Vidvinkelobjektiv till Canon EOS digitala

Allt UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""riddar m""]Men är det inte lite perverst att köpa en sån dyr kamera? :p
Hur tusan vågar ni överhuvutaget ta ut dem?
Jaja, har man pengar och ingenstans att göra av med dem så...[/quote]

Perverst och perverst.. :D

Med en bakgrund i "Motorcykelsvängen" så ter sig ruinturism och fotografering/fotoutrustning som rena rama budgethobbyn...

För att ens svinga sig upp på hojen så har/hade jag Hjälm á 5.000 kr, handskar á 2.000 kr, stövlar á 2.500 kr och jacka/byxor á 10.000 kr, ryggskydd á 1.000 kr Allt detta skulle ju sedan bytas ut emellanåt.

Vid sidan av det en MC/inköpskostnad som jag inte ens räknar med, men rena driftskostnader med däck, underhåll, soppa, försäkring, service, garage, hamnade på 25-30 kr/mil, och med 1.000 mil/år så blev det totalt sett... DYRT!

Men givetvis är det i början lite skakigt ge sig ut med en svindyr kamera i skumma, röriga och skitiga miljöer, det går dock över, och hemförsäkringen täcker ju upp det mesta om det ändå "skiter sig".

Värst av allt är när man en gång bytt upp sig, märker att den nya kameran tar bättre bilder än den gamla i knepiga ljus/belysnings-sitiuationer, så blir man ju sugen på en ännu bättre... :o

/B
Användarvisningsbild
snoken
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av snoken »

Är det någon som har en Sigma 10-20 för Nikon till salu så är jag väldigt nyfiken..
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""snoken""]Är det någon som har en Sigma 10-20 för Nikon till salu så är jag väldigt nyfiken..[/quote]

Nej, men jag har en D60 du kan köpa ;)
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Jag hade en 10-20 till nikon förut så kan tyvärr inte sälja någon, men däremot kan jag varmt rekomendera optiken då den varit en kompetent trotjänare. Fungerar säkert likabra till canon med.

Annars kan jag bara hålla med benkar i sitt resonemang med motorcykel vs dyr kamera. Bara för det inte är allmänt vedertaget med dyr kamera så anses det vara mycket pengar, men är det ens passion i livet finns det enligt mig inga gränser.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""kristofer""]Jag hade en 10-20 till nikon förut så kan tyvärr inte sälja någon, men däremot kan jag varmt rekomendera optiken då den varit en kompetent trotjänare. Fungerar säkert likabra till canon med.

Annars kan jag bara hålla med benkar i sitt resonemang med motorcykel vs dyr kamera. Bara för det inte är allmänt vedertaget med dyr kamera så anses det vara mycket pengar, men är det ens passion i livet finns det enligt mig inga gränser.[/quote]

Joho du, det vet jag nog - gränsen går när plånboken är tom, sådäså.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Grishnac""]Joho du, det vet jag nog - gränsen går när plånboken är tom, sådäså.[/quote]

Det är självklart ett hinder på vägen men inte själ nog att ge upp. De kommer mera som martin timell och arne hägerfors lärde oss på det glada 90-talet i den statliga televisionen.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""kristofer""]Annars kan jag bara hålla med benkar i sitt resonemang med motorcykel vs dyr kamera. Bara för det inte är allmänt vedertaget med dyr kamera så anses det vara mycket pengar, men är det ens passion i livet finns det enligt mig inga gränser.[/quote]

Jo det är klart, jämfört med andra dyra hobbys så...
Jag ska tänka på er när jag våndas över att investera i något nästa gång ;)
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
jofawe
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 15:12
Kontakt:

Sv: Vidvinkelobjektiv till Canon EOS digitala

Inlägg av jofawe »

Får jag tipsa om Tokina 12-24/4 istället för Sigma 10-20/3.5-5.6, har det själv och jämnfört med sigmat (som jag hade innan) är det 30 resor bättre.
Stadigt, fast bländare genom hela och raktecknande.. Sigmas är som att köpa en engångskamera.

Kör det på både min D80 och D300, och det finns ju självklart till Canon med.. 4500 köpte jag mitt för.
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""jofawe""]Får jag tipsa om Tokina 12-24/4 istället för Sigma 10-20/3.5-5.6, har det själv och jämnfört med sigmat (som jag hade innan) är det 30 resor bättre.
Stadigt, fast bländare genom hela och raktecknande.. Sigmas är som att köpa en engångskamera.

Kör det på både min D80 och D300, och det finns ju självklart till Canon med.. 4500 köpte jag mitt för.[/quote]

På vilket sätt är det bättre att ha fast bländare? Man får justera slutartid istället för både slutartid och bländare, eller?
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Vidvinkelobjektiv till Canon EOS digitala

Inlägg av Grishnac »

Det är ju ljuskänsligare genom hela omfånget framförallt eftersom du kan köra bländare 4 på 24mm t.ex, det kan du ju inte på Sigmas.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar