Tips på utrustning?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""Kalle_Sundsvall""]Jag tycker att det är väldigt bra bildkvalitet på dina foton och dessutom verkar det vara från en spännande plats. Jag vill bara veta: köpte du kameran ny eller begagnad?[/quote]

Köpte ny, Dustin home eller vad de heter hade ett schysst erbjudande för några månader sen, TZ5+4gb-kort+Gorillapod (ett litet böjbart stativ, typ mini) samt en bra väska, kostade 2990kr. Klockrent för mig, har med mig den stort sett överallt, ligger i ryggsäcken.
Användarvisningsbild
danne
Inlägg: 102
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 09:44

Inlägg av danne »

[quote=""Kalle_Sundsvall""]Jag har noll erfarenhet av fotografering sedan tidigare och har väl egentligen inget intresse av att fota så mycket heller utanför detta med att dokumentera min ruinturism.

Däremot tycker jag att det är lite ovärt att bara besöka häftiga platser utan att fota det för att föreviga platserna. På så vis kan man ju även bevisa för andra vart man har varit och vad man har sett. Lite som en trofé eller nåt.[/quote]

för dig räcker det nog med en billigare kompaktkamera för 1400-2000 kr, det finns i närmaste elektronikbutik!

skulle du/ni vilja ha en bättre, satsa på en systemkamera om nåt år. dom kostar inte mkt men är ju klumpigare att dra med sig, men givetvis får man så mkt bättre kort med dom. Oavsett om man är fotokunnig eller inte... - allting hänger på prylarna :o
***
Jag gillar UE - gör du? :rolleyes:
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Verkar jobbigt att ha en gemensam kamera med kompisar, särskilt när den går sönder...
Köp en billig kompakt och se om du tycker det är kul. Om du sen vill gå vidare om nåt år till en ny bättre kamera kommer du väl veta mer vad du saknar på den du har och kan utgå från det.
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""Faniskogen""]Jag har inte så stor erfarenhet men har själv under en tid nu ägt en canon ixus70 och den fungerar otroligt bra! Tycker den tar bra mycket bättre bilder än många av mina vänner som har dyrare kompaktkameror, fungerar väldigt bra i mörker och den är även väldigt liten och lätt men enkla menyer men om man vill finns en del inställningsmöjligheter.

Har som sagt ingen direkt erfarenhet av så många andra modeller men jag är sjukt nöjd med den så jag kör ett tips på den :) [/quote]


Har själv kört med en Canon ixus 70 fram tills förra veckan och var som sagt väldigt nöjd med den. Bra kamera för det låga pris man betalde.
Nu blir de dock till att släpa med nya D90:an och använda ixusen som komplement/reserv :)
Användarvisningsbild
Decay
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 16:04
Kontakt:

Inlägg av Decay »

Lånar den här tråden lite.

Är det nån här som har erfarenhet av Canon EOS 50D? Har en 400D nu men vill uppdatera. Funderade lite på en ny eller beg 40D nu när de har gått ner i pris. Får ju fler pixlar samt möjlighet till högre ISO med 50D. Är det värt att betala för?
http://decay.pixbox.se/

Underskatta aldrig dina medmänniskors dåliga smak.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Decay""]Lånar den här tråden lite.

Är det nån här som har erfarenhet av Canon EOS 50D? Har en 400D nu men vill uppdatera. Funderade lite på en ny eller beg 40D nu när de har gått ner i pris. Får ju fler pixlar samt möjlighet till högre ISO med 50D. Är det värt att betala för?[/quote]

50D har jag inte kört men väl 40D en tid och det är en fantastisk kamera och nu när priset gått ner är den klart prisvärd.
50D är ju en smärre uppgradering av 40D men jag vet inte om det är så väldigt mycket som skiljer så att det är värt dom tusenlappar det kostar i skillnad. Jag skulle nog hellre lagt dom pengarna på ett objektiv som är snäppet bättre i så fall.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Ulse74
Inlägg: 315
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 06:21
Kontakt:

Inlägg av Ulse74 »

[quote=""Grishnac""]50D har jag inte kört men väl 40D en tid och det är en fantastisk kamera och nu när priset gått ner är den klart prisvärd.
50D är ju en smärre uppgradering av 40D men jag vet inte om det är så väldigt mycket som skiljer så att det är värt dom tusenlappar det kostar i skillnad. Jag skulle nog hellre lagt dom pengarna på ett objektiv som är snäppet bättre i så fall.[/quote]

Instämmer helt. Tyvärr lägger alltför många ner alltför mycket pengar i kamerorna när det är objektiven som är viktigast.
Användarvisningsbild
Decay
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 16:04
Kontakt:

Inlägg av Decay »

[quote=""Ulse74""]Instämmer helt. Tyvärr lägger alltför många ner alltför mycket pengar i kamerorna när det är objektiven som är viktigast.[/quote]

Optiken jag har är helt okej och om det skiljer ca 3000kr mellan kamerorna så får jag ändå inte så bra optik för de pengarna. Kommer endast att köpa kamerahuset. Det som gör 50 D dyrare är väl att den är nyare, bättre lcd skärm, fler pixlar, möjlihet att öka iso till 12800 (frågan är hur bilderna ser ut då) Motiverar det 3000kr i skillnad?
http://decay.pixbox.se/

Underskatta aldrig dina medmänniskors dåliga smak.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""Decay""]Optiken jag har är helt okej och om det skiljer ca 3000kr mellan kamerorna så får jag ändå inte så bra optik för de pengarna. Kommer endast att köpa kamerahuset. Det som gör 50 D dyrare är väl att den är nyare, bättre lcd skärm, fler pixlar, möjlihet att öka iso till 12800 (frågan är hur bilderna ser ut då) Motiverar det 3000kr i skillnad?[/quote]

Det där med Iso´t bör du nog inte räkna in i dom possitiva förändringarna iaf..
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Tydligen flera här på forumet som skaffat sig/beställt en Nikon D90.

Lägg gärna upp en recession när ni haft den ett tag!
Skriv svar