Köpes canon telezoom

Allt UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Köpes canon telezoom

Inlägg av Faniskogen »

Vill gärna köpa ett tele/telezoom objektiv till en canon 500d.
Något i 4-6000 kr klassen ungefär.
Så om någon har något de vill sälja så får ni gärna skriva här!
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Faniskogen""]Vill gärna köpa ett tele/telezoom objektiv till en canon 500d.
Något i 4-6000 kr klassen ungefär.
Så om någon har något de vill sälja så får ni gärna skriva här![/quote]

Skulle tippa på att du har större chans på att hitta ett på blocket eller fotosidan.
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""bunkrologen""]Skulle tippa på att du har större chans på att hitta ett på blocket eller fotosidan.[/quote]

Håller redan stenkoll där! ;)

Men tackar för tipset!
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Faniskogen""]Vill gärna köpa ett tele/telezoom objektiv till en canon 500d.
Något i 4-6000 kr klassen ungefär.
Så om någon har något de vill sälja så får ni gärna skriva här![/quote]

För de pengarna får du ju ok grejjer som är helt nya. Tex Canon 70-200/4 för drygt 6 eller en lite billigare 70-300 om du vill ha mer omfång och bildstabilisering men med avkall på några blädnarsteg å ev bildkvaliten? för dryga 5.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Inlägg av ruckel.se »

[quote=""Faniskogen""]Vill gärna köpa ett tele/telezoom objektiv till en canon 500d.
Något i 4-6000 kr klassen ungefär.
Så om någon har något de vill sälja så får ni gärna skriva här![/quote]

Jag tycker inte att begagnade objektiv brukar bli så mycket billigare, och så får man inte samma garanti, etc... så jag föreslår att du tar reda på vilket av Canons 70-200 eller 70-300 som passar dig bäst, eller kanske ett Sigma 18-200 är bäst för dig, och köp sedan nytt när pris möter sparkapital :-)
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""ruckel.se""]Jag tycker inte att begagnade objektiv brukar bli så mycket billigare, och så får man inte samma garanti, etc... så jag föreslår att du tar reda på vilket av Canons 70-200 eller 70-300 som passar dig bäst, eller kanske ett Sigma 18-200 är bäst för dig, och köp sedan nytt när pris möter sparkapital :-) [/quote]

Rekommenderar nog ett Canon framför ett Sigma, även om jag är Nikon människa..
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""kristofer""]För de pengarna får du ju ok grejjer som är helt nya. Tex Canon 70-200/4 för drygt 6 eller en lite billigare 70-300 om du vill ha mer omfång och bildstabilisering men med avkall på några blädnarsteg å ev bildkvaliten? för dryga 5.[/quote]
Mjo så sant! Har haft ett Canon EF 70-200/4 till låns och det var riktigt riktigt bra tycker jag! Detta blir inte jättemycket billigare begagnat. Dock om man hoppar upp till IS varianten eller 70-200/2.8 så är det nästan halva priset. Dock springer det iväg uppåt en 7-8000 i det fallet vad jag sett.
Så är nog något sådant det får bli. Om ingen annan har något konkret annat bra tips?


[quote=""ruckel.se""]Jag tycker inte att begagnade objektiv brukar bli så mycket billigare, och så får man inte samma garanti, etc... så jag föreslår att du tar reda på vilket av Canons 70-200 eller 70-300 som passar dig bäst, eller kanske ett Sigma 18-200 är bäst för dig, och köp sedan nytt när pris möter sparkapital :-) [/quote]
Hmm, är det så kanske? Beror lite på vad för objektiv tror jag. De lite billigare tjänar man nog inte mycket på men de dyrare kryper vad jag sett ned till lite över halva nypriset.
Men garantin är ju alltid bra att ha det håller jag med om!

[quote=""bunkrologen""]Rekommenderar nog ett Canon framför ett Sigma, även om jag är Nikon människa..[/quote]
Mjo, jag känner så jag med. Gillade EF 70-200 riktigt skarpt! Iof så är min erfarenhet av objektiv i den dyrare klassen lika med noll.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Vad hade du tänka använda "zoomen" till? Ruiner, Sport?

Jag hade tidigare en Canon EF 70-200/4 (utan stabilisator) men var knepigt handhålla om det inte var relativt ljust ute. Fotade då även en del motorsport men knepigt få till det, många suddiga bilder, lånade vid ett tillfälle en Canon EF 70-200/2.8 IS (med stabilisator), var en helt annan sak, men tyvärr ett helt annat pris.

Men, tog en del ruinbilder med Canon EF 70-200/4, fungerade riktigt bra, men sålde optiken för ett par år sedan.

Blir ju även rätt ordentligt med zoom, brännvidden blir ju x 1,6 med din 500D

Om man bara ska ta enstaka telebilder, billiga enkla Canon EF 75-300 1:4-5.6. Tror jag har en sådan utlånad/gett bort, ska kolla om den ens används, annars kan jag nog få tillbaka den och slumpa bort för portokostnaden.

/B
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""benkar""]Vad hade du tänka använda "zoomen" till? Ruiner, Sport?

Jag hade tidigare en Canon EF 70-200/4 (utan stabilisator) men var knepigt handhålla om det inte var relativt ljust ute. Fotade då även en del motorsport men knepigt få till det, många suddiga bilder, lånade vid ett tillfälle en Canon EF 70-200/2.8 IS (med stabilisator), var en helt annan sak, men tyvärr ett helt annat pris.

Men, tog en del ruinbilder med Canon EF 70-200/4, fungerade riktigt bra, men sålde optiken för ett par år sedan.

Blir ju även rätt ordentligt med zoom, brännvidden blir ju x 1,6 med din 500D

Om man bara ska ta enstaka telebilder, billiga enkla Canon EF 75-300 1:4-5.6. Tror jag har en sådan utlånad/gett bort, ska kolla om den ens används, annars kan jag nog få tillbaka den och slumpa bort för portokostnaden.

/B[/quote]

Tjenare!

Ja mestadels ruiner är det tänkt. Lånade ett och ja, under mörka förhållande var det svårt utan stativ. Men objektivet gav ju väldigt trevligt resultat i de bilderna som lyckades!
Dock funderar jag på antingen ett 70-200/2.8 utan IS eller ett 70-200/4 med IS. De ligger ju i ungefär samma begagnatprisklass. Dock är ju zoomen väldigt bra, mycket den jag saknar ifall man vill ta med någon detalj mer.

Dock låter ju 75-300 riktigt intressant också ifall du/din vän inte använder det. Jag skulle jättegärna pröva det innan vi ger oss på något ev. köp av de dyrare sorten! Kanske detta fyller mina behov lika bra!
Som sagt, har själv inte alls någon erfarenhet av olika objektiv då jag ju nyligen i vintras gick över till systemkamera från kompakt :)

Men som sagt, vore helskoj att prova detta objektivet!

Då kanske jag även har råd att lägga lite pengar på ett vidvinkel sedan som jag också har sneglat på. Kan ju vara användbart i vissa situationer!
Senast redigerad av 1 Faniskogen, redigerad totalt 0 gånger.
Nyberg
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 16:06

Sv: Köpes canon telezoom

Inlägg av Nyberg »

Jag har ett Canon EF 70-200 f/4 L USM. Fick loss det på blocker för drygt 4000:-. Det överlägset skarpaste och bästa objektivet jag någonsin haft! Sen att det inte har någon IS stör mig inte. Har sällan slutartider som är under 1/50 med min 7d.
Ett riktigt riktigt prisvärt objektiv i toppklass! Rekommenderas starkt!
Skriv svar