Kajaker o kanoter

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Kajaker, kanoter o andra flytetyg

Inlägg av DMT »

Hade en kortare diskussion om kajaker och UE så jag tänkte starta en tråd om detta.
Kajaker är ju ett bra sätt att ta sig ut till allla småöar, holmar, vikar, åar, sjöar o.dyl. där man kan hitta spännande saker. Speciellt för oss som bor Karlskrona där i stort sett varena kobbe och skär har eller har haft nån militär anknytning och avståndet till land inte är alltför långt.

Personligen så köpte jag mig en "Advancedframe 1" för ca 5 år sen;
http://www.luftkajak.nu/advancedframe.html (beställde inte härifrån utan från http://www.inflatable.se)

Det är en uppblåsbar variant för kortare dagsturer. Den tar ca 10-15 minuter att packa upp och pumpa sen är det bara att paddla iväg.

Fördelar:
+portabel, får plats i min garderob eller i vindsförrådet samt i bagaget på min lilla Fiat om jag vill köra till annan plats för att utgå ifrån.
+slipper takräcke/dragkrok
+hyfsat billig
+man sitter bekvämt, mjukt och skönt.
+Torkar snabbt
+tål rätt så mkt, inga hål än trots att jag paddlat på både stock o sten.
+stabil pga att den är bred, den klarar höga höga svallvågor förvånansvärt bra.
+lätt att packa ihop, (ca 5 minuter efter lite övning).
+väger runt 16 kg så det är inte för tungt, går att ta väskan på ryggen om man behöver traska några kilometer eller så.
+tar totalt 135 kg varav runt 110 kg för personen. Själv väger jag runt 100 så den är kanske mer trög att paddla för mig jmf med nån lättare/smalare.


Det finns ju givetvis nackdelar:
-Tungpaddlad jmf med en "hård" kajak pga av bredden (81 cm). Därigenom även långsammare.
-Har man som jag ont om plats hemma så bör/behöver den helst torka innan man packar ner den. Så jag brukar stanna kvar en timme och låta den torka i solen istället för att dra in den fuktig till min 1:a. Men är det bra fint väder, man har en bok och lite fika med så är detta knappast ett problem. Den börjar inte heller inte lukta äckligt bara för att den ligger nerpackad blöt nån dag eller två.
-lite ont om plats för packningen, en matsäck, badkläder o lite till är det man kan ha med sig. Mao lite svåårt om man vill ut o övernatta i tält och all sån utrustning. Remmarna fram får man spänna fast en vattentät påse om man har kamera/mobil med sig
-Det ska helst inte blåsa för hårt då den pga av vikten/materialet lätt fångar vinden, framförallt om man har motvind. Då är det betydligt tyngre att paddla än en "hård" kajak, inget för öppna havet kanske även om jag själv varit rätt långt ut med den.

Betyg; jag ger den 3,5 av 5. Är inget för kajakproffset men för en småkraftig relativt otränad 39 åring som bara vill ut lite snabbt i skärgården så är den mkt bra.
En bra kajak att vara ute i 4-6 timmar med för upptäcktsfärd, njuta av naturen och ta en fika.
Senast redigerad av 3 DMT, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: ändrade rubrik
Kalle_Sundsvall
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 23 feb 2009, 14:15

Inlägg av Kalle_Sundsvall »

Jag är mest intresserad av priset. Vad är cirkapriset för en sån här uppblåsbar kajak?
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Jahapp, jag glömde bort att skriva ut det. Med paddel och pump o lite annat ca 6000 kr.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Det är mycket pengar om man bara ska nyttja den ibland så jag siktar fortfarande på en vadande bandvagn. ;)
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""kristofer""]Det är mycket pengar om man bara ska nyttja den ibland så jag siktar fortfarande på en vadande bandvagn. ;) [/quote]

Jo, det kan jag hålla med om. Eftersom jag bor där jag gör så har jag alltid velat glida fram bland vassruggar och vikar i en kajak. Så när jag började titta runt så passade det med en uppblåsbar som jag lätt kan stuva undan. En "hård" kajak hade jag varit tvungen att ha i nåt garage eller förråd som bara gjort det mer komplicerat. Alternativet hade varit at hyra en men då blir det så organiserat och ospontant.

Men du, hör av dig när du skaffar din bandvagn, såg ju riktigt kul ut; http://www.youtube.com/watch?v=utLf0uafEjY
;)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

En havskajak står högst upp på min önskelista... skaffar jag mig en sådan så kommer den inte att samla damm, speciellt under sommarhalvåret...
Skriv svar