Vidvinkelobjektiv till Canon EOS digitala

Allt UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jofawe""]Får jag tipsa om Tokina 12-24/4 istället för Sigma 10-20/3.5-5.6, har det själv och jämnfört med sigmat (som jag hade innan) är det 30 resor bättre.
Stadigt, fast bländare genom hela och raktecknande.. Sigmas är som att köpa en engångskamera.

Kör det på både min D80 och D300, och det finns ju självklart till Canon med.. 4500 köpte jag mitt för.[/quote]

Recensioner och nöjdhet varierar ordentligt :eek:

Jag har en Tokina 12-24/4 för Canon liggandes i någon låda eller skåp. Köpte den för några år sedan och använde/testade den ihop med min dåvarande Canon 300D, och provade även någon gång den ihop med min Canon 30D.

Var lite kul med rejäl vidvinkel, men störde mig omgående på att det mesta lutar åt alla håll, mer än tex 17-55-optik, kunde konstatera att extrem vidvinkel är kul ibland, men att användningsorådet är rätt smalt. Kan dock bli bra bilder vid rätt tillfälle.

Någon bild här: http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... es/07.html (Ett numera rivet litet sågverk i Roslagen)

Men, det jag totalt flipprade ut på, var att optiken totalt oduglig i mörka utrymmen, den hade väldigt svårt fokusera jämfört med den vanliga 17-55-optiken, men kan IOFS ha att göra med att Canon 300D var rätt simpel.

Vid sidan av det så testade en kamrat lite olika vidvinklar på sin dåvarande Canon 350D:

Canons 10-22 vann testen, men var för dyr.

Sigmas 10-22 (?) kom på en 2:a plats, "nästan" som Canon, men billigare.

Min Tokina 12-24 kom sist, han var mer nöjd med Sigman.

Så, är det någon som är/bor i Sthlm, (orkar inte skicka och hålla på med betalning via nätet osv) och intresserad köpa, så kan jag slumpa bort min Tokina 12-24/4 (För Canon) för 1.500 kr

/B
Användarvisningsbild
snoken
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av snoken »

[quote=""jofawe""]Får jag tipsa om Tokina 12-24/4 istället för Sigma 10-20/3.5-5.6, har det själv och jämnfört med sigmat (som jag hade innan) är det 30 resor bättre.
Stadigt, fast bländare genom hela och raktecknande.. Sigmas är som att köpa en engångskamera.

Kör det på både min D80 och D300, och det finns ju självklart till Canon med.. 4500 köpte jag mitt för.[/quote]

Dem där två millimetrarna till sigmas fördel är ju dock sköna.. Men är det så mycket bättre så kanske man ska kika på det istället.

Vad finns det för alternativ om man ska ha ännu bättre bländare? Är det Nikkor 14-28 2.8 som gäller?
jofawe
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 15:12
Kontakt:

Inlägg av jofawe »

[quote=""snoken""]Dem där två millimetrarna till sigmas fördel är ju dock sköna.. Men är det så mycket bättre så kanske man ska kika på det istället.

Vad finns det för alternativ om man ska ha ännu bättre bländare? Är det Nikkor 14-28 2.8 som gäller?[/quote]

De där två extra millimetrarna är ju bara utdraget blurr på sigman..

Ska man ha en riktigt rolig så är det Tokina 11-16/2.8 som gäller, den är sjukt kul, dessvärre har jag inte haft möjlighet att testa den i dagsljus.
Användarvisningsbild
Decay
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 16:04
Kontakt:

Inlägg av Decay »

[quote=""benkar""]
Så, är det någon som är/bor i Sthlm, (orkar inte skicka och hålla på med betalning via nätet osv) och intresserad köpa, så kan jag slumpa bort min Tokina 12-24/4 (För Canon) för 1.500 kr

/B[/quote]

BENKAR....>> Jag är absolut intresserad av Tokinan. Du har PM!
http://decay.pixbox.se/

Underskatta aldrig dina medmänniskors dåliga smak.
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""Decay""]BENKAR....>> Jag är absolut intresserad av Tokinan. Du har PM![/quote]
Jag tror det är sålt, jag PM:ade ett par gånger samma dag som han skrev det och har inte fått nåt svar alls.
Skriv svar