Hällnäs sanatorium

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Tidevarvets
Inlägg: 136
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 09:09
Kontakt:

Inlägg av Tidevarvets »

[quote=""helena""]den där gamla fiskaren finns nog i ett flertal hem i vårt avlånga land.
huvudbyggnaden såg inte så nedgången ut. den har ju varit konferensanläggning till relativt nyligen. vattentornet kändes också mycket stabilt. trätrappan upp kändes fräsch och det luktade inte alltför konstigt. likadant med kapellet. om någon skulle köpa byggnaderna skulle det nog inte kräva några större reparationer när det gäller just dessa. men trähuset var verkligen i eländigt skick.[/quote]

Riktigt vackert!!!

Det verkar inte ha hänt så mkt på 2 år...

Jag var där 2007 och tog några bilder. Då var det bärplockare från Thailand som var inhysta i byggnaden! Läste senare i tidningarna att det inte gick så bra...
Användarvisningsbild
Tidevarvets
Inlägg: 136
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 09:09
Kontakt:

Inlägg av Tidevarvets »

Här får ni en del av mina foton...

Bild

http://28dagarsenare.se/album.php?albumid=39
helena
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 08:18

Inlägg av helena »

det verkar som om det då och då bor några gästarbetare, men det är nog bara huvudbyggnaden som är i beboeligt skick. de andra husen är ju mögliga. men det stod flera gamla sanatoriesängar i ett par av husen. uppradade och redo för stackars bärplockare.
helena
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 08:18

Inlägg av helena »

annars verkar ju tiden verkligen ha stått still där, att döma av dina bilder.
Användarvisningsbild
Tidevarvets
Inlägg: 136
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 09:09
Kontakt:

Inlägg av Tidevarvets »

[quote=""helena""]annars verkar ju tiden verkligen ha stått still där, att döma av dina bilder.[/quote]

ja det verkar så...
bildera blev suddiga så jag la upp de på min blogg i stället.

http://tidevarv.blogg.se/2009/june/sanatoriumet.html
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Jättefina bilder, Tidevarvets! :)
Tack för att du delade dem med oss!

Jag tror faktiskt, hur hemskt det än låter, att de stackars kineserna verkligen bott i mögelhusen också. Inte den stora gula träbyggnaden förstås, men en av de andra såg ut att ha inhyst folk relativt nyligen.

Vad som inte framgick av våra bilder var att ett av husen (minns jag rätt så var det samma hus som med hötorgskonsten) hade rester av ett "POLIS-AVSPÄRRAT"-band framför bron. Givetvis var det bara rester, det var inte längre avspärrat, (annars hade vi inte gått in...) men man kan ju undra över vad som hänt där...

Och jag kan knappt bärga mig att se huvudbyggnaden och katakomberna! Har sett en karta över de senare, och man kan DEFINITIVT gå vilse där alltså!

("Epic", var ordet, sa Bull. ;) )
Användarvisningsbild
Tidevarvets
Inlägg: 136
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 09:09
Kontakt:

Inlägg av Tidevarvets »

Användarvisningsbild
Pexter
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 10 apr 2009, 20:53
Kontakt:

Inlägg av Pexter »

Det här är ett givet resmål nästa gång jag befinner mig norröver, tack för fina bilder!
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Hällnäs sanatorium

Inlägg av Grishnac »

Inte katakomber Straycat - kulvertar! katakomber är till för att begrava människor.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
helena
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 08:18

Inlägg av helena »

Jag åkte förbi Hällnäs på senaste exkursionens besök i Kristineberg. De som inhyser bärplockarna verkar icke vilja ha utomstående där för att se sig om. Där finns numera en spärr och en skylt om oönskade obehöriga besökare. Personligen tror jag inte att de vill att allmänheten ska få veta hur bärplockare tvingas bo när de är här för att arbeta. Som Straycat och jag noterade när vi var där verkade de även låta människor bo i mögelangripna kringliggande hus.
Skriv svar