Digitalkamera KÖPES

Allt UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Kvaveberusad
Inlägg: 152
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:10

Digitalkamera KÖPES

Inlägg av Kvaveberusad »

Hmm mitt uwhus har börjat läcka o således har jag idag dränkt min kamera.

Är det någon som har något att sälja? Gör inte så mycket om det har ett par år på nacken då jag förbrukar någon kamera om året i diverse vattenbaserade aktiviteter.


För att ni ska hajja vad jag är på jakt efter kan jag upplysa er om att den numera omkommne var en Eos 350D.

Föredrar Nikon & Canon men annat kan vara av intresse!
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda
KodakMannen
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 14 apr 2009, 00:26

Inlägg av KodakMannen »

Du vet att fuktskadad elektronik i många fall går att rädda med somliga knep?
Användarvisningsbild
Kvaveberusad
Inlägg: 152
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:10

Inlägg av Kvaveberusad »

haha jodå det vet jag, nu brukar jag inte bara fuktskada mina prylar utan jag dränker dem ordentligt, vet dessutom av egen erfarenhet att har man grejjerna spänningssatta mao i läge ON och de blir dränkta brukar de vara relativt döda efteråt :D tyvärr har ingen uppfunnit vattensäker elektronik.
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda
Användarvisningsbild
Mistoffolees
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 12 dec 2008, 14:29

Sv: Digitalkamera KÖPES

Inlägg av Mistoffolees »

Jag tycker nästan det låter som att du borde satsa på en kompaktkamera istället :P
Go MjU :P Det du tjänar på att ha en kamera med dig hela tiden borde överväga de stunderna du packar upp systemkameran och märker att den är isönder :D
/det var jag
Användarvisningsbild
Kvaveberusad
Inlägg: 152
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:10

Inlägg av Kvaveberusad »

[quote=""Mistoffolees""]Jag tycker nästan det låter som att du borde satsa på en kompaktkamera istället :P
Go MjU :P Det du tjänar på att ha en kamera med dig hela tiden borde överväga de stunderna du packar upp systemkameran och märker att den är isönder :D [/quote]

Haha jösses :D

Tror inte de klarar trycket :D Dessutom suger pocketkameror apröv när det gäller fotografering med blixt :? Ser ut som ett snöfall med alla partiklar i vattnet belysta rakt framifrån.

Har fyndat lite kameror nu iaf. Fick tag på 2st Eos 20D på Ebay för en hyffsat billig slant. MEN jag är ff på jakt efter en Nikon digitalkamera (gärna bara hus) då jag har en del objektiv till deras system liggandes
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Vad vill du ge för min D60 då?
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Mistoffolees
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 12 dec 2008, 14:29

Inlägg av Mistoffolees »

[quote=""Kvaveberusad""]Haha jösses :D

Tror inte de klarar trycket :D Dessutom suger pocketkameror apröv när det gäller fotografering med blixt :? Ser ut som ett snöfall med alla partiklar i vattnet belysta rakt framifrån.

Har fyndat lite kameror nu iaf. Fick tag på 2st Eos 20D på Ebay för en hyffsat billig slant. MEN jag är ff på jakt efter en Nikon digitalkamera (gärna bara hus) då jag har en del objektiv till deras system liggandes[/quote]



Mjoo, det är väl sant. Duger väl kanske bara åt semesterfoto-i-thailand-a-lá-klart-vatten. Men att inte inte skulle klara trycket vet jag inte ;) Trycktäta till 10m är både 1030 och nyare varianten 8000.
Men jag håller med dig. Om man vill fotografera med blixt, och framförallt under vatten) är det fortfarande system som gäller. Kanske någon g10 eller LX3a som du kan koppla in blixt till.
Bästa vore att ha ett vattentätt hus + vattentät extern blixt med trådlös mottagare.. Men det dröjer nog några år innan vi kommer att se det. Och dyrt kommer det nog bli med :P
/det var jag
Användarvisningsbild
Kvaveberusad
Inlägg: 152
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:10

Inlägg av Kvaveberusad »

Inget illa ment men jag tror inte du och jag ägnar oss åt samma typ dykning! Snittdjupet på ett "vanligt" dyk ligger mellan 60-70m i extrema fall ner mot 100m (då är kameran dock inte med)
Så med ena handen på hjärtat och den andra på rebreathern så tror ja inte pocketkameror skulle funka ;)
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda
Användarvisningsbild
Mistoffolees
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 12 dec 2008, 14:29

Inlägg av Mistoffolees »

None taken :D

Men 60-70m ? Då dyker du ju på öppet vatten :)
Var tvungen att gå in på mina gamla dyksidor och fräscha upp minnet. Var något år sedan jag tog mitt "vanliga" ow-certifikat. Men då har du Trimix 2 alltså?

Tänkte det med, vem tar med sig en kamera ner till 100m ;P Då har du pengar, för de undervattenshusen är minsann inte billiga :P

Trodde vi pratade om grottdyk. Assumptions! my bad
För 60m under jord +5m vatten är väl inte samma sak som 65m tryck ute på öppet vatten?


Vad har du för undervattenshus nu som klarar 60-70m, hur stora kameror klarar den?

jävlar vad offtopic det blev, sorry :/
/det var jag
Användarvisningsbild
Kvaveberusad
Inlägg: 152
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:10

Inlägg av Kvaveberusad »

[quote=""Mistoffolees""]None taken :D

Men 60-70m ? Då dyker du ju på öppet vatten :)
Var tvungen att gå in på mina gamla dyksidor och fräscha upp minnet. Var något år sedan jag tog mitt "vanliga" ow-certifikat. Men då har du Trimix 2 alltså?

Tänkte det med, vem tar med sig en kamera ner till 100m ;P Då har du pengar, för de undervattenshusen är minsann inte billiga :P

Trodde vi pratade om grottdyk. Assumptions! my bad
För 60m under jord +5m vatten är väl inte samma sak som 65m tryck ute på öppet vatten?


Vad har du för undervattenshus nu som klarar 60-70m, hur stora kameror klarar den?

jävlar vad offtopic det blev, sorry :/[/quote]



Jag har två stycken Ikelite hus, ett för Eos 20d och ett till Nikon D70, har dessutom diverse gamla Nikonos hus med diverse optik till, När det gäller plastkort till dykning så har jag bla Full Cave, Trimix II, Gas Blender mm. när det gäller semesterdykning :) så är jag instruktör upp till Divemaster.


Och nej det är inte samma vattentryck utan det är enbart vattentryck som "räknas" finns dock en hel del mkt djupa vattenfyllda grottor/gruvor ska du veta :D
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda
Skriv svar