GPS, har ni det? (Sammanfogade trådar)

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

onord
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 20 jan 2010, 14:15

Inlägg av onord »

FriPro V3 har störd för ruttning på väg
Sedan finns Openstreetmap som är kartor som är gratis för att de som gör dem är användarna så hur väl utbyggt det är beror på vem som har intresse av det
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

En fråga till er som kör Google Earth(nej, inte Google Maps) i mobilen:
Hur får man KMZ-filer att fungera, vilken mapp ska man placera dem i för att över huvudtaget kunna hitta dem när man startar programmet? Har en massa filer liggande på datorns hårddisk, tänkte flytta över dem till mobiltelefonen -därav från. Vet inte vart jag ska placera dem.

Mobilen är en HTC Sensation XL ifall någon undrar.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Saddam""]En fråga till er som kör Google Earth(nej, inte Google Maps) i mobilen:
Hur får man KMZ-filer att fungera, vilken mapp ska man placera dem i för att över huvudtaget kunna hitta dem när man startar programmet? Har en massa filer liggande på datorns hårddisk, tänkte flytta över dem till mobiltelefonen -därav från. Vet inte vart jag ska placera dem.

Mobilen är en HTC Sensation XL ifall någon undrar.[/quote]

Nu kör jag förvisso inte Android utan Iphone men de borde ju vara samma tycker jag. Google Earth i ios fungerar då så att all data hämtas från google maps genom att logga in och hämta sina sparade platser. Så de borde vara samma i androidversionen tycker jag. Bara lägga in i google maps på datorn och sedan logga in i mobilen med google earth.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""kristofer""]Nu kör jag förvisso inte Android utan Iphone men de borde ju vara samma tycker jag. Google Earth i ios fungerar då så att all data hämtas från google maps genom att logga in och hämta sina sparade platser. Så de borde vara samma i androidversionen tycker jag. Bara lägga in i google maps på datorn och sedan logga in i mobilen med google earth.[/quote]

Ehhh, jag har ju inte samma kartor i Maps och Earth. Går dessa att flytta över mellan programmen hur som helst!?

:confused:
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Bubblan
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 18:03

Inlägg av Bubblan »

[quote=""Saddam""]Ehhh, jag har ju inte samma kartor i Maps och Earth. Går dessa att flytta över mellan programmen hur som helst!?

:confused: [/quote]

Efter en lång googling och ett långt samtal och sedan googling igen och sedan lite musik så kom jag fram till detta :rolleyes: :

KMLZ to Earth, det är en app som finns på android market.

https://play.google.com/store/apps/deta ... ket.kmlkmz

Hoppas det fungerar! :)
Bengiz
Inlägg: 155
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 20:44
Kontakt:

Inlägg av Bengiz »

Navigera i bilen går utmärkt med OK/Q8s gratis vägkarta. Utanför bilen skulle jag inte komma långt utan min Garmin Oregon 300 med Copters repskydd och FriPro över hela sverige. Klart prisvärd!
Saknar säkert massa fiffiga funktioner jag inte vet om men den hänger i en karbin i bältet när jag klättrar, kryper, ålar. Blir den lerig sköljer jag av den i en vattenpöl eller bäck. Repig blir den inte, använder ofta bilnyckeln som pekpenna.

Önskar iofs en smartphone men jag väntar tills de tål min hantering :-)
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

[quote=""Bngiz""]Navigera i bilen går utmärkt med OK/Q8s gratis vägkarta. Utanför bilen skulle jag inte komma långt utan min Garmin Oregon 300 med Copters repskydd och FriPro över hela sverige. Klart prisvärd!
Saknar säkert massa fiffiga funktioner jag inte vet om men den hänger i en karbin i bältet när jag klättrar, kryper, ålar. Blir den lerig sköljer jag av den i en vattenpöl eller bäck. Repig blir den inte, använder ofta bilnyckeln som pekpenna.

Önskar iofs en smartphone men jag väntar tills de tål min hantering :-) [/quote]

Vill du ha en smartphone som enligt mej e bra. Så prova HTC Desire hd. Jag hade en i nått år. Den tålde en vecka i en snödriva i töväder innan jag hittade den igen det va förra vintern å den levde tills för en vecka sen. Då den dog av helt andra orsaker (läs mötte ett stolsben i 100km/h)
Wezzli
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 08:08

Inlägg av Wezzli »

Enligt mig behöver man bara en mobiltelefon med Google maps och en laddare. Brölade omkring ungefär 2 veckor i södra sverige med en total körsträcka på 400 mil utan några som helst problem att hitta. Fördelen är att man kan spara alla sina övergivna platser och bara starta sin karta i Google maps, vips ser man allt i området man är i och kan hitta dessa lätt med navigation.
Fotograf, urban explorer och grundare av http://www.nedlagt.se/
Radioact
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 25 dec 2013, 19:26

GPS logger?

Inlägg av Radioact »

Om ni ger er ut i skogen och ska på helt mer okänd utforskning.
Har ni något slags system med er som loggar vart ni går?
Tänk GPS logger, borde inte det vara bra när man väl är hemma och kan titta vart det var man gick?
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Radioact""]Om ni ger er ut i skogen och ska på helt mer okänd utforskning.
Har ni något slags system med er som loggar vart ni går?
Tänk GPS logger, borde inte det vara bra när man väl är hemma och kan titta vart det var man gick?[/quote]

De flesta av oss har väl smartfån i dag, där finns både GPS och kompass.... :confused:

För egen del studerar jag alltid kartor noga innan jag drar ut,
och markerar i GPSen eller smartfånen.

Halva nöjet med UE är efterforskningen på källmaterial såsom
fastighetskartan eller historiska kartor.
Sen har vi ju arkiven, tex Riksarkivet, sökning på dokument i div myndigheters arkiv.
Detta brukar leda till uppgifter om andra objekt osv.

Mycket ligger i dag på nätet, och det kommer man långt på.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Skriv svar