Hällnäs sanatorium

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""helena""]Jag åkte förbi Hällnäs på senaste exkursionens besök i Kristineberg. De som inhyser bärplockarna verkar icke vilja ha utomstående där för att se sig om. Där finns numera en spärr och en skylt om oönskade obehöriga besökare. Personligen tror jag inte att de vill att allmänheten ska få veta hur bärplockare tvingas bo när de är här för att arbeta. Som Straycat och jag noterade när vi var där verkade de även låta människor bo i mögelangripna kringliggande hus.[/quote]

Tipsa lokaltidningen om det inte redan är gjort.
Användarvisningsbild
Pexter
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 10 apr 2009, 20:53
Kontakt:

Inlägg av Pexter »

[quote=""k4r4t3k4n4k4s""]Tipsa lokaltidningen om det inte redan är gjort.[/quote]

Instämmer, slå en signal till VK och VF så de får veta hur det ligger till.
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

(censurerar mig själv lite. ;) )
Senast redigerad av 1 Straycat, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Och förresten, Grishnac, I stand corrected, men vi har snackat om dem som katakomber, det är därför. (Iofs ganska korrekt med tanke på Umemodellens Hell-näsprojekt som involverade vampyrer och zombies... ;)
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

NU har jag äntligen haft tillfälle att grundligt utforska huvudbyggnaden på Hällnäs sanatorium, inklusive katakomberna (för jo, Grishnac, de kallas faktiskt så här, korrekt eller inte. ;) )

Hängde med Umemodellen på skräckfotohelg. Det hela slutade med ett antal bilder till som jag inte har hunnit redigera (slutar dagjobba snart och då blir det hårdarbete med sommarens bilder) men tills vidare har jag lagt upp en film på YouTube från det mest hemsökta rummet i byggnaden.

Det konstiga är att jag fått en massa störningar på filmen, vilket aldrig förut hänt med min kamera. Se och bedöm själva: Hit togs de patienter som var bortom allt hopp, och de fick tillbringa sina sista timmar i rummet med denna fantastiska utsikt. Under de värsta TBC-åren dog upp till tio patienter här varje dag...

Hela denna våning har en tung dyster stämning över sig. Jag såg eller hörde inga spöken, men nog satt det minnen i väggarna allt...

Passade också på att sova inne i sanatoriet, vilken ingen annan pallade. Synd för dem eftersom jag fick ett mycket fint, varmt rum med skön säng och garanterad tystnad. Det låg dock i gamla hotelldelen, någon våning ner. Inte alls lika dystert där.

Som sagt, fler bilder kommer!

Förövrigt - ni som ämnar besöka Hällnäs - det är nuförtiden ABSOLUT ingen idé att bara försöka ta sig in. Stället är under extrem hårdbevakning, alla bilar som är i närheten av parkeringen fotas (även regnr) och de som inte pratar med vaktis innan de åker därifrån anses som misstänka inbrottstjuvar till motsatsen har bevisats.

Anledningen är att stället drabbats av omfattande inbrott och skadegörelse.

Mitt tips är att man antingen kontaktar vaktis direkt - hans nummer står på "obehöriga äger ej tillträde"-skyltarna vid infarten till området, ELLER så kan ni PMa mig så får ni det.

Vaktis har absolut inget emot att man går runt på området och fotar/tittar, bara man presenterat sig, så det är absolut värt det.

Även om man kommer till fots måste man ha klart för sig att det är kameror överallt inne i huvudbyggnaden, samt inbrottslarm.

Stället är också eventuellt under ägarbyte nu i dagarna, så jag rekommenderar att ni följer dessa råd...
Användarvisningsbild
Tidevarvets
Inlägg: 136
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 09:09
Kontakt:

Inlägg av Tidevarvets »

[quote=""Straycat""]NU har jag äntligen haft tillfälle att grundligt utforska huvudbyggnaden på Hällnäs sanatorium, inklusive katakomberna (för jo, Grishnac, de kallas faktiskt så här, korrekt eller inte. ;) )

Hängde med Umemodellen på skräckfotohelg. Det hela slutade med ett antal bilder till som jag inte har hunnit redigera (slutar dagjobba snart och då blir det hårdarbete med sommarens bilder) men tills vidare har jag lagt upp en film på YouTube från det mest hemsökta rummet i byggnaden.

Det konstiga är att jag fått en massa störningar på filmen, vilket aldrig förut hänt med min kamera. Se och bedöm själva: Hit togs de patienter som var bortom allt hopp, och de fick tillbringa sina sista timmar i rummet med denna fantastiska utsikt. Under de värsta TBC-åren dog upp till tio patienter här varje dag...

Hela denna våning har en tung dyster stämning över sig. Jag såg eller hörde inga spöken, men nog satt det minnen i väggarna allt...

Passade också på att sova inne i sanatoriet, vilken ingen annan pallade. Synd för dem eftersom jag fick ett mycket fint, varmt rum med skön säng och garanterad tystnad. Det låg dock i gamla hotelldelen, någon våning ner. Inte alls lika dystert där.

Som sagt, fler bilder kommer!

Förövrigt - ni som ämnar besöka Hällnäs - det är nuförtiden ABSOLUT ingen idé att bara försöka ta sig in. Stället är under extrem hårdbevakning, alla bilar som är i närheten av parkeringen fotas (även regnr) och de som inte pratar med vaktis innan de åker därifrån anses som misstänka inbrottstjuvar till motsatsen har bevisats.

Anledningen är att stället drabbats av omfattande inbrott och skadegörelse.

Mitt tips är att man antingen kontaktar vaktis direkt - hans nummer står på "obehöriga äger ej tillträde"-skyltarna vid infarten till området, ELLER så kan ni PMa mig så får ni det.

Vaktis har absolut inget emot att man går runt på området och fotar/tittar, bara man presenterat sig, så det är absolut värt det.

Även om man kommer till fots måste man ha klart för sig att det är kameror överallt inne i huvudbyggnaden, samt inbrottslarm.

Stället är också eventuellt under ägarbyte nu i dagarna, så jag rekommenderar att ni följer dessa råd...
[/quote]

låter hett!
tur att man hann vara där på egen hand för ett par år sen :o
stripa
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 17 sep 2009, 21:14

Inlägg av stripa »

hej allihopa. min svärbror är vaktmästare och tillsynsman på detta sannatorium. min flichvän bor i huset på höger hand i backen upp mot sannatoriumet. parken står tom 9 månader i året typ. på hösten kommer 400-600 thailänska bärplockare å bor där..
nu är det sålt till en holländare som ska ta nya tag m stället. nånn form av behandlingshem, och hästuppfödning tror jag. har varit i huvudhuset många gånger har även en del bilder därifrån. varje år är det ett gäng fotografer som hyr området för att ta massa bilder. förra året var det skräck och i år såg det ut som ett mer lättklädd tema ;) .
om man fortsätter den övervuxna vägen som går bak garageanläggningen så kommer man till en gammal fotbollsplan som dom anställda på området använde för länge sen...
har en del billder jag kan lägga upp om det finns intresse för det.
mvh Johan :)
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""stripa""]hej allihopa. min svärbror är vaktmästare och tillsynsman på detta sannatorium. min flichvän bor i huset på höger hand i backen upp mot sannatoriumet. parken står tom 9 månader i året typ. på hösten kommer 400-600 thailänska bärplockare å bor där..
nu är det sålt till en holländare som ska ta nya tag m stället. nånn form av behandlingshem, och hästuppfödning tror jag. har varit i huvudhuset många gånger har även en del bilder därifrån. varje år är det ett gäng fotografer som hyr området för att ta massa bilder. förra året var det skräck och i år såg det ut som ett mer lättklädd tema ;) .
om man fortsätter den övervuxna vägen som går bak garageanläggningen så kommer man till en gammal fotbollsplan som dom anställda på området använde för länge sen...
har en del billder jag kan lägga upp om det finns intresse för det.
mvh Johan :) [/quote]

Ah, kul att se nån här med direkt anknytning till Hällnäs! :)

Kommer definitivt att titta förbi fler gånger, jag har varit runt på området en hel del, men sist blev det inte så mycket eftersom grabbarna fegade ur lite ( ;) ) och drog en lättnadens suck när jag valde att städa bastun och andra utrymmen vid första tillfället och sedan sova i huvudbyggnaden (och därmed tydligen också åta mig vissa vaktuppgifter) vid andra tillfället. Fotbollsplanen missade jag därför totalt.

Jag har fullt upp med jobbet att starta en egen domän just nu, men fler bilder kommer som sagt - och Johan, om du har bilder så ska du absolut lägga upp dem tycker jag, vi väntar med spänning! :)

Umemodellens fototeman var fria, btw. Men av nån underlig anledning blev det mycket lättklätt denna gång. ;) Kan avslöja att jag dock inte ställde upp som modell, för allas trevnad förmodligen. ;)
stripa
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 17 sep 2009, 21:14

Inlägg av stripa »

javisst. ska försöka mig på å lägga in lite bilder :)
stripa
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 17 sep 2009, 21:14

Inlägg av stripa »

nä får inte till det. bilderna e förstora!! :confused:
Skriv svar