S:t Gertruds i Västervik?

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skriv svar
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

S:t Gertruds i Västervik?

Inlägg av Grishnac »

Finns det någon som vet hur det ligger till med S:t Gertruds sjukhusområde i Västervik nu? Där ligger ju Säters fasta paviljongs systeranläggning, enlgit vad jag har hittat så finns en detaljplan över området där man skall bygga i parken, fasta paviljongen används enligt uppgift fortfarande som fängelse/mentalvård men listas som ett av husen som kan komma att byggas om på nytt i "stil som knyter an till övriga byggnader".
Kan det vara så att man nu har lämnat fasta paviljongen för andra lokaler eller fortsätter verksamheten som tidigare?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Grishnac""]Finns det någon som vet hur det ligger till med S:t Gertruds sjukhusområde i Västervik nu? Där ligger ju Säters fasta paviljongs systeranläggning, enlgit vad jag har hittat så finns en detaljplan över området där man skall bygga i parken, fasta paviljongen används enligt uppgift fortfarande som fängelse/mentalvård men listas som ett av husen som kan komma att byggas om på nytt i "stil som knyter an till övriga byggnader".
Kan det vara så att man nu har lämnat fasta paviljongen för andra lokaler eller fortsätter verksamheten som tidigare?[/quote]

Hör knappast till tråden och leder än mindre framåt. Jag har inte svaret på frågan om anläggningen men det märkliga är att jag just i skrivande stund sitter på jobbet och arkiverar handlingar från S:t Gertruds kyrka i Västervik. Uppenbart sågs kyrkans brandskyddsåtgärder över under åren 1967 till 1971.
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""Grishnac""]Finns det någon som vet hur det ligger till med S:t Gertruds sjukhusområde i Västervik nu? Där ligger ju Säters fasta paviljongs systeranläggning, enlgit vad jag har hittat så finns en detaljplan över området där man skall bygga i parken, fasta paviljongen används enligt uppgift fortfarande som fängelse/mentalvård men listas som ett av husen som kan komma att byggas om på nytt i "stil som knyter an till övriga byggnader".
Kan det vara så att man nu har lämnat fasta paviljongen för andra lokaler eller fortsätter verksamheten som tidigare?[/quote]

Vet inte om det tillför så mycket men här är länken till Gertrudsviks sjöstad som området kallas numera.

http://www.gertrudsvik.se/se/Startsida
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Ragnar Svedje""]Vet inte om det tillför så mycket men här är länken till Gertrudsviks sjöstad som området kallas numera.

http://www.gertrudsvik.se/se/Startsida[/quote]

Det var den som förde mig in på tanken, hur långt har man kommit med dessa planer egentligen och vad skall hända med paviljongen? För inte har man väl tänkt ha grova mentalvårdspatienter mitt i ett attraktivt bostadsområde?
Här sitter ju t.ex Helens mördare....
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""Grishnac""]Det var den som förde mig in på tanken, hur långt har man kommit med dessa planer egentligen och vad skall hända med paviljongen? För inte har man väl tänkt ha grova mentalvårdspatienter mitt i ett attraktivt bostadsområde?
Här sitter ju t.ex Helens mördare....[/quote]

Jag har inte någon vidare koll, det som fick mig att skriva ett svar var att jag besökte Västervik förra året och läste då i en broschyr om området.

Det var ju inte många år sedan sen kriminalvården flyttade in på området så det kan ju tänkas att de blir klar ett tag. På illustrationskartan till detaljplanen ser det ju ut som som att det är tänkt att rastgården till paviljongen ska finnas kvar, men om det innebär att psyket kommer finnas är ju en helt annan fråga.

Jag är lika frågande som dig till att ha rättspsyk i något som man marknadsför som ett attraktivt (verksamhets- och) bostadsområde, en liknande situation finns i Lund på St Lars-området
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
Cynisk
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 12 dec 2008, 17:20

Inlägg av Cynisk »

Hmm.. om ni pratar om norra sjukhuset va ja där för ett par år sen. Skön stämning där.. är i ganska bra skick fortfarande. men då var de övergivet.

någon del av det är museum till o med.
onk
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 18:13

Inlägg av onk »

Kan komma med lite mer info om "norra" som det kallas i Västervik.

För några år sedan var området övergivet och häftigt, numera huserar Kriminalvården överallt och har satt upp stängsel och huggit upp massa skog.

Visst är dom gamla byggnaderna sig lika och vill man bara kika på utsidan kan det vara värt ett besök, men gå in någonstans kan man glömma.
Fasta paviljongen är intakt med utbyggt stängsel och massa skog runtomkring som har huggits ner.

Åkte mkt där med moppen för ca 10 år sen och det finns mkt vägar och hus som bara dyker upp mitt i skogen, tom ett vattentorn fanns det men det är rivet nu dessvärre.
Hela området var självförsörjande förr i tiden och folk var lite rädda för att åka ut dit..

Min mamma jobbade där på 80- talet och hon säger att det även finns en culvert (stavning) som går imellan några hus.
Tror inte jag har så många bilder från området men ska gå igenom datan iaf..

Först ska jag spana igenom resten av forumet :)
Kattmormor
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 24 jan 2011, 09:20

Inlägg av Kattmormor »

Kollar igenom trådar och hittade denna, jag bor några 100 meter ifrån Norra sjukhuset så jag tänkte att jag kunde uppdatera lite :)
Numera är det knappt nån idé att kolla in stället då dom har byggt massvis med hus, rensat skogar och grejat en "strandpromenad". Ganska många hus stor fortfarande kvar men hälften av husen är renoverade och används inom socialförvaltningen bland annat (praktiserade där förra året) och resten av husen är nog bara igenbommade.

Är väl på ett sätt bra för västervik att rusta upp lite där ute, men det är verkligen tråkigt. Var så himla cool stämning där, och i skogarna runt omkring. Dock så finns muren som gick runt hela området kvar, och den gamla kyrkogården (än iallafall) som är ganska igenvuxen men ändå. Och husruiner och dylikt i skogarna runt omkring vill jag minnas som barn när jag gick på mulle.. ^^

Men museét som finns där ute är verkligen att rekomendera. Finns en massa grejer från sjukhuset, kläder, och saker som patienter har gjort. De har även olika utställningar om behandlingar och allt möjligt. Ska nog besöka det igen nåndag och fota lite, både på museét och runtom :)
cyb
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 21 apr 2012, 22:17

Inlägg av cyb »

[quote=""Grishnac""]Finns det någon som vet hur det ligger till med S:t Gertruds sjukhusområde i Västervik nu? Där ligger ju Säters fasta paviljongs systeranläggning, enlgit vad jag har hittat så finns en detaljplan över området där man skall bygga i parken, fasta paviljongen används enligt uppgift fortfarande som fängelse/mentalvård men listas som ett av husen som kan komma att byggas om på nytt i "stil som knyter an till övriga byggnader".
Kan det vara så att man nu har lämnat fasta paviljongen för andra lokaler eller fortsätter verksamheten som tidigare?[/quote]

Blir nyfiken när du kallar Gertrudsvik för Säters systeranläggning. Vad menar du med det? Bor några mil från Västervik och inte hört något sånt tidigare.

Försökte söka lite info på nätet nu inatt men hittar inte mycket. Har besökt sjukhuset då min farmor levde sina sista månader här i mitten på 1990-talet. Så intresset är stort av denna anläggning.
Senast redigerad av 1 cyb, redigerad totalt 0 gånger.
Richardo
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 07 apr 2012, 11:29

Inlägg av Richardo »

Tyvärr har mycket av Sankta Gertruds sjukhus numera övertagits av Kriminalvården. Det som en gång i tiden var den hårdaste avdelningen för the criminally insane, det ökända fasta paviljongen, är numera en avdelning i Kriminalvårdsantalten Västervik Norra.

Finns en del spännande läsning om gamla norra sjukhuset i boken “Sankta Gertruds Sjukhus – ett samhälle i samhället“

http://www.psykmuseet.se/sjukhusets-historia/
Skriv svar