Objektiv till Canon

Allt UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Objektiv till Canon

Inlägg av Skåningen »

Söker objektiv till en Canonkamera (eos600d). Är öppen för det mesta men det ska minst ha bländare 2,8
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""gt97gh28""]Söker objektiv till en Canonkamera (eos600d). Är öppen för det mesta men det ska minst ha bländare 2,8[/quote]

28ds är väl inte bästa stället slänga in köpes-annonser vad det gäller kamera/optik, framförallt inte när det gäller premium-prylar.

Ett tips är att kolla in Fotosidans köp/sälj. Om du lägger in en köpes-annons där så bör du dock vara mer detaljerad vad det gäller för typ av optik, brännvidd, ljusstyrka, zoom/fast osv.

/B
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Kollade där, men de flesta ska nästan ha nypris. Tänkte att det är så pass så många som fotar att de kanske hade ett liggande som de inte använde. Annars får det bli ett nytt. Skulle vilja ha ett som är lite "allround" så man inte behöver byta när man är iväg. Just nu använder jag ett 50mm 1,8, men det är svårt att få helhetsbilder med det.
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""gt97gh28""]Kollade där, men de flesta ska nästan ha nypris. Tänkte att det är så pass så många som fotar att de kanske hade ett liggande som de inte använde. Annars får det bli ett nytt. Skulle vilja ha ett som är lite "allround" så man inte behöver byta när man är iväg. Just nu använder jag ett 50mm 1,8, men det är svårt att få helhetsbilder med det.[/quote]

Är väl troligen så att riktigt vassa objektiv har man inte liggandes, utan de säljs väl oftast vid systembyte.

Hade under en period Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM tillsammans med en 40D och den var riktigt vass, framförallt vid mörkerfoto. Tyvärr ganska så dyr, även som begagnad.

Gick sedan från kamera med mindre sensor till stor sensor (5D mk II) och kunde då tyvärr inte behålla det objektivet.

/B
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Objektiv till Canon

Inlägg av Grishnac »

Jag har ett Tamron 70-200 f/2.8 liggande - tyvärr har det fått sig en smäll och efter det fungerar inte fokusmotorn på det så det är manuell fokus som gäller.
Därav har det inte använts så mycket så jag kan tyvärr inte säga om optiken också har blivit lidande av detta och då jag inte har kvar kameran heller så kan jag inte kontrollera detta.

Men om någon känner ett stort behov av det så kan man få ta det för en billig peng.

Det är förstås Canon EF mount.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""gt97gh28""]Kollade där, men de flesta ska nästan ha nypris. Tänkte att det är så pass så många som fotar att de kanske hade ett liggande som de inte använde. Annars får det bli ett nytt. Skulle vilja ha ett som är lite "allround" så man inte behöver byta när man är iväg. Just nu använder jag ett 50mm 1,8, men det är svårt att få helhetsbilder med det.[/quote]

Med kravet på minst f2,8 och ingen brännvidd så lär det bli svårare att hitta en glugg. Sen tror jag också att det inte ligger så värst mycket dyrare objektiv och skräpar hos folk. När man köper dyrare optik så vet man vad man vill ha.

Beg-priserna är skeva på optik, det är dyrt. Bara gilla läget eller köpa nytt.
Tassadar
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 01 mar 2011, 20:26

Inlägg av Tassadar »

the old Sigma 17-35 is F2.8 : 4.0 and relately cheap and relable , but also consider lens such as cosina 19-35 and stops down to F3.5 there are also tokina and vivitar all with canon EF Mount
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Köpte ett nytt 17-55 2,8 Tamron. Så tråden kan låsas.
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Låst