Karta över tunlar på lidingö

Allt UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Vad är det för typ av tunnlar?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
62explore
Inlägg: 393
Blev medlem: tis 16 jun 2009, 09:03

Inlägg av 62explore »

Jag tycker det är mycket intressant att sarkastiska svar på idiotiska trådar i regel endast är berättigade om moderatorerna själva är på det humöret för dagen. Annars brukar ju sådant kommenteras med att man ska låta bli att vara OT, respektera TS, samt föra sina inlägg i en god ton.
Men detta gäller alltså inte alla?
http://www.62explore.pixbox.se
http://www.flickr.com/photos/62explore/

-Sigmund Freud had an irrational fear of the number 62
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""62explore""]Jag tycker det är mycket intressant att sarkastiska svar på idiotiska trådar i regel endast är berättigade om moderatorerna själva är på det humöret för dagen. Annars brukar ju sådant kommenteras med att man ska låta bli att vara OT, respektera TS, samt föra sina inlägg i en god ton.
Men detta gäller alltså inte alla?[/quote]

I mina egna ögon så var jag i mitt svar/inlägg i den här tråden relativt återhållsam, ställt min följdfråga i en relativt låg ton, möjligen med en svag underton av sarkasm. men kan kanske ha uppfattat mig själv fel.

Att moderera är inte helt enkelt, man ska försöka bilda sig en uppfattning om enskilda inlägg och en rad av inlägg osv, och utifrån det försöka hålla diskussioner på ett forum i en nivå där det inte skiter sig/slutar med totalt krig.

I det här fallet så har/hade jag utifrån innehållet i det ursprungliga inlägget en vag aning om att det handlar om ett s.k "troll", främst utifrån frågeställningen -"säljer till högsbjudande", jag hade haft en annan inställning om om frågan varit -"Någon som är intresserad av att jag lägger upp dom?".

Vi som är moderatorer är inga övermäniskor, utan bara mänskliga, och kan givetvis göra fel trots att vi, åtminstone jag, försöker uppträda på samma sätt, oavsett vem som postar.

Har genom åren modererat på diverse olika forums kring olika intressen, varit en smal sak. måste säga att modereing på UE/ruin-forum är den största utamaning jag varit med om :eek:

/B
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

Det är troligtvis av denhär anledningen som blocket med flera inte har möjligheten att kommentera annonserna. 14 inlägg och endast något enstaka konsekvent svar.

Finns det inte tillräckligt intressanta diskussionsämnen här att diskutera istället för att klanka ner på en säljare med ett fullt säljbart objekt?

/ MrJ
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""MrJ""]Det är troligtvis av denhär anledningen som blocket med flera inte har möjligheten att kommentera annonserna. 14 inlägg och endast något enstaka konsekvent svar.

Finns det inte tillräckligt intressanta diskussionsämnen här att diskutera istället för att klanka ner på en säljare med ett fullt säljbart objekt?

/ MrJ[/quote]

Enligt min uppfattning så är inte den här hobbyn något man profiterar på genom att sälja upplysningar om platser, vill man dela med sig av något gör man det till dom man litar på, eller lämnar ut offentligt till alla det man vet - alternativt håller det för sig själv om man inte vill dela med sig.

Men man säljer inte objekt.....det ingår inte i min värld av UE i alla fall, men det är inte olagligt enligt några stadgar på forumet eller några svenska lagar heller så jag tänker inte stänga tråden eller göra något annat, men precis som alla andra användare så kan jag tycka vad jag vill om det.

Det är ju dessutom helt okej för alla användare att poängtera när en moderator inte håller sig inom ramen, jag tar ett gult kort den här gången och sätter mig i båset en stund.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""benkar""]
Har genom åren modererat på diverse olika forums kring olika intressen, varit en smal sak. måste säga att modereing på UE/ruin-forum är den största utamaning jag varit med om :eek:

/B[/quote]

Efter att ha varit med här drygt ett år förstår jag att det inte kan vara en helt lätt uppgift. Glad att några tar på sig den :) Själv skulle jag inte klara det.

Vi är mänskliga som sagt. Jag tycker att jag ibland läst mindre övertänkta inlägg av av både moderatorer och andra. Men då får man ju kommentera det. Det viktiga är att tonen ändå känns bra fast man kan komma i dispyt om något, eller?
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""Grishnac""]Enligt min uppfattning så är inte den här hobbyn något man profiterar på genom att sälja upplysningar om platser, vill man dela med sig av något gör man det till dom man litar på, eller lämnar ut offentligt till alla det man vet - alternativt håller det för sig själv om man inte vill dela med sig.

Men man säljer inte objekt.....det ingår inte i min värld av UE i alla fall, men det är inte olagligt enligt några stadgar på forumet eller några svenska lagar heller så jag tänker inte stänga tråden eller göra något annat, men precis som alla andra användare så kan jag tycka vad jag vill om det.

Det är ju dessutom helt okej för alla användare att poängtera när en moderator inte håller sig inom ramen, jag tar ett gult kort den här gången och sätter mig i båset en stund.[/quote]

Jo jag förstår ditt tankesätt där, visst säljer man inte objekt, det känns lite fel. Men i dethär fallet är det en karta över ett tunnelsystem, inge märkvärdigare än en karta på vilken byggnad som hellst.

Låt säga att "Kalle" är förbannat intresserad av gruvor, en säljare annonserar med en karta över en specifik gruva på ett köp/sälj-forum, "kalle" vill väldigt gärna köpa kartan och gör således det. Är det fel av säljaren att öppet sälja kartan?
Annat är det om någon Annonserar i stil med: "Sjysst orört ställe på Lidingö till högstbjudande"...
Personligen hade jag nog skippat betalningen och kanske delat med mig av kartan till någon intresserad i byte mot något annat kul, men det är jag de...

Där gick det ganska off topic, härmed slutar jag smutsa ner tråden :P
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Jag håller helt med om resonemanget att man inte ska profitera på att sälja upplysningar om platser, det är reglementsvidrigt...

Men här står det faktiskt i det inledande inlägget:
jag har under mitt senaste besök på lidingö fixat fram flera stora kator över utmärkta tunnlar
Där "fixat fram flera stora kator" kan innebära att detta har varit förenligt med kostnader inte minst i form av arbete för trådstartaren. Och isåfall tycker jag inte alls att det behöver vara något konstigt med att sälja dem till självkostnadspris, dessutom kostar det givetvis även porto om nu någon skulle vilja ha dem...

Det står också benämnt som stora kartor, så det kanske inte är helt enkelt att lägga på en vanlig scanner och dela med sig elektroniskt...

Bara mina egna reflektioner... :)
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Äsch då. Det är bara Wolf som skojar med oss. Nu ler han i mjugg åt att det togs på allvar. Kolla hur många inlägg han skrivit och vad det står i dem. Det finns inga kartor, och skulle det göra det verkar de inte vara till salu längre. Släpp det.
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""mopedhuligan""]Äsch då. Det är bara Wolf som skojar med oss. Nu ler han i mjugg åt att det togs på allvar. [/quote]

Här togs inget på allvar.. utan redan från början luktade det troll/skojning, sedan blev det diskussion om bemötande och efter det diskussioner huruvida det är rätt eller fel att sälja tex kartor eller objekt, en traditionell trådurspårning, i det här fallet orsakad av någon som uppenbarligen vill skapa kaos, interna strider och förvirring, inte svårt räkna ut.

Hade jag hetat Stalin och varit ensam styrande så hade tråden redan varit förpassad till närmaste Gulag eller papperskorg, men vi väntar ännu en stund innan tåget österut blir tvunget avgå.... :p

/B
Skriv svar