Hällnäs sanatorium

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
bosse69
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 12:58

Sv: Hällnäs sanatorium

Inlägg av bosse69 »

var förbi i början av augusti, då bodde det en flock bärplockare där så blev inte nå vidare utforskat. men fint ställe.
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Hällnäs sanatorium

Inlägg av htiawe »

Jag försöker fiska genom några kontakter jag har, som känner någon som känner någon som tidigare jobbat där men det verkar fruktansvärt svårt att få besöka.
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Hällnäs sanatorium

Inlägg av htiawe »

Jag hade möjligheten att besöka sanatoriet igår efter att ha fått ägarens tillåtelse att promenera omkring. Fantastiskt stort! Korridorerna i Beelitz tyckte jag var långa men Hällnäs slog dem med hästlängder.

Väldigt vackert och samtidigt väldigt tragiskt att det förfallit så mycket som det gjort. Jag ska kasta upp lite bilder när jag har lite mer tid, just nu är det för tidigt. :)

Däremot är det mycket folk och springer i skogarna runtomkring som inte ska vara där. När jag var där och fotade så var det tre stycken som blev avhysta från området efter att de varit och sprungit i skogarna kring sanatoriet.
Användarvisningsbild
Viper84
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 20:28

Inlägg av Viper84 »

Väntar otåligt på färska bilder från detta ställe!
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Inlägg av htiawe »

Jag lade upp lite fler bilder här:
http://www.miyato.net/2013/10/sanatoriet-vars-ursprungsskepnad-aldrig-flagnar/

Nu har intrycken lagt sig lite och man har börjat försöka reflektera lite mer kring hur människorna som både arbetade och levde i sanatoriet hade det. Vilken enorm organisation!

Enligt uppgifter så kostar det mellan 40.000 - 50.000 i värmekostnader eftersom hela bygget eldas på olja, så man kan förstå hur svårt det är att finna en lönsamhet i bygget. Det var fantastiskt intressant att se allt från rummen för de otaliga inlagda till det enorma köket och matsalen med en väggmålning från 1936.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Tack! Alldeles ypperligt att folk på orten ser till byggnaden, hoppas det håller i sig. I särklass intressantaste miljön enligt mig var följande, i övrigt var det lite väl moderniserat:
http://www.miyato.net/wp-content/upload ... G_2648.jpg

Jag var på orten under en av mina två(!) norrländska roadtrips men hade glömt att markera platsen på kartan och hittade inte fram. Tur det med tanke på att man nog inte varit så välkommen som oinbjuden.

Vad menas med att en röntgenmaskin som lämnats i källaren eventuellt kunde "läcka"? Strålningen alstras bara så länge röntgenröret matas med högspänning. Utrustningen är fullständigt ofarlig så snart strömmen slås av och röntgenstrålning smittar inte. Rör det sig däremot om en gammakniv, koboltkanon eller annan utrustning för strålbehandling så är situationen en annan - där har man en permanent radioaktiv källa. Läste för länge sedan om något fall där sydamerikanska(ryska?) metalltjuvar kommit över sådana delar, sågade upp höljet med bågfil och beundrade det märkligt självlysande innanmätet. Det slutade inte väl för dem.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Hällnäs sanatorium

Inlägg av htiawe »

Oj, hade helt missat den här tråden!

Jag vet inte vad de menade med sin röntgenapparat men jag ville inte störa husreglerna utan valde att hålla mig till de delar som jag fått tillåtelse att vara i. :)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ett av ganska få ställen jag skulle kunna tänka mig att ta mig till enkom för att se. Men då innan fått bekräftelse på att det är ok att gå in förstås.

Otroligt mäktigt med dessa påkostade hus. Synd att det verkar vara så svårt att kunna nyttja många av dem idag. Körde genom Söderby förra veckan. Här är det bostäder nu. Tom det gamla vattentornet verkar användas. Man har öppnat upp med glasväggar ( bostad?). På håll såg det ut som en minaret nästan. Kul när husen används även om bara exteriören blir kvar
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Jag ber om ursäkt för min tystnad här, men har inte UE:at mycket på senare - tiden har varit knapp!

Men för er som har möjlighet att ta er dit (jag kommer i alla fall) kan jag dela detta:

Spökvandring på Hällnäs Sanatorium!

Onsdagen den 2 juli kl 18:30 är det samling i det lilla kapellet på området.

Carl Axel Gyllenram inleder med att berätta om sanatoriet, Åsa Inefjord presenterar sitt bokprojekt om spökerier i gamla hus och Fredrik Sixtensson berättar under en vandring om sina övernaturliga upplevelser i byggnaden. Deltagande sker på egen risk!

Möjlighet finns att från kl 17:00 ta del av utställningen i Hällnäs stationshus om Hällnäs historia och köpa fika. Arrangör: Hällnäs bibliotek och Hällnäs Historia. Välkomna!
Skriv svar