Stativ - vad för nytta och vad förändras

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Matso
Inlägg: 259
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:55
Kontakt:

Stativ - vad för nytta och vad förändras

Inlägg av Matso »

Hej alla,

En fråga som ställts i första hand till Riddar_M i tråden om Rosa Kattens ruinromantiska expeditioner, men som flyttats till en egen tråd här istället och omformulerats aningen:

Stativ nämns ibland på ett sätt som gör att jag tror att det kanske är magiska stativ att döma av resultaten. Kanske tror jag det för att jag är helt ny på allt vad fotografering heter (utöver mitt eget canon powershot shoot em up).

Jag har förstått att många värdesätter sina stativ en hel del. Så skulle ni inte vilja berätta lite vad det innebär att skjuta med stativ jämfört med handhållet - jo jag vet, skakningar - men vad utmärker ert fotograferande efter att ni börjat använda stativ jämfört med tidigare? Jag vet att det här tangerar till att vara en dum fråga men jag tror att ni kan ge ett bra svar trots det.

Min fråga är i o f sig riktad till fler stativandändare än bara Riddar_M. Jag hoppas kunna lära mig nåt av svaren...

/MatsO
Im not lost, Im only exploring...
www.matsol.se/Galleri
Användarvisningsbild
McB
Inlägg: 126
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 18:22

Inlägg av McB »

Precis som du säger så är huvudanledningen till att använda ett stativ att man slipper skakningar och rörelseoskärpa. I förlängningen gör det att du kan använda dig av längre slutartider. Långa slutartider i svagt ljussatta miljöer kan ge väldigt intressanta resultat. Kanske vill du bara använda blixt på en specifik punkt i ett rum, eller måla med färgad lins på en ficklampa. Allt sådant är omöjligt utan stativ.

Ta en kik på http://www.lostamerica.com så ser du vad jag menar. Att ta sådana bilder utan stativ är omöjligt.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""McB""]Precis som du säger så är huvudanledningen till att använda ett stativ att man slipper skakningar och rörelseoskärpa. I förlängningen gör det att du kan använda dig av längre slutartider. Långa slutartider i svagt ljussatta miljöer kan ge väldigt intressanta resultat. Kanske vill du bara använda blixt på en specifik punkt i ett rum, eller måla med färgad lins på en ficklampa. Allt sådant är omöjligt utan stativ.

Ta en kik på http://www.lostamerica.com så ser du vad jag menar. Att ta sådana bilder utan stativ är omöjligt.[/quote]

Ja du sammanfattade det ganska bra där. Stativ när man plåtar dunkla miljöer är a & o. Du kan hålla iso talen nere med långa slutartider och slippa brus och annat skit man kan få tolerera om man kör handhållet.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

McB och rjd2 har klarat av en del punkter, men....

1. Lite beroende på kamera och optik, men den kamera/optik man har klarar av "för lite ljus" enbart till en viss gräns, är det för mörkt så blir slutartiden för lång, vilket ger skakningsoskärpa, även om man kanske har olika former av bildstabilatorer i sin kamera.

För lite ljus kan även leda till att blixten drar igång, vilket i många fall ger rätt "tråkiga" eller dåliga bilder, beroende på att blixten i dom flesta fall inte räcker till i det mörka utrymme man befinner sig i, eller gör att detaljer närmast kameran och blixten blir väldigt ljusa, medans det en bit bort ändå blir mörkt.

2. Stativet ger dig möjlighet att låta kameran exponera som den vill, med långa tider när ljuset är dåligt, ta tillvara det lilla naturliga ljus som ändå finns, utan skakningsoskärpa eller blixtljus.

Man kan även använda olika former av konstljus, kanske blixten vid sidan om, rätt intressant och kul om man är fotointresserad, men tar ett tag hitta rätt. Är nu 3 år sedan jag köpte mitt första (skrangliga) stativ, och har nog till sist fått till det. Har ett aningens nyare stativ numera, mindre skrangligt, men är ändå en kompromiss mellan skranglighet och att det får plats i ryggsäcken.

3. Ja... man tappar sin frihet med stativ, ett elände släpa med ibland, ofta i vägen osv. Kanske därför jag suktar efter en ännu bättre kamera och optik, som gör att jag kan fotografera i ännu sämre ljus utan stativ eller blixt. Men stativ är ett alternativ om man vill fota i dåligt ljus utan att lägga en förmögenhet på kamera.

/B
Användarvisningsbild
JMSvenungson
Inlägg: 367
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 12:35
Kontakt:

Inlägg av JMSvenungson »

Jag tycker om att leka ibland och tar lite HDR- och panorama-bilder och då är stativ ett måste respektive en klar fördel.
Plus vad som redan sagts. Synd bara att de gånger jag varit i behov av stativ har jag inte haft det med, men det misstaget görs inte om...
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

Stativ kan vara både till nytta och till nackdel, som andra påtalat.
Nyttan är ju förstås att man kan ta skarpa bilder i mycket svagt ljus.
Nackdelen är att det är lite bökigt och det har till följd att det sällan blir spännande bildvinklar med stativ.
Å andra sidan gör stativet att man lugnar ner fotograferandet och (förhoppningsvis) tänker efter lite innan man tar bilden; kollar kompositionen, störande inslag i bildkanterna, störtande linjer osv.
Å andra sidan igen så gör trögheten att experimentlustan hämmas och de galna infallen (som ibland blir lyckade) uteblir.
För och emot som sagt.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Jaha, nu har alla andra sagt ungefär allt jag kunde tänka ut, så jag bara håller med. Risken är att man blir bunden till att ta bilderna i en viss höjd eller från vissa vinklar, men ja, för att slippa skakningsoskärpan är jag ändå allt som oftast bara oerhört tacksam att mitt lilla stativ ligger där i ryggsäcken...
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Har aldrig personligen använt stativ, fick med ett lite "gorillapod" som jag ska testa lite med nån gång.
-Samtidigt så gillar jag att försöka ta så bra bilder "på fri hand" som möjligt, att bara med hjälp av kameran och fantasi försöka få till en bild utan ytterligare "hjälpmedel".
Men jag har ju kikat runt på några av era bilder från mörka omgivningar och visst det syns ju skillnad på de som haft stativ och mina där jag inte använt stativ.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

En annan fördel med stativ kombinerat med fördröjd utlösning (nej, inte sexuellt) är att kameran står fokuserad och klar och att man hinner ta sig till "rätt" position för att belysa/blixta det man har komponerat i skallen.
Jag brukar använda mig av 2-5 sek fördröjning beroende på hur bråttom/långt det är att förflytta sig, men det finns också gånger då jag har behövt upp till 20 sek för att hinna i position.
Användarvisningsbild
Matso
Inlägg: 259
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:55
Kontakt:

Inlägg av Matso »

Ledsen att jag bumbar tråden så här... Ville bara tacka för all input på min fråga. Det är intressant och lärorikt (jo, det är det) med alla åsikter och erfarenheter.

Jag har dragit med mig stativet ett flertal gånger men aldrig kommit mig för att använda det. Oftast känner jag att det i de fallen har varit att välja mellan att ställa upp stativet eller att lära mig ratta rätt på kamerans inställningar i förhållande till den miljö jag befinner mig i. Men samtidigt ångrar jag mig också ibland, för jag vill ju ha något bildmaterial att visa upp också...

Anyway...

/MatsO
Im not lost, Im only exploring...
www.matsol.se/Galleri
Skriv svar