Stativ - vad för nytta och vad förändras

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""Matso""]

Jag har dragit med mig stativet ett flertal gånger men aldrig kommit mig för att använda det. Oftast känner jag att det i de fallen har varit att välja mellan att ställa upp stativet eller att lära mig ratta rätt på kamerans inställningar i förhållande till den miljö jag befinner mig i. Men samtidigt ångrar jag mig också ibland, för jag vill ju ha något bildmaterial att visa upp också...

Anyway...

/MatsO[/quote]
Tycker att du ska ge stativet en chans. Möjligheten att fota med längre slutartider och lägre ISO-tal ger bättre bilder helt klart. Fast att välja mellan en dålig bild eller ingen bild är inte svårt. Senast jag var ute (resultatet ligger överst på min hemsida för närvarande) så lämnade jag stativet i bilen för jag trodde inte att jag skulle kunna komma in i huset jag tänkte fota. Det var ju mitt på dagen med strålande sol och ganska mycket snö. Men jag kom in och fick köra handhållet. Som väl är har jag bildstabilisering i objektivet som satt på kameran och jag behövde inte smälla upp ISO:t till mer än max 400 har jag för mig. Jag blev således ganska nöjd med bilderna ändå. Fast hade det varit mörkare så hade jag ångrat mig som tusan över att inte ha tagit med stativet från bilen. Så nära men ändå så långt ifrån.
Användarvisningsbild
Matso
Inlägg: 259
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:55
Kontakt:

Inlägg av Matso »

[quote=""jasifil""]Tycker att du ska ge stativet en chans. ...[/quote]

Det kommer jag definitivt att göra... Skulle vara väldigt skoj att vid nåt tillfälle ta samma bilder med och utan stativ så att man konkret kunde jämföra resultatet, en tanke som slog mig bara...

Apropå senaste galleri, jag håller på att meka med några bilder från en tegelugn som jag lyckades promenera in i, i vilken det var öppningar i båda ändarna och kolsvart in i mellan. Ljuset slog in så jättefint... två av bilderna därifrån blev okej med delvis handskakning och oskärpa, men de kunde ju varit lika bra som de jag s a s såg i mitt huvud... Så här i efterhand tänker jag att jag skulle haft stativet med mig, för kanske blir det inte fler tillfällen att ta den perfekta bilden just här och även om stativbilden inte skulle blivit lyckad heller så slipper man gräma sig över att man inte försökte iallafall.

/MatsO
Im not lost, Im only exploring...
www.matsol.se/Galleri
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""Matso""]Ledsen att jag bumbar tråden så här... Ville bara tacka för all input på min fråga. Det är intressant och lärorikt (jo, det är det) med alla åsikter och erfarenheter.

Jag har dragit med mig stativet ett flertal gånger men aldrig kommit mig för att använda det. Oftast känner jag att det i de fallen har varit att välja mellan att ställa upp stativet eller att lära mig ratta rätt på kamerans inställningar i förhållande till den miljö jag befinner mig i. Men samtidigt ångrar jag mig också ibland, för jag vill ju ha något bildmaterial att visa upp också...

Anyway...

/MatsO[/quote]

Vissa saker går ju inte att ställa in på kameran, skall du ta en bild med slutartid på 15 sekunder klarar du dig ju inte utan ett stativ. Kan ju visserligen rigga kameran på annat sätt men detta blir oftast ytterst begränsat och jag tycker iaf inte att det väger upp mot att inte använda stativ om man har med sig.
Därför bär iaf alltid jag med mig stativ när jag vet att jag kommer till platser med tvivelaktigt ljus :)
Skriv svar