Sanatorier i Sverige

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Alien
Inlägg: 169
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 04:32

Inlägg av Alien »

Sanatoriet i Garphyttan utaför örebro är trist nog rivet sedan hösten 2005, men var där innan och tog lite bilder iaf. :)

http://people.zoy.org/~alien/ghost/Garp ... index.html
Användarvisningsbild
Esmé
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 14:29
Kontakt:

Inlägg av Esmé »

Jahapp, så det är så att Garphyttans sanatorium är rivet :( Kan man stryka den från listan över saker man vill kolla upp. Men finns det något intressant sanatorium runt örebortrakten som är öde, och har inga aktiviteter. Det stod i listan att det skulle finnas något i Kopparberg, hur är det med den?

Ska det finnas något i Lindesberg också? Det har jag hört min syrra prata om, men att det var rivet. Hur står det till med den då?
Användarvisningsbild
Tidevarvets
Inlägg: 136
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 09:09
Kontakt:

Inlägg av Tidevarvets »

det andra huset (behandlingshemmet) ligger 300m norrut från Solbacken, åk på vägen alldelens innanför riksväg 70.. fint hus, dock ej övergivet.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""Alien""]Sanatoriet i Garphyttan utaför örebro är trist nog rivet sedan hösten 2005[/quote]

Jo, det är tragiskt rivet. Det rivnaste sanatorium jag sett... Bifogar bildbevis. Jag gråter än idag. Farväl Garphyttan, vi ses i Nangiala. Men hur är det med kringbyggnaderna? Någon som vet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Industristofil och fabriksromantiker
FH660
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 17:08

Inlägg av FH660 »

Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Aseabarn""]Jo, det är tragiskt rivet. Det rivnaste sanatorium jag sett... Bifogar bildbevis. Jag gråter än idag. Farväl Garphyttan, vi ses i Nangiala. Men hur är det med kringbyggnaderna? Någon som vet?[/quote]

Verkar ha vart ett pampigt bygge, synd att det är borta nu då.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""Aseabarn""][/quote]
http://28dagarsenare.se/attachment.php? ... 1243448335

De där orden känns på något sätt tragiska med tanke på vilket ställe de kommer ifrån.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""baaz""]De där orden känns på något sätt tragiska med tanke på vilket ställe de kommer ifrån.[/quote]

Ja, kombinationen är bitterljuv på något sätt.

Mer garphyttepoesi, dock inte lika finkänsligt. Och apropå det, en skojig klädhängare från samma ort. Jugendstilen inspirerades som bekant av naturens former. Har länge tänkt göra en sida om hela rasket men just dessa är kanske inte de hetaste att inkludera så jag serverar dem här istället :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

Är det någon som vet hur det är med Hålahults sanatorium utanför Nora?
Det diskuterades i en inte helt okänd tråd på ett annat forum förra året, men att det kom fram något vettigt om sanatoriet kan jag inte minnas.

rjd2>> Får inte informationen om Kolmården vara med i sammanställningen ?
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
Esmé
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 14:29
Kontakt:

Inlägg av Esmé »

Jaa, du. Jag undrar det samma hur det är med Hålahult. Det står kvar ialla fall, men om det är någon verksamhet där idag det vet jag inte. Det bor folk runtomkring där så jag har inte vågat kollat något närmare på byggnaden. Vet inte heller vem man ska fråga för att få ta en titt där inne.
Senast redigerad av 1 Esmé, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar