Vårdhem vid Mälaren

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
NoFace
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 20:35

Vårdhem vid Mälaren

Inlägg av NoFace »

När man skall ta en rek-tur men inte vet vart man skall åka så får man hitta på en princip. Häromdagen skulle jag försöka följa Mälaren så strandnära som möjligt några mil :rolleyes:

Halvvägs bortåt Mariefred fann jag en ansamling hus vi en vägsstumps slut. Ett hus verkade lovande övergivet men jag kände mej lite osäker att gå inpå och undersöka närmare då jag var så synlig från de andra näraliggande husen. Så såg jag att alla husen var tomma!

Så småningom hittade jag en skylt med "välkommen till XXX. Själva namnet var borttaget. Skylten stod vid huvudentren men jag kom i vanlig ordning smygande bakvägen det var därför jag missade den först.

Här finns ett tiotal byggnader. Huvudbyggnad+ sidobyggnad, skola/dagis med gympahall (70-tals stil) och flera bostäder för personal (bl a några hyfsade villor). Ängar och sandstrand samt mysiga ekdungar ingår. På hitta.se karta står bara vårdhem över byggnaderna. Alla möjliga google försök fruktlösa - jag har ingen aning om vad det har varit här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 3 NoFace, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Decay
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 16:04
Kontakt:

Inlägg av Decay »

Det där ser mycket lovande ut. Verkar vara många nedlagda vårdhem i dina trakter=)
Finns det bostadshus i närheten? Ofta brukar man ju stöta på nån hundägare eller söndagsflanör som gillar att prata och berätta lite om trakten.
http://decay.pixbox.se/

Underskatta aldrig dina medmänniskors dåliga smak.
Användarvisningsbild
NoFace
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 20:35

Inlägg av NoFace »

[quote=""Decay""]Det där ser mycket lovande ut. Verkar vara många nedlagda vårdhem i dina trakter=)
Finns det bostadshus i närheten? Ofta brukar man ju stöta på nån hundägare eller söndagsflanör som gillar att prata och berätta lite om trakten.[/quote]

Det fanns en tid då man trodde det fanns bot för Södertäljetokar :D
Nu har man bara satt upp vårdhemsskyltarna vid in-och utfarten till stan och lagt ned alla dyra vårdplatser ute i busken.

Det fanns inga gårdar i omedelbar närhet men såklart har omgivningarna kunskap. Får väl återvända dit lite senare.
Användarvisningsbild
tomalars
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 20 apr 2009, 09:24

Inlägg av tomalars »

Kunde inte låta bli att Googla lite :D Det verkar som det har varit ett vårdhem för psykosocialt störda föräldrar med barn upp till 16 år. 24 platser för högst 8 familjer. Villorna har använts som bostäder av familjerna. Det stora huset är institutionens centralbyggnad/ hjärta/ med kontorslokaler, samtalsrum, kök och matsal. Stall och hönshus finns också som en del av vården. Sidan med dessa uppgifter var daterad 2004. Jag har inte hittat några uppgifter om huruvida det pågår verksamhet idag eller när den eventuellt upphört.
Användarvisningsbild
NoFace
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 20:35

Inlägg av NoFace »

[quote=""tomalars""]Kunde inte låta bli att Googla lite :D Det verkar som det har varit ett vårdhem för psykosocialt störda föräldrar med barn upp till 16 år. 24 platser för högst 8 familjer. Villorna har använts som bostäder av familjerna. Det stora huset är institutionens centralbyggnad/ hjärta/ med kontorslokaler, samtalsrum, kök och matsal. Stall och hönshus finns också som en del av vården. Sidan med dessa uppgifter var daterad 2004. Jag har inte hittat några uppgifter om huruvida det pågår verksamhet idag eller när den eventuellt upphört.[/quote]

Intressant - roligt att du hittade ngt. Allt var fräscht och välstädat så jag funderade på om verksamheten kunde ha säsongskaraktär men det faktum att villorna är tömda helt och att det såg rätt "rent" ut i en del av de andra byggnaderna också talar för att all verksamhet upphört. Man hade ju faktiskt tagit ned skylten också. Skall göra ett nytt besök snart.
Denniz-b
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 19:41

Sv: Vårdhem vid Mälaren

Inlägg av Denniz-b »

Nu är området sålt, och det bor personer där så tyvärr så är detta öde hus inte öde längre :(
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""Denniz-b""]Nu är området sålt, och det bor personer där så tyvärr så är detta öde hus inte öde längre :( [/quote]

Du kan hyra det: http://www.blocket.se/stockholm/Stor_vi ... 731431.htm

http://harno.just.nu/default2.asp
Denniz-b
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 19:41

Inlägg av Denniz-b »

Här är några saker jag har lyckats hitta :)

http://www.dbfoto.se/overgivet/overgivet%20sidan.html
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Vill se hur det ser ut inuti den där byggnaden! :(
Skriv svar