GPS, har ni det? (Sammanfogade trådar)

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Nu har jag fått kläm på hur Google Maps fungerar i mobilen på ett ungefär, funkar riktigt bra så länge man trycker på rätt knappar samt har bra täckning.

Fördelen är att kartorna man pulat ihop hemma vid datorn fungerar!
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Inlägg av Enirdna »

Jag har bara använt mig av google maps. Tycker den fungerar helt klockrent, både hemma för att spara platser på en karta och ute som "gps".

För något år sedan var den inte alls lika säker, den kunde visa att man var en bra bit fel, men efter några uppdateringar på senaste stämmer den nästan på metern. :)
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Google Maps finns ju till Android, det fungerar alldeles utmärkt sålänge du har 3G täckning så att den kan ladda kartorna, fördelen är att du har satelitkarta såväl som vanlig.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Enirdna""]Jag har bara använt mig av google maps. Tycker den fungerar helt klockrent, både hemma för att spara platser på en karta och ute som "gps".

För något år sedan var den inte alls lika säker, den kunde visa att man var en bra bit fel, men efter några uppdateringar på senaste stämmer den nästan på metern. :) [/quote]

[quote=""nonamegiven""]Google Maps finns ju till Android, det fungerar alldeles utmärkt sålänge du har 3G täckning så att den kan ladda kartorna, fördelen är att du har satelitkarta såväl som vanlig.[/quote]

Vill inte på något sätt förringa användandet av googlekartor i smarta telefoner.
MEN, det funkar inge vidare när man kommer ut på landsbygden... :(

Tyvärr kanske vissa tycker..

http://28dagarsenare.se/showpost.php?p= ... tcount=143
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""bunkrologen""]Vill inte på något sätt förringa användandet av googlekartor i smarta telefoner.
MEN, det funkar inge vidare när man kommer ut på landsbygden... :(

Tyvärr kanske vissa tycker..

http://28dagarsenare.se/showpost.php?p= ... tcount=143[/quote]

Näst bäst är friluftskartan. Bäst?
Försvarets kartor såklart.

Skämt åsido, jag har friluftskartan laddad i min GPS.
Svindyr men nödvändig.

Mycket research gör jag på lantmäteriet och deras ekonomiska karta, de visar som bekant ägogränserna.
Sen kan man luska litet på traktnamn och fastighetsbeteckningar.
Kolla ägarbyte osv. i äldre styckningsförrättningar..
Ibland får man inte fram uppgifter från registret och voila...
Avsaknad av information är många gånger talande..... ;)
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jpkrax""]Näst bäst är friluftskartan. Bäst?
Försvarets kartor såklart.

Skämt åsido, jag har friluftskartan laddad i min GPS.
Svindyr men nödvändig.

JP[/quote]

Har troligen svarat på detta flera gånger i tråden, men i mina ögon, i Sverige, så är Kartex + "Gröna kartan" bäst, kör det i Laptop med GPS-puck, finns mycket info på kartan, och vägrutter fungerar.

Har tyvärr problem med Kartex + rutter med GPS-tracking i Windows 7, så jag har testat lite med Gramin + Friluftkartan, ser bra ut, men finns ingen tracking längs vägar, så det alternativet faller tyvärr bort.

/B
Användarvisningsbild
lortopalt
Inlägg: 271
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:01

Inlägg av lortopalt »

Jag kör Garmin GPSmap 62s , och Friluftskartan i den. Funkar bra och ett plus är att på 200 meters skalan så är en väldig massa gruvhål utmärkta, skitbra.
Faran är att köra bil och kolla gps:en samtidigt, väldigt nära diket ganska ofta, bara kört av en gång.....än sålänge....
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""lortopalt""]Jag kör Garmin GPSmap 62s , och Friluftskartan i den. Funkar bra och ett plus är att på 200 meters skalan så är en väldig massa gruvhål utmärkta, skitbra.
Faran är att köra bil och kolla gps:en samtidigt, väldigt nära diket ganska ofta, bara kört av en gång.....än sålänge....[/quote]

Fungerar det med din handhållna (?) Garmin + Friluftskartan att lägga rutter som följer bilvägar? Labbat med min Garmin Mobile PC och Friluftskartan, ser bra ut, men rutter man lägger går rakt genom skogen istället för att följa vägarna på kartan :o

/B
Användarvisningsbild
lortopalt
Inlägg: 271
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:01

Inlägg av lortopalt »

Jo den är handhållen. Möjligt att det går att lägga rutter som exakt följer vägen, men när jag märker ut ett mål så visar den fågelvägen till målet. Det går att pricka in en rutt vet jag, det ska nog gå att lägga in i datorn o överföra till gps:en og.
Användarvisningsbild
lortopalt
Inlägg: 271
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:01

Inlägg av lortopalt »

Jag misstänker starkt att det är jag och inte gps:en som sätter gränserna i mitt fall.
Skriv svar