Filter

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
McB
Inlägg: 126
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 18:22

Filter

Inlägg av McB »

Tänkte passa på att rekommendera användningen av filter, och framförallt lösa filterskivor från Cokin. Är själv sjukt nöjd med mina. Möjligheten att justera var gränsen skall gå på ett avtonat gråfilter är överlägsen vanliga filter. Dessutom är det i längden billigare, det enda man behöver köpa för att kunna använda sina filter på ett nytt objektiv är eventuellt en adapterring med annan diameter.

Bild

Bild
Senast redigerad av 2 McB, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Har du några exempelbilder med resultat från användandet? Eller typ med- och utan-bilder?
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
McB
Inlägg: 126
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 18:22

Inlägg av McB »

[quote=""riddar m""]Har du några exempelbilder med resultat från användandet? Eller typ med- och utan-bilder?[/quote]

Tyvärr inte ännu. Filtret kommer bäst till sin rätt vid landskapsfotografering eller liknande, när man vill undvika att överexponera himlen och jag har inte haft tillfälle att ägna mig åt det efter inköpet. Hittade dock en bild från Cokin själva, som är ganska talande.

Bild
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Jag har tidigare använt filter ganska flitigt och det har ibland inneburit räddningen för en annars obrukbar bild. Framförallt är det graduerade gråfilter som hindrar utbränd himmel som varit till min hjälp. Även polfilter kan vara intressant. Det är många gånger bättre än att justera i efterhand men det är lätt att bli lite bekväm när det går att lösa i datorn i efterhand.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Någon som vill och kan göra en liten sammanfattning om vilka sorts filter det finns och vad de har för fördelar?

Verkar vara en hel vetenskap men ni behöver inte förklara allting...

Tack på förhand. ;)
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Som der ser ut idag när mycket kan vara enklare i efterarbete är andelen intressanta filter inte så många. Förr fanns det en uppsjö färgfilter för olika kontraster i svartivitt foto eller effektfilter med blurreffekter osv.

De filter som främst intresserar mig idag är de som direkt förändrar bilden rent fotografiskt och innehållsmässigt för att förhindra tekniska problem som inte går att justera upp i datorn.

Kort skulle jag säga att det finns tre grupper här. ND, Graduerade ND och polfilter.

ND som står för Neutral Density är ett filter som i regel är neutralt grått och finns i olika grader, med dämpning på några exponeringssteg. Det används när det är ljust ute men man vill få längre slutartider eller köra med öppen bländare för tex rörelskoskärpa eller skärpedjup. Helt enkelt minska ljusinsläppet in i optiken.

Graduerade ND är alltså ett avtonat ND filter som också oftast är neutralgrå och finns även här i olika grader. Detta filter går alltså från en helt genomskinlig yta till en neutralgrå för att kunna dämpa ett parti som en ljus himmel. I mina ögon det mest användbara filtret idag.

Polariserande filter tar helt enkelt bort polariserat ljus. Detta kan alltså till viss del ta bort reflexer i blanka ytor som glas, vatten och lackerade ytor. Det kan även på ett effektivt sätt höja färgmusten i bilden genom att det tar bort de blåa reflexer som en klarblå himmel ger, tex om man fotar växter. Fast ett av de det vanligaste användningsområderna och mest markanta är att det förstärker den blåa färgen på himmelen och ger då en fin kontrast. Detta ger mest effekt om man fotar 90 grader bort från solen.

I övrigt finns det en uppsjö av filter även idag men de flesta har förlorat sin betydelse med de digitala kamerornas intåg.


[quote=""Saddam""]Någon som vill och kan göra en liten sammanfattning om vilka sorts filter det finns och vad de har för fördelar?

Verkar vara en hel vetenskap men ni behöver inte förklara allting...

Tack på förhand. ;) [/quote]
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Ahhh! Trodde tråden handlande om damm/partikel -filter :D

Men, använde på den kemiska/analoga tiden en del fotofilter, mest på skoj, men i dagsläget säger jag nog varken bu eller bä, filtrerar numera i efterhand om det behövs :)

/B
Användarvisningsbild
NoLifeLost
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 18 feb 2009, 23:01

Inlägg av NoLifeLost »

Tack för informationen! Inte sånt en annan normalt skulle kolla upp för stunden annars

med tanke på Filter.. bandet?
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Härligt Kristofer, tackar än en gång. Jag har funderat på det här med filter ett bra tag då inte är den typen som redigerar bilder i efterhand utan vill få bra bilder direkt ur kameran.

En bra liten sammanfattning!
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar