" till PC kartprogram? Den har ju usb anslutning, borde väl funka?[/quote]

Hur ser en sådan ut? Trodde att det bara var inbyggt i rena "navigatörer" ?
För många år sedan (ja, jag är gammal) så fanns det rena laser samt radar-varnare, det är väl inte en sådan du menar för då läser den bara signalen från det som mäter farten.. :o
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""bunkrologen""]Hur ser en sådan ut? Trodde att det bara var inbyggt i rena "navigatörer" ?
För många år sedan (ja, jag är gammal) så fanns det rena laser samt radar-varnare, det är väl inte en sådan du menar för då läser den bara signalen från det som mäter farten.. :o [/quote]

Nejdå, den har en inbyggd GPS och läser flera satelliter och har även en inbyggd databas "karta" där man programmerar och uppdaterar koordinaterna för vägkameror via uplink till företagets hemsida som hålls aktuell. Man kan med en knapp även själv lägga in valfri ny kamera vid färd och rapportera den till hemsidan vid anslutning. På en display ser man valfritt sin hastighet, altitud eller antalet satelliter anslutna. Kör man för fort, piper enheten ilsket när man närmar sig kameran. Samtidigt visas avståndet istället för farten med displayen. Den har räddat mig från många sköna tusenlappar. OBS, den klarar inte mobila kameror, eftersom den inte känner laser eller radarvågor. Därför är den helt laglig. Så data borde man ha för en pc tycker jag. Nu gäller ju bara att rätt data kan överföras till pc. Enheten jobbar ju stand alone är det ju tänkt. Se hemsidan:
http://www.adteknik.se/swedish/gps.htm
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Topcom""]Nejdå, den har en inbyggd GPS och läser flera satelliter och har även en inbyggd databas "karta" där man programmerar och uppdaterar koordinaterna för vägkameror via uplink till företagets hemsida som hålls aktuell. Man kan med en knapp även själv lägga in valfri ny kamera vid färd och rapportera den till hemsidan vid anslutning. På en display ser man valfritt sin hastighet, altitud eller antalet satelliter anslutna. Kör man för fort, piper enheten ilsket när man närmar sig kameran. Samtidigt visas avståndet istället för farten med displayen. Den har räddat mig från många sköna tusenlappar. OBS, den klarar inte mobila kameror, eftersom den inte känner laser eller radarvågor. Därför är den helt laglig. Så data borde man ha för en pc tycker jag. Nu gäller ju bara att rätt data kan överföras till pc. Enheten jobbar ju stand alone är det ju tänkt. Se hemsidan:
http://www.adteknik.se/swedish/gps.htm[/quote]

Ok, tackar för informationen!
Själv brukar jag tråkig som jag är oftast ligga inom ramen för lagstadgad hastighet och inte behöva bekymra mig så mycket.
Mycket tack vare att vi har så mycket att prata om jämt och ständigt på utflykterna.. :)

Har kört med GPS med inbyggd kameravarnare vid något tillfälle när jag kört lastbil, det var användbart.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Är det bara jag som inte kan se kartorna på hitta.se?
Har varit så i en vecka nu... prova själv och skriv hur det gick!

:confused:
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

[quote=""Saddam""]Är det bara jag som inte kan se kartorna på hitta.se?
Har varit så i en vecka nu... prova själv och skriv hur det gick!

:confused: [/quote]

Jag tittar varje dag, och har inte haft några problem..
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

Fungerar utmärkt för mig med. Testat med olika webbläsare eller att rensa bort tillfälliga Internetfiler (som kan spöka ibland).
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

hitta.se funkar för mig med (kör med Explorer)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Java hade inte uppdaterats automatiskt... fick göra det manuellt -Därför kunde jag inte se ett skit. Tack för svaren ändå. Jag och internet, he he...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Jag har, på outgrundliga vägar, kommit över en fd CCCP-karta över regionen där jag bor.
Det där med SO.......
Nja...
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Skriv svar