Tips på utrustning?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Kalle_Sundsvall
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 23 feb 2009, 14:15

Tips på utrustning?

Inlägg av Kalle_Sundsvall »

Jag och några kamrater ska skaffa ett gemensamt boende till hösten och funderar på att köpa en gemensam kamera. Är det någon som har förslag på vilken utrustning som lämpar sig bra för UE?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Kalle_Sundsvall""]Jag och några kamrater ska skaffa ett gemensamt boende till hösten och funderar på att köpa en gemensam kamera. Är det någon som har förslag på vilken utrustning som lämpar sig bra för UE?[/quote]

Handlar väl till stor del om vad med målet med "UE-andet" är.

Många besöker övergivna platser och underjorden utan kamera, bara njuter av besöket, tar kanske några bilder med mobilkameran, andra har med sig en kompakt-kamera, och en del lägger stor del av besöket på fotograferandet som sådant och har systemkamera, stativ osv.

/B
Kalle_Sundsvall
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 23 feb 2009, 14:15

Inlägg av Kalle_Sundsvall »

Jag tror inte det fungerar så bra med mobilkamera, framförallt inte när det inte är dagsljus.

Jag skulle vilja starta en blogg och lägga upp bilder där från platserna jag besöker och vill köpa någon form av kamera som kanske ligger i prisklassen kring ett par tusenlappar. Kan man få någon bra kamera för det?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Kalle_Sundsvall""]Jag tror inte det fungerar så bra med mobilkamera, framförallt inte när det inte är dagsljus.

Jag skulle vilja starta en blogg och lägga upp bilder där från platserna jag besöker och vill köpa någon form av kamera som kanske ligger i prisklassen kring ett par tusenlappar. Kan man få någon bra kamera för det?[/quote]

Finns ohyggliga mängder olika kompaktkameror i 2.000 kr -klassen med en liten inbyggd blixt, jag är inte rätt person peka ut någon speciell modell/märke.

Dessa kompaktkameror fungerar riktigt hyfsat i dagsljus, och blixten är OK i mindre utrymmen. Kan kanske vara bra med en modell som erbjuder möjlighet till manuella inställningar, och fäste för stativ, så kan man ha den på ett ministativ och ta längre exponeringar utan blixt och belysa med ficklampa eller det lilla ljus som kanske ändå finns.

/B
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Jag har kört med en Panasonic TZ5 några månader kostar runt 3000 spänn.

10-13X optisk zoom beroende på bildupplösnigen, bra närbilder samt bra vidvinkel, snygga färger samt är liten och smidig. Är även enl nån hemsida, vädertätad, men det är inget jag garanterar.
Är en bra resekamera samt festkamera.

Har även tagit foton i så gott som beckmörker som du kan kolla resultaten här; http://www.pixbox.se/alb_show_id998457_page0.html

(Vissa av bilderna är lite bearbetade med ljus/kontrast så färgfylligheten har blivit något förändrad åt det fylligare hållet)

3000 spänn kan ju vara lite dyrt kanske men en bra kamera är guld värd, så lägg hellre lite extra om ni har möjligheter. Annars finns ju en uppsjö av bra kameror i 1500-2000kr klassen men jag har inga tips förrutom Canon Ixus som jag hört gott om.
Kalle_Sundsvall
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 23 feb 2009, 14:15

Inlägg av Kalle_Sundsvall »

Jag tycker att det är väldigt bra bildkvalitet på dina foton och dessutom verkar det vara från en spännande plats. Jag vill bara veta: köpte du kameran ny eller begagnad?
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Canon Isus kan rekomenderas, har tagit alla mina foton hittills med en sådan och ingen efterredigering är gjord av bilderna som är utlagda.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""benkar""]Handlar väl till stor del om vad med målet med "UE-andet" är.

Många besöker övergivna platser och underjorden utan kamera, bara njuter av besöket, tar kanske några bilder med mobilkameran, andra har med sig en kompakt-kamera, och en del lägger stor del av besöket på fotograferandet som sådant och har systemkamera, stativ osv.

/B[/quote]

Precis, bäst är att lämna kameran hemma. Det är då man njuter bäst...
Men om man vill dela med sig av besöket så är en kamera att rekommendera.

En "vanlig" kompaktkamera duger. Är man intresserad av fotografering och tycker om att pilla med kamerans inställningar så är en systemkamera ett bättre val. Kompaktkameror är idag väldigt prisvärda.

En systemkamera är nog "steg 2" efter att man tröttnat på kompaktkameror.
Tidsödande enligt mig men om har nerverna så är det bara att slå till.

Stativ behövs ibland, speciellt om ljusförhållandena är usla, t.ex. i ett bergrum eller bunker, oavsett kamera.

Om man besöker ett ställe där man misstänker att markägaren/ev. förbipasserande dyker upp(och man vill undvika tjafs) så är lite/ingen utrustning att föredra... att slänga utrustning över att stängsel är inegn bra idé, inte heller så kul att släpa med sig allt igenom ett hål i marken.

Så det gäller att komma på en kompromiss... en bra sådan.
Kalle_Sundsvall
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 23 feb 2009, 14:15

Inlägg av Kalle_Sundsvall »

Jag har noll erfarenhet av fotografering sedan tidigare och har väl egentligen inget intresse av att fota så mycket heller utanför detta med att dokumentera min ruinturism.

Däremot tycker jag att det är lite ovärt att bara besöka häftiga platser utan att fota det för att föreviga platserna. På så vis kan man ju även bevisa för andra vart man har varit och vad man har sett. Lite som en trofé eller nåt.
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

Jag har inte så stor erfarenhet men har själv under en tid nu ägt en canon ixus70 och den fungerar otroligt bra! Tycker den tar bra mycket bättre bilder än många av mina vänner som har dyrare kompaktkameror, fungerar väldigt bra i mörker och den är även väldigt liten och lätt men enkla menyer men om man vill finns en del inställningsmöjligheter.

Har som sagt ingen direkt erfarenhet av så många andra modeller men jag är sjukt nöjd med den så jag kör ett tips på den :)
Skriv svar