GPS, har ni det? (Sammanfogade trådar)

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""benkar""]Är säkert mer rätt i tex iPhone-kartor, står kanske "iAnalen"... :D

PS... -Kostade på mig vara lite sarkastisk/skämta i diskussionen här, då vi, minoriteten, som väljer att GPS:a/orientera oss via PC+GPS-puck och lite olika program/kartor, alltid blir överkörda/nedröstade av de som väljer papperskartor eller GPS i Smartphonen, men fortsätter på det spåret jag kommit fram till är bäst... dvs "PC+GPS-puck och lite olika program/kartor" :) /DS

/B[/quote]

Det lär nog, iaf vad jag tycker, vara den ultimata lösningen. Har själv som mål att ordna det på det viset. Det mesta på datorn kan man ju även få gratis och att navigera är ju klart smidigast på datorn, stor skärm, pekplatta och stort tangentbord.

Ända gången det väl passar sig bättre med telefon/handhållen GPS är väl kanske då när man lämnar bilen och går till fots.
Då skulle jag inte vilja ha en dator + GPS-puck i händerna :)
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""bunkrologen""]Åk gärna med google maps till forna öst så får du själv se hur bra det är... :D
Har du tur så är huvudvägen med i kartan... I övrigt lär det vara ganska glest, minst sagt.[/quote]

Okej, där vinner det ju självklart. Hade ingen aning om att det var dåligt. Jag har ju knappt rört mig utanför skandinavien så jag har inte så fantastiskt bra koll :) Vilka kartor är bäst då? Är google earth bättre än google maps?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""bunkrologen""]Åk gärna med google maps till forna öst så får du själv se hur bra det är... :D
Har du tur så är huvudvägen med i kartan... I övrigt lär det vara ganska glest, minst sagt.[/quote]

Man kan jämföra i tex Baltikum. Google Maps fungerar utmärkt om man enbart rör sig längs de större vägarna, och tex MS Auto Route är inte mycket bättre.

Men ska man leta sig fram till ett objekt "i skogen" börjar det bli knepigare, man får ingen översikt, man har ingen aning om det kanske finns en fungerande väg "från andra hållet".

Har man mycket tid så är det IOFS inget problem, bara att irra runt tills att man hittar fram, men på resande fot så kan tidsschemat ibland bli tajt, då är det skönt ha det stöd som en bra karta ger :)

Bifogar exempel på kartskillnader.

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Frohike""]Okej, där vinner det ju självklart. Hade ingen aning om att det var dåligt. Jag har ju knappt rört mig utanför skandinavien så jag har inte så fantastiskt bra koll :) Vilka kartor är bäst då? Är google earth bättre än google maps?[/quote]

I Sverige så är Gröna kartan/terräng-kartan i mina ögon bäst.

I främst Lettland, men även Estland och Litauen, så finns det en PC-karta som heter JS Balitija som är riktigt bra, men yxigt med import av kordinater och knepig programlicens, dyr köpa i Sverige (köpte på plats i Lettland). Testat MS Auto Route en del, sisådär i tex Tyskland, många småvägar saknas, och värdelös nere på tex Balkan. Testat Mapa Polski i Polen, men den var inget vidare.

Numera är det Garmin-kartor och deras "GPS-simulator" som körs i PCn som gäller. Finns en stor uppsjö av riktigt detaljerade kartor över de flesta länder att köpa/hitta, även topografiska kartor, vilket kommit till användning/räddning minst en gång i år. "GPS-simulatorn" är inget under av användarvänlighet, men när man väl lärt sig så, och bara att leta upp nya kartor när man hittar ett nytt spännande land att åka till.

Exempel på skillnad Google Maps och en regional Garminkarta finns i inlägget ovanför.

/B
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""Frohike""]Okej, där vinner det ju självklart. Hade ingen aning om att det var dåligt. Jag har ju knappt rört mig utanför skandinavien så jag har inte så fantastiskt bra koll :) Vilka kartor är bäst då? Är google earth bättre än google maps?[/quote]

Google earth och google maps är väl samma karta det, bara det att google earth har ett flashigt användargränsnitt där kartan inte är platt, utan rund som en jordglob.

Svårt det här. Behovet styr ju.
Om jag enbart skulle få ha en gpsenhet, då skulle jag välja telefonen framför datorn, då den ju är smidigare.
Dock är ju kombinationen av dem båda riktigt bra kan jag tänka mig. Men det är ju ifall man är seriös med sitt kartletande och kan kosta på sig två olika enheter.

Sedan vilka kartor man ska ha beror väl mest på vad man vill att de ska visa. Själv har jag inte testat många men gröna kartan där verkar riktigt fin det lilla jag sett av den
Fenix
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 31 jul 2011, 13:45

Inlägg av Fenix »

Då vi hade planer på att bila till uzbekistan kollade jag efter gps-mjukvara, alternativt kartor till den IGO jag redan hade. Avtosputnik verkar vara det alternativet för "Långtbortistan"-kartor, men finns bara för äldre pocketpc. Men det är kanske bättre än inget :)

Bortsett från Moldavien tycker jag IGO 8.3 hade rätt ok kartor för Europa, USA och ryssland, men det var ett tag sen jag kollade efter uppdateringar.

Nåt som är kul att ha med sig är en gps-logger typ Sonys GPS-CS1 så man kan kolla rutt i Google Earth
Användarvisningsbild
Bakke
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 07:58
Kontakt:

Inlägg av Bakke »

Jag använder iphone med Tomtom scandinavien samt Tomtom's bilhållare.
När jag sedan kliver ur bilen knäpper jag över till Fugawi (gröna kartan)
Kartan ligger nerladdad på enheten och behöver således inte mobiltäckning för att fungera. Funkar klockrent.
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

Kör med Navigons navigationsapp på en Galaxy S2 och kan i undantagsfall dra fram Google maps vid behov. Gäller ju bara att ha gjort läxan hemma innan man sticker iväg så är det inga problem att hitta... Att jag sedan har ganska bra lokalsinne gör väl inte saken sämre heller. ;)

För er som använder "puck". Finns det några fördelar med detta över navigator? Dvs, mer exakt osv? Har inte testat någon sådan själv så har dåligt koll på området.
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Zeahawk""]
För er som använder "puck". Finns det några fördelar med detta över navigator? Dvs, mer exakt osv? Har inte testat någon sådan själv så har dåligt koll på området.[/quote]

Du tänkte på Karta/Navigations-program i PC med extern GPS-puck?

Exaktheten är nog exakt samma som med handhållen GPS eller Smartphone med GPS-funktion.

Ser en fördel med tex 13"-skärm på laptop då man får en bättre översikt med större skärm, och att man i bilen kan lägga upp "pucken" i fönsterbrädan för bästa möjliga GPS-mottagning samtidigt som man har PCn i knät.

/B
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Zeahawk""]Kör med Navigons navigationsapp på en Galaxy S2 och kan i undantagsfall dra fram Google maps vid behov. Gäller ju bara att ha gjort läxan hemma innan man sticker iväg så är det inga problem att hitta... Att jag sedan har ganska bra lokalsinne gör väl inte saken sämre heller. ;)

För er som använder "puck". Finns det några fördelar med detta över navigator? Dvs, mer exakt osv? Har inte testat någon sådan själv så har dåligt koll på området.[/quote]

Fördelen med pucken är att den har fler kanaler och klarar av att kommunicera med fler satelliter. Det märks nog bäst vid körning i skogsområden etc när "mottagarplanet" lätt blir skymt av skogen.
Skriv svar