Hällnäs sanatorium

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""stripa""]nä får inte till det. bilderna e förstora!! :confused: [/quote]

Har du möjlighet att förminska dem i nåt program, tex Photoshop? Om inte så kan jag kanske hjälpa dig, men då måste jag veta hur stora de är så jag vet om *jag* kan ta emot dem utan problem...

Du kan PM:a mig om du vill ha hjälp så slipper vi fylla tråden med teknikfunderingar. :p
Lars-Gunnar
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 29 aug 2010, 20:24

Inlägg av Lars-Gunnar »

Hej jag är ny på detta forum. Fann det via Postvagnen, ett tågforum och jag blev positivt överraskad när jag fick läsa om Hällnäs sanatorium. Jag är utvandrad Hällnäsbo och kan berätta att vi så länge jag bodde där firade valborgsmässoafton med manskör, korvförsäljning (tack Tore Hugosson) och mycket fina fyrverkerier. Vet inte om det var Västerbottens läns landsting som pröjsade. Tror det för det var ämnat för de inneliggande patienterna också.

Här ett foto från sanatoriets glansdagar. Det är taget på 40-talet och ligghallarna kan ses. Skogen i området är ännu ung jämfört med vad de var 1965. Huset närmast hitåt fungerade som tork för de som var dömda till 1 månad men även längre. Där arbetade min mor på nätterna. I förgrunden ses sköterskebostäderna och en bit upp i skogen låg läkarvillan där Lars-Erik Varfwinge bodde med fru och son.

Tack för ett fint forum. Det som var fordomsdags och under min barndom håller nu på att skatta åt förgängelsen. Urbaniseringen har ju hjälpt till. Alla stora industrier finns ju i mellan och sydsverige. Men det som är mest skrämmande är alla de anrika fabriker som har dragit sin sista suck. Det har ju betytt att arbetstillfällen har gått förlorade. 50-talet var utan tvekan det årtionde då Sverige reste sig ur askan expanderade på alla fronter för att 30 år senare börja sin svanesång.

Klicka på bilden för förstorning.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Lars-Gunnar :)
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""Lars-Gunnar""]Hej jag är ny på detta forum. Fann det via Postvagnen, ett tågforum och jag blev positivt överraskad när jag fick läsa om Hällnäs sanatorium. Jag är utvandrad Hällnäsbo och kan berätta att vi så länge jag bodde där firade valborgsmässoafton med manskör, korvförsäljning (tack Tore Hugosson) och mycket fina fyrverkerier. Vet inte om det var Västerbottens läns landsting som pröjsade. Tror det för det var ämnat för de inneliggande patienterna också.

Här ett foto från sanatoriets glansdagar. Det är taget på 40-talet och ligghallarna kan ses. Skogen i området är ännu ung jämfört med vad de var 1965. Huset närmast hitåt fungerade som tork för de som var dömda till 1 månad men även längre. Där arbetade min mor på nätterna. I förgrunden ses sköterskebostäderna och en bit upp i skogen låg läkarvillan där Lars-Erik Varfwinge bodde med fru och son.

Tack för ett fint forum. Det som var fordomsdags och under min barndom håller nu på att skatta åt förgängelsen. Urbaniseringen har ju hjälpt till. Alla stora industrier finns ju i mellan och sydsverige. Men det som är mest skrämmande är alla de anrika fabriker som har dragit sin sista suck. Det har ju betytt att arbetstillfällen har gått förlorade. 50-talet var utan tvekan det årtionde då Sverige reste sig ur askan expanderade på alla fronter för att 30 år senare börja sin svanesång.

Klicka på bilden för förstorning.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Lars-Gunnar :) [/quote]



Hej och välkommen till forumet, Lars-Gunnar! :)

Jätteroligt att se bilder på gamla Hällnäs! Det måste ha varit ett trevligt firande utanför på din tid... nu känns det mest som om hela stället med omgivning kan komma att förbli öde...
Lars-Gunnar
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 29 aug 2010, 20:24

Inlägg av Lars-Gunnar »

Tack Straycat!

Jo, hela samhället hade nytta av sanatoriet och det var där vi hade majbrasan som varje år bestod av rent granris till 4 meters höjd. Inget skrot utan ren och fin var brasan.

Ja, någon framtid är ju svår att sia om. Nästan alla sanatorier i Sverige har ju rönt samma öde utom något som det blivet industrier eller bostäder i.

Nu är ju dessa sanatorier så kompakta och inte lätta att bygga om. Bara väggarna erbjuder ju visst motstånd.

Man undrar om man tänker vänta tills taket ramlar in innan de river stället. I allafall tycker jag att man skall städa ur och ta vara på det som man anser bra. Matsalsmöblerna är ju fina om inte mina ögon sett fel.

Finns där inget att sälja på Ebay till exempel?

Stället måste ha varit oerhört kostsamt att driva. De gjorde ju av med en himla massa olja. Maskinrummet har jag sett live och där satt stora oljebrännare

Lars-Gunnar :)
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""Lars-Gunnar""]Tack Straycat!

Jo, hela samhället hade nytta av sanatoriet och det var där vi hade majbrasan som varje år bestod av rent granris till 4 meters höjd. Inget skrot utan ren och fin var brasan.

Ja, någon framtid är ju svår att sia om. Nästan alla sanatorier i Sverige har ju rönt samma öde utom något som det blivet industrier eller bostäder i.

Nu är ju dessa sanatorier så kompakta och inte lätta att bygga om. Bara väggarna erbjuder ju visst motstånd.

Man undrar om man tänker vänta tills taket ramlar in innan de river stället. I allafall tycker jag att man skall städa ur och ta vara på det som man anser bra. Matsalsmöblerna är ju fina om inte mina ögon sett fel.

Finns där inget att sälja på Ebay till exempel?

Stället måste ha varit oerhört kostsamt att driva. De gjorde ju av med en himla massa olja. Maskinrummet har jag sett live och där satt stora oljebrännare

Lars-Gunnar :) [/quote]

I och med att Umeå blir kulturhuvudstad 2014 och det är tänkt att detta ska få eko i hela regionen, så kan man alltid hoppas att det händer något i samband med det - det finns otroligt mycket potential för kulturupplevelser där, till exempel installationsteater eller dylikt.

Det finns dock problem i flera dimensioner. Det mest uppenbara är att hela uppvärmningssystemet har pajat. En tvist med försäkringsbolaget har pågått i flera år - enligt vaktmästaren skulle ett bolag fylla glykol i systemet men gjorde ett slarvigt jobb, vilket har lett till att flera hundra element fryst sönder. Det säger sig själv hur mycket det kommer att kosta om inte försäkringen täcker... och så länge elementen inte funkar finns det inte möjligheter att värma stället på vintern eller hålla igång vatten och avlopp.

Och vi vet ju alla vad som händer med en kallställd byggnad... :(

Ett annat problem är de ständiga inbrotten sanatoriet drabbas av. Vaktmästaren har trots larm och kameror flera gånger blivit tvungen att sova i receptionen för att få tag på folk som försöker ta sig in och plundra och förstöra. Mycket av de riktigt fina grejorna har blivit sabbade eller förstörda, och förra året bröt någon till och med sönder en bastu och stack iväg med aggregatet!

Som det är nu tror jag varken det finns pengar eller skäl att rusta upp... eller till att riva heller, för den delen. Känns som om hela byn bara står och väntar... på någonting som mest troligt aldrig händer. :(
Lars-Gunnar
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 29 aug 2010, 20:24

Inlägg av Lars-Gunnar »

Jag visste att sanatoriet var kallställt men inte att sådan slarv förekommit så att elementen frysit sönder.

Ja, flagningsprocessen går väl rätt fort om värme och kyla får figurera växelvis.

Det är beklagligt att inte ens Hällnäs sanatorium får vara fredat. Det finns alltid klåfingriga människor utan skrupler, etik och moral.

Hur har det gått med sköterskevillorna och Överläkarebostaden? Vågar jag tro att de har vara i fred?

Denne Christofer bor i Hällnäs. Se längst ner foton från Sanatoriet både ute och inne. Ser mycket välstädat och ordentligt ut men så är det taget 20007.

Han fotograferar mycket och han har fotograferat norrskenet som man kanske kan ha som skrivbord på datorn. Klicka på Christofers Astrofoto.

http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... s%3Disch:1

Lars-Gunnar :mad:
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Vilket ställe! Trodde ändå från min mellansvenska position att så "avlägsna" platser skulle vara fredade. Christofers bilder var väldigt bra. Finns någon här på forumet som också experimenterar med HDR men hans bilder var minst lika fina.

På bilderna från 2007 såg ju Hällnäs ut som om det precis stängts ner. Synd att man inte kan hitta lämpliga användningsområden till dessa kolosser. Men att bara värma upp lär kosta en förmögenhet. Sedan tillkommer förstås ett ständigt rullande underhåll. Det räcker nog knappast med en heltidsanställd

Roligt att läsa kommentarer av er som finns på plats eller har minnen av stället. Det enda som verkar fungera är att göra om till bostäder. Det har gjort på Långbro eller T1:s huvudkasern tex. Men det är på platser där trycket på bostäder är stort.

Tänker också på min länk http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=1726

Detta fd sanatorium skall enligt planerna också läggas ner. Hur vidunderligt vacker utsikten än är så är bostadsbrist inte direkt regionens största problem. Skall det också bli ett nytt Hällnäs?
VindelPelle
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 13:37

Inlägg av VindelPelle »

Tror att svartmålningenens mästarinna Sara Lidman har återuppstått. Jag bor 15km från Hällnäs i Vindeln och har inte alls uppfattat Hällnäs som något dött samhälle. Är det tråkiga minnen från flytten från Hällnäs som gör att bilden förvrängs eller har du inte varit dit sedan 50-talet.



[quote=""Lars-Gunnar""]Hej jag är ny på detta forum. Fann det via Postvagnen, ett tågforum och jag blev positivt överraskad när jag fick läsa om Hällnäs sanatorium. Jag är utvandrad Hällnäsbo och kan berätta att vi så länge jag bodde där firade valborgsmässoafton med manskör, korvförsäljning (tack Tore Hugosson) och mycket fina fyrverkerier. Vet inte om det var Västerbottens läns landsting som pröjsade. Tror det för det var ämnat för de inneliggande patienterna också.

Här ett foto från sanatoriets glansdagar. Det är taget på 40-talet och ligghallarna kan ses. Skogen i området är ännu ung jämfört med vad de var 1965. Huset närmast hitåt fungerade som tork för de som var dömda till 1 månad men även längre. Där arbetade min mor på nätterna. I förgrunden ses sköterskebostäderna och en bit upp i skogen låg läkarvillan där Lars-Erik Varfwinge bodde med fru och son.

Tack för ett fint forum. Det som var fordomsdags och under min barndom håller nu på att skatta åt förgängelsen. Urbaniseringen har ju hjälpt till. Alla stora industrier finns ju i mellan och sydsverige. Men det som är mest skrämmande är alla de anrika fabriker som har dragit sin sista suck. Det har ju betytt att arbetstillfällen har gått förlorade. 50-talet var utan tvekan det årtionde då Sverige reste sig ur askan expanderade på alla fronter för att 30 år senare börja sin svanesång.

Klicka på bilden för förstorning.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Lars-Gunnar :) [/quote]
Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Hällnäs Sanatoriet

Inlägg av Ingemar Johansson »

Hallo!

Funderar på ett besök till Hällnäs sanatoriet i Norrbotten slutet på månaden som en dagstur.Hur är läget där uppe.Är det nåt som är vidöppet eller finns det nån anvarig för att få godkännade att besöka där för foto m.m

Ingemar
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Hej!

Det finns redan en tråd om Hällnäs i Västerbotten, kolla här:

http://28dagarsenare.se/showthread.php? ... %E4lln%E4s

Spontanbesök rekommenderas inte, vilket kanske framgår av den andra tråden. Men jag förmedlar gärna kontaktuppgifter till vaktis om så önskas!

Lämplig moderator kanske kan slå ihop trådarna? :)
Skriv svar