Sanatorium

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
CajsaK
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:15

Sanatorium

Inlägg av CajsaK »

Hej, var i somras och kollade på ett gammalt nedlagt sanatorium, Romanäs utanför Tranås byggt i början på 1900-talet tror jag, det står tomt och iof inte övergivet men det har inte varit någon verksamhet de senaste årtiondena! Spöklik stämning, många öden som passerat där när tbc florerade som mest..
Anderzon
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 08:25
Kontakt:

Inlägg av Anderzon »

Intressant, var exakt ligger detta?
Skall till Tranås en sväng ikväll, skulle vara trevligt att svänga förbi en snabbis...

Mvh // Martin
It's fun until someone get's hurt, then it's hilarious!
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""Anderzon""]Intressant, var exakt ligger detta?
Skall till Tranås en sväng ikväll, skulle vara trevligt att svänga förbi en snabbis...

Mvh // Martin[/quote]

Romanäs sanatorium är beläget ca 5 km norr om Tranås vid Sommens strand.

Hörde talas om detta i våras men fick även information om att det inte var öde utan används i någon verksamhet. Det var tydligen fel då. Verkar lovande.
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

På Wikipedia finns en lista øver Sanatorier i Sverige per læn:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över ... _i_Sverige

Vet man vad det heter eller var det ligger brukar det vara enkelt att hitta med hjælp av historiska kartor:
http://historiskakartor.lantmateriet.se/

Min erfarenhet ær att det inte ær tillførlitligt att sitta och googla. Bæst ær helt klart att se på plats om det ær verksamhet eller ej. Hittar man något på internet om pågående verksamhet kan det lika gærna vara någon fifflare som utger sig før att gøra något før att tex få in bidrag från stat eller kommun.
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""k4r4t3k4n4k4s""]Min erfarenhet ær att det inte ær tillførlitligt att sitta och googla. Bæst ær helt klart att se på plats om det ær verksamhet eller ej. Hittar man något på internet om pågående verksamhet kan det lika gærna vara någon fifflare som utger sig før att gøra något før att tex få in bidrag från stat eller kommun.[/quote]


När man googlar gäller samma sak som med allt annat - var kritisk och ifrågasätt. Tycker nog att jag kan få fram relevant information genom att googla. Man är ju inte helt bakom flötet. Vad gäller informationen jag fått om att det skulle finnas verksamhet i sanatoriet så kommer den uppgiften ifrån en kollega som kommer från Tranås. Det var därför jag ansåg uppgiften trovärdig.
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""jasifil""]När man googlar gäller samma sak som med allt annat - var kritisk och ifrågasätt. Tycker nog att jag kan få fram relevant information genom att googla. Man är ju inte helt bakom flötet. Vad gäller informationen jag fått om att det skulle finnas verksamhet i sanatoriet så kommer den uppgiften ifrån en kollega som kommer från Tranås. Det var därför jag ansåg uppgiften trovärdig.[/quote]
Vet inte riktigt vad jag ska svara på detta. Generellt ser jag det som relevant - ja, tillførlitlig - nej. Før tillførlitligheten krævs att kællan går att verifiera, vilket kan vara knepigt på de objekt som inte ær væl omnæmnda eller det redan finns bilder på. Eller menade du kanske att jag var bakom fløtet? :)
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""k4r4t3k4n4k4s""]Eller menade du kanske att jag var bakom fløtet? :) [/quote]

Nej, naturligtvis inte! Jag trodde att du menade att jag var det. ;)

Jag anser dock fortfarande att åtminstone jag lyckas i alla fall vaska fram så mycket relevant information på nätet att jag vågar mig på att resa till ett "objekt". Väl där inser man ganska snabbt om information var tillförlitlig eller inte. Skulle man åka efter varje litet tips utan att först researcha ordentligt så hade jag nog både två och tre gånger kommit till ställen som inte existerar eller som kanske redan rivits. Jag håller helt med dig att det ibland kan vara lite svårt att få bekräftelse på vilken "status" ett tänkt besöksobjekt har. Särskilt vissa ställen som är på väg att rivas kan det vara lite vanskligt att besöka om man har långt att resa. Då vill man gärna få någon bekräftelse i form av dagsaktuella bilder eller annat innan man åker.
Användarvisningsbild
CajsaK
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:15

Inlägg av CajsaK »

[quote=""jasifil""]Nej, naturligtvis inte! Jag trodde att du menade att jag var det. ;)

Jag anser dock fortfarande att åtminstone jag lyckas i alla fall vaska fram så mycket relevant information på nätet att jag vågar mig på att resa till ett "objekt". Väl där inser man ganska snabbt om information var tillförlitlig eller inte. Skulle man åka efter varje litet tips utan att först researcha ordentligt så hade jag nog både två och tre gånger kommit till ställen som inte existerar eller som kanske redan rivits. Jag håller helt med dig att det ibland kan vara lite svårt att få bekräftelse på vilken "status" ett tänkt besöksobjekt har. Särskilt vissa ställen som är på väg att rivas kan det vara lite vanskligt att besöka om man har långt att resa. Då vill man gärna få någon bekräftelse i form av dagsaktuella bilder eller annat innan man åker.[/quote]

Det ägs av ett byggföretag som ligger i Västerås eller så, dom håller på att renovera inne på det fd.sanatoriet, så någon verksamhet inne i själva huvudbyggnaden är det inte, det var tidigare en alkoholistanstalt och behandlingshem, där samt en Handelsträdgård som numera är nerlagd tror jag.. Min svärfar som är 72 år är uppväxt på Romanäs där hans far var chaufför.. det finns även en bok om Romanäs skriven av Annie Svärd som för övrig bor i ett hus på området, hon jobbade som ung där.. ska lägg in några bilder senare tagna i somras!
Skriv svar