Gusums Bruk lever än - på film och i bok

Allt UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Gusums Bruk lever än - på film och i bok

Inlägg av albin »

Nu är väl knappast intresset på topp längre sedan rivningen förra året, men förra veckan var det premiär för en dokumentär om Gusums Bruk och i nästa vecka kommer boken Hejdå blixtlås som bygger på en kulturhistorisk bebyggelseinventering av industribyggnaderna.

Film och bok kan köpas genom mig vid intresse.

/Albin
Cooper
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:05
Kontakt:

Inlägg av Cooper »

Det låter intressant. Även om byggnaderna är borta är historiken spännande. Finns det möjligtvis någon beskrivning av bok och film på nätet (har googlat men inte hittat något)? Eller du kanske kan ge en kort beskrivning?
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Cooper""]Det låter intressant. Även om byggnaderna är borta är historiken spännande. Finns det möjligtvis någon beskrivning av bok och film på nätet (har googlat men inte hittat något)? Eller du kanske kan ge en kort beskrivning?[/quote]

Jag är helt förlorad vad det gäller hemsidor, men var tvungen att få ihop något inför bokpremiären. På ad-fontes.se finns väldigt kortfattad info. Därmed är också min anonymitet röjd här, men det har å andra sidan inte varit svårt att koppla mitt namn med Gusums Bruk med en enkel googling.

I boken har jag använt Gusums Bruk som exempel på hur man kan dokumentera ett bruk. Den bygger på en kulturhistorisk byggnadshistorik som jag gjort om till bokformatet med en mängd bilder. Både gamla och nya.

Pressen skrev lite om filmpremiären:http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7178496.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Sv: Gusums Bruk lever än - på film och i bok

Inlägg av jpkrax »

Starkt jobbat albin, boken beställd via din hemsida...
ser fram mot att få läsa den....
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Som vanligt använder dom en av mina bilder i annonsen också. Gud vilket ställe det där var i april och augusti -06.
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

Kom på att en äldre verstion i trailer-format finns på youtube: http://youtu.be/Kgb2izL7v78
Cooper
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:05
Kontakt:

Inlägg av Cooper »

Intressant! Har lagt en bok-beställning via hemsidan.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Fick den igår, där rök nattens sömn... :D
Fascinerande läsning.
Mycket bra gjort Albin.. :cool: ...och tack så mycket.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""jpkrax""]Fick den igår, där rök nattens sömn... :D
Fascinerande läsning.
Mycket bra gjort Albin.. :cool: ...och tack så mycket.[/quote]

Tack själv!
Cooper
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:05
Kontakt:

Inlägg av Cooper »

Det känns nästan lite ledsamt när man nått bokens sista sida; på flera sätt det definitiva slutet för Gusums Bruk. Tänk om alla våra gamla anrika fabriker, vilka varit motorerna i samhällsutvecklingen, fått möjligheten till ett sånt här väldokumenterat slut. Utan denna typ av insatser faller vår historia ganska snabbt i glömska. En mycket intressant och välskriven bok som verkligen kan rekommenderas.
Skriv svar