Säljes: Triple XP-L ficklampa, 700kr

Allt UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Säljes: Triple XP-L ficklampa, 700kr

Inlägg av Akrylamid »

Jag har för många ficklampor. Jag beställer alltid delar till flera åt gången så det blir några över till slut, så jag tänkte försöka sälja några, men jag vet inte riktigt vart man vänder sig om man vill sälja lampor som dessa. De är inte några vardagslampor precis.

Först några varningar:
Det här är en lampa som drar en hel del kräm och kräver en 18650 cell som kan leverera det. Denna lampa får absolut inte köras med billiga *****fire celler från Kina, oavsett vad säljaren påstått och oavsett hur länge de används utan problem i andra lampor. Här har ni några exempel på vad som kan hända med billiga celler:
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... A-exploded
http://www.trailscotland.co.uk/forums/v ... f=4&t=9462

Man kan inte använda celler med skyddskrets i denna lampa heller, den drar för mycket kräm för det och skyddskretsen kan utlösas.

Även med en kvalitets cell så får man absolut inte använda en billig laddare som bara laddar och laddar, man måste ha en så kallad smart charger som i alla fall slår av laddningen när cellen har laddats klart. Den här laddaren bör vara minimum: http://www.fasttech.com/products/0/1000 ... i-cd-smart
Det är en bra laddare som gör som den ska, men kan surra lite. Jag har 4-slot varianten av den.

Med detta sagt har jag nog skrämt bort de flesta, men man ska veta vad det är man köper. Li Ion celler av erkända märken är i sig är inte farliga, de sitter i var och varannan batteripack för laptops, men när man börjar klämma ur dem en massa kräm så är det läge att vara uppmärksam.

Till själva lampan. Viktigast att veta är att detta är en s k "flooder", den har ganska stor ljusbild (i motsats till strålkastare). Den lyser brett, inte långt.

Det är en sådan här lampa, fast med några skillnader:
Bild

Lampan i bilden har tripla XP-G2 LEDar, den som jag säljer här har triple XP-L LEDar. XP-L är lite starkare enligt databladet, men har bredare ljusbild.

"Sluggan" i bilden är av aluminium. I lampan jag säljer här så den av koppar. Koppar är bättre för värmeupptagning men är samtidigt betydligt tyngre. Kopparsluggans fördel är samtidigt dens nackdel. Den tar längre tid att hetta upp, men när den väl är varm tar den längre tid att kyla ned. Kontakten med lampkroppen är dock bra, så man känner när den hettar upp.

Linsen för de tripla LEDarna i bilden är något frostad. Den jag säljer så är den klar. Jag kan sätta in den frostade istället för den klara, då blir ljusbilden ännu bredare men något svagare.

Svårt att uppskatta lumens (har inte skaffat ljusmätare ännu men är på gång) men borde ligga på mellan 1800 och 2200 lumens. Jag baserar detta på datablad, inte överdriva "kina lumens". Dock är linsen något bearbetad för att kunna ta emot XP-L LEDarna, så det är en förlust där som jag försökt räkna med.

Linsen och tre LEDar gör ljusbilden inte exakt rund, utan lite "stjärning". Den uppfattas dock som rund, men lyser man på en struktör lös väg så kan man se de stjärniga kanterna.

Styrkretsen är inte min egen design utan en beftintlig styrkrets som jag moddat. Det sitter extra strömregulatorer på den för mera kräm (drar runt 6 amphere totalt) en extra kondensator för behagligare byten mellan lägen, och min egen programvara i processorn. Detaljer för programvaran:
3 styrkelägen som väljs med korta "duttar" på knappen när lampan är på (jag har märkt att ovana vill slå på och av hela tiden, för att byta läge trycker man in väldigt lite och inte klickar).
Högsta läget har en timeout på nästan en minut. Denna timeout är för att lampan blir för het annars. Lägsta och mellanläget kan dock köras utan problem.
Li Ion celler får inte köras i botten, så jag har en lågspänningsvakt i den. När spänningen går ned till ca 3V så stegrar lampan ned till läget under. När den når 2.8V så blinkar den till några gånger och stänger av. Detta är något man får tänka på. Man vill inga förlita sig på en lampa som stänger av när det blir lågt med spänning, men o andra sidan ska man aldrig förlita sig på en lampa när man behöver ljus för att klara sig.

Lampan säljer jag för 700kr.

Jag kan även sälja en eller två 18650 celler för den. De är dock inte de bästa för "high drain" applikationer, men de kan leverar tillräckligt med kräm men de har mindre kapacitet än de bästa. De bästa är Sony VTC eller Samsung 25R. De jag kan sälja är Panasonic, Sanyo eller Sony, alla på runt 2000 mAh styck, för 40kr styck.

Vad ska man ha en sån här lampa till? Jag byggde dem för att ha med dem på klätterturer. Många längre turer resulterar i nedstigningar i mörkret och då vil jag ha en massa ljus för att hitta firningsankare osv. Då behöver jag inte lång batteritid utan lyser korta stunder i det starkaste läget. De andra lägen gör lampan användbar för övrigt. Denna är dock lite väl "floodig" för det ändamålet utan lämpar sig bättre i grottor och gruvor.

Lampan tål regn, men är inte vattentät. Det sitter gummipackningar runt om, men jag vill inte garantera att de håller helt tätt.

Vill man bara ha en liten lampa så är denna nog inte rätt, finns betydligt billigare. Jag kommer att bygga ihop billigare av delar som jag har över. Den breda ljusbilden är något man får tänka på också. För bred för att kika nere i riktigt smala öppningar, för smal för att vara optimal för fotografi (då är en s k zoom lampa betydligt bättre).

En j*vligt lång text bara för en lampa, med en massa anti reklam också, men jag vill verkligen att man ska veta vad det är för något för att undvika besvikelse.

Jag lämnar en garanti på den. Skulle den paja så vill jag veta vad som har hänt. Men garanti är lite svår, vilket gjort att jag funderat länge på om jag ska sälja den till vem som helst eller inte. Skulle man köra den på max läget hela tiden, dvs efter timeouten växla direkt tillbaka till turbo, så kommer saker och ting att stekas. Men i vilket fall, pajar den måste jag ha tillbaka den för att reda ut vad som har hänt.

Jag kan ta mera bilder, men den ser exakt ut som den i bilden ovan på utsidan.
Senast redigerad av 1 Akrylamid, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Jag plockar bort denna från försäljning ett tag. Kretskort med min nya design är på väg och tänker bygga om denna med ett av dem. Jag håller på rensa ur alla befentliga styrkort i alla mina lampor ska köra enbart på egna styrkort då de är gjorda så som jag vill ha dem.

När den är klar så sätter jag upp lite nya bilder här. Har ännu inga velat annonsera ut den någon annanstans ännu. Om någon köper den och slänger in billiga överladdade skitceller så lär väll detta hända: http://www.9news.com/story/news/weird/2 ... /21921797/

Jag har dock fått hem ett par laddare, så jag kan sälja med laddare och kvalitetsceller... Mer om det när jag fått hem styrkorten.
Skriv svar