Fisheye

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

HOjk
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 20 jan 2009, 13:43

Fisheye

Inlägg av HOjk »

Funderar på att köpa ett Fisheye till min Nikon D60, någon som har ett tips på något bra Fisheye som inte är för dyrt?
Öde, Tomt, Övergivet, Tyst, Stilla
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Kolla på t.ex. prisjakt.se... även jag har tittat runt litegrann efter ett riktigt vidvinkelobjektiv.

Har samma kamera som du, hittar inte objektivet just nu... men det kostade runt 6ooo kr sist jag kollade.
HOjk
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 20 jan 2009, 13:43

Inlägg av HOjk »

Tack så mycket! ska kolla runt lite
Öde, Tomt, Övergivet, Tyst, Stilla
Användarvisningsbild
choctaw
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 14:54
Kontakt:

Inlägg av choctaw »

[quote=""HOjk""]Funderar på att köpa ett Fisheye till min Nikon D60, någon som har ett tips på något bra Fisheye som inte är för dyrt?[/quote]

Måste du ha just ett Fisheye? Jag kan annars rekommendera Sigmas 10-20mm. Det använder jag själv och jag är mycket nöjd. Kostar ca 4200kr.
HOjk
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 20 jan 2009, 13:43

Inlägg av HOjk »

okej, det låter trevlig :)
Öde, Tomt, Övergivet, Tyst, Stilla
Användarvisningsbild
snoken
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av snoken »

Jag har en Nikon Nikkor 10.5mm Fisheye, lite dyrt och svårt att använda rätt. Men annars är det kul.
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

Fisheyeobjektiv kan bli en leksak som man ganska snabbt tröttnar på. Tänkt dig för (om du inte har mycket pengar).
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
choctaw
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 14:54
Kontakt:

Inlägg av choctaw »

[quote=""Rutger""]Fisheyeobjektiv kan bli en leksak som man ganska snabbt tröttnar på. Tänkt dig för (om du inte har mycket pengar).[/quote]

Är nog beredd att hålla med dig där. Det går väl att rätta till bilderna i PS, annars hade Sigma ett fisheye för 4-5 tusen. Kommer dock inte ihåg var jag såg det... :confused:
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

[quote=""zlize""]Är nog beredd att hålla med dig där. Det går väl att rätta till bilderna i PS, annars hade Sigma ett fisheye för 4-5 tusen. Kommer dock inte ihåg var jag såg det... :confused: [/quote]

Fisheye-objektiven lever väl just på sina förvrängda blider. Dem ska man väl inte rätta till?
En annan sak är extrema men mer eller mindre raktecknande vidvinklar.

"Fisheye" har blivit ett lite luddigt begrepp.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
choctaw
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 14:54
Kontakt:

Inlägg av choctaw »

[quote=""Rutger""]Fisheye-objektiven lever väl just på sina förvrängda blider. Dem ska man väl inte rätta till?
En annan sak är extrema men mer eller mindre raktecknande vidvinklar.

"Fisheye" har blivit ett lite luddigt begrepp.[/quote]

Jo, men jag tänkte på att man kanske tröttnar på just förvrängda vinklar så kan man ju rätta till dom. Tror jag iaf.
Skriv svar