Fisheye

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Jag måste nog säga att strörsta fördelen med fisheyeoptik är just att kunna ta få bilder för sfäriska pannorama men för vanlig fotografering finns det bättre alternativ som tex Sigma 10-20. Annars är Nikons 10,5/2,8 en riktigt fin optik för DX formatet.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
ABX
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 27 jan 2009, 13:34

Inlägg av ABX »

Fisheye lämpar sig fantastiskt för runda tunnlar :D
Senast redigerad av 1 ABX, redigerad totalt 0 gånger.
HOjk
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 20 jan 2009, 13:43

Inlägg av HOjk »

Okej, ska kolla runt lite och kolla om jag hittar något bra!
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

[quote=""zlize""]Jo, men jag tänkte på att man kanske tröttnar på just förvrängda vinklar så kan man ju rätta till dom. Tror jag iaf.[/quote]


Visst går det att göra mycket i PS, men det krävs en hel del för att rätta till tex. "Fish eye" bilder och få dem bra. Bättre då att försöka få rätt från början och använda PS till lite trix och fix än att hela tiden tänka att det där fixar jag till sedan...kan bli väldigt mycket jobb.
joel@mfed
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:19

Inlägg av joel@mfed »

[quote=""daytripper72""]Visst går det att göra mycket i PS, men det krävs en hel del för att rätta till tex. "Fish eye" bilder och få dem bra. Bättre då att försöka få rätt från början och använda PS till lite trix och fix än att hela tiden tänka att det där fixar jag till sedan...kan bli väldigt mycket jobb.[/quote]

ImageTrends Fisheye Hemi.

Ett klick och bilden är superb!
Funkar med både bägge sorters fiskögon!
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Sv: Fisheye

Inlägg av daytripper72 »

[quote=""joel@mfed""]ImageTrends Fisheye Hemi.

Ett klick och bilden är superb!
Funkar med både bägge sorters fiskögon![/quote]
Ser man på...tack för tipset!
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Eftersom Fisheye/Fisköga blev ett sidospår i en annan tråd så kom jag ihåg denna tråd... :p

Om man har en Canon med stor/fullformat -sensor, och några kronor över, så kan det vid speciella tillfällen vara kul med en Fisheye, speciellt när det är väldigt trångt och man kan hitta rätt/passande vy.

Bilderna är tagna med en Canon 5D mkII (stor/fullformat -sensor) och Canon EF 15mm f/2.8 Fish-Eye. En riktigt gammal relik till optik, långsam och högljudd fokusmotor, men ändå OK...

Några exempel.

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Är det någon som har provat de filter/linser som man sätter på sitt vanliga objektiv?
Kan tänka mig att kvalitén inte blir lika bra, men kanske ett alternativ.
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Jag kör med Tokina 11-16, funderade länge på en fisheye men denna duger förbannat bra. Behövs ingen fisheye enligt mig, denna ger lagom raka bilder på brännvidden 11mm så jag är nöjd. Förbannat bra i trånga utrymmen eller när man ska fota någonting jättestort på nära håll -stooor skillnad mot min fasta 35millimetare, he he...

Exempelbild: Vattentornet i Svängsta

[quote=""Skåningen""]Är det någon som har provat de filter/linser som man sätter på sitt vanliga objektiv?
Kan tänka mig att kvalitén inte blir lika bra, men kanske ett alternativ.[/quote]
Testade en sådan på en fotomässa förra året, skärpan var hemsk! Skruvades fast på befintligt objektiv. Lågbudget -kostade bara några hundralappar... Kommer tyvärr inte ihåg märket på den.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Industrisemester
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 26 mar 2011, 11:54
Kontakt:

Sv: Fisheye

Inlägg av Industrisemester »

Jag har en Samyang (säljs även under tre andra varumärken) manuell fisheye som jag är mkt förtjust i! Min är till m4/3, men den görs även till Nikon och NEX. Kostar c:a 2600:-
http://www.kenrockwell.com/tech/8mm-f35.htm
Iom det radikala skärpedjupet hos en så bred lins är det inget större bekymmer att inte ha AF. Och att ställa in bländare går fort att vänja sig vid.

Har också en "konverter" (påskruvningslins) till min gamla kompaktkamera, (ja jag gillar fisheye ;-) ) och precis som saddam sade så är kvaliteten inte lika bra. Beror förstås på vilka krav man har. Samyang-linsen är dock kanonbra. Och iom. att den kostar i samma storlek som en konverter så kan den starkt rekommenderas.

Om man vill ha "realistiska" vidvinkelbilder så är det förstås mest ändamålsenligt med en rätvinklig vidvinkel. Men det är kul med fisheye, och vanliga vidvinklar kommer inte upp i lika höga synfält - linsen ovan har 133° horsiontellt vilket motsvarar 180° diagonalt. Fisk-effekten är inte alltid så framträdande, beror på motivet. Så för mig funkar fisheye:n som vardags-vidvinkel för att fånga interiörer och andra miljöer "inuti". Det breda synfältet gör det också mindre smärtsamt att ta 360°-panoraman, som flera påpekat ovan.

Om någon vill syna provbilder så är alla fisheye-bilder på min flickr tagna i år med denna lins.
Skriv svar