Nikon D40X

Allt UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Nikon D40X

Inlägg av bunkrologen »

Ett D40X hus. 10,2 Mpix.
Huset är i bra skick och har presterat ca 13000 exponeringar.
Det medföljer org laddare, batteri etc. Kartongen finns ej.
Finns ett org kvitto.

Finns i Södra Stockholm.

1400:-
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""bunkrologen""]Ett D40X hus. 10,2 Mpix.
Huset är i bra skick och har presterat ca 13000 exponeringar.
Det medföljer org laddare, batteri etc. Kartongen finns ej.
Finns ett org kvitto.

Finns i Södra Stockholm.

1400:-[/quote]

Den som idag tex sitter med en kompakt får ett jättelyft. Optik kan mam hitta för kanske 600
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Elagabalus""]Den som idag tex sitter med en kompakt får ett jättelyft. Optik kan mam hitta för kanske 600[/quote]

Det beror sannerligen på vad du köper för kompakt. Köper du en Canon S100 så behöver du aldrig mer oroa dig för att det brusar eller att det är för mörkt på bilderna. D40x har dock fortfarande fördelen att kunna byta objektiv till vad man vill.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""nonamegiven""]Det beror sannerligen på vad du köper för kompakt. Köper du en Canon S100 så behöver du aldrig mer oroa dig för att det brusar eller att det är för mörkt på bilderna. D40x har dock fortfarande fördelen att kunna byta objektiv till vad man vill.[/quote]

Fast jag vet inte. Hur hyllad S100 än är. En kompis, som är filmare och fotograf, har den som extrakamera. Han är inte s å impad. Han upplever att S95 är minst lika bra -bildmässigt alltså. Kanske tom bättre. Vi har "benchat" min Sammy WB2000 mot hans S100. Tycker Canon återger himmel något snyggare men annnars är det ganska jämt skägg. Ja vi har delförstorat osv. Och något "iso-monster" är S100 inte

Satt just och plockade igenom bilder från min gamla Nikon D40. Bla från mörka och kulna februariresor till Berlin och Riga. Bilderna är så sjukt bra och jag undrar varför jag köpte en Nikon D3100 ( som förstås är lika men med lite bättre iso). Den samlade kvaliten tror jag inte du kommer i närheten med en S100. Vissa bilder kan säkert vara likvärdiga men en systemkamera levererar oftast bild på bild. Min erfarenhet i alla fall. Men jobbigt att släpa en D-SLR ibland
Senast redigerad av 2 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Sensorstorleken gör underverk. Det är 50% av bilden skulle jag vilja påstå.
Kanske inte riktigt så, men det gör oerhört mycket.
Det dynamiska omfånget blir även bättre när du använder dig av en systemare. (i min värld i alla fall) :rolleyes:


Men, jag vill sälja ett kamerahus. Övriga diskussioner om kompaktkameror vs varandra kan vi ta någon annan stans tack.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Sista chansen att förvärva detta kamerahus. Åker ut på annons annars.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Ok, sista priset kompis blir 1200:-
Sen blir det blocket...
Skriv svar