Hällnäs sanatorium

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Straycat""]
Lämplig moderator kanske kan slå ihop trådarna? :) [/quote]

Trådar ihopslagna

Första bäste olämplig moderator har fixat det :p

/B
Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Inlägg av Ingemar Johansson »

Ber om ursäkt för mitt dåliga koll vart man ska lägga in.Bättre koll för mej nästa gång :rolleyes:
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Ingemar Johansson""]Ber om ursäkt för mitt dåliga koll vart man ska lägga in.Bättre koll för mej nästa gång :rolleyes: [/quote]

Inget att be om ursäkt för, var ju i rätt forumkategori :)

Ett dilemma med att starta nya trådar i ett forum som funnits på plats i ett par år, är att man innan skapandet av en ny tråd får kosta på sig en liten "Sök", och allt som oftast får man tyvärr veta att någon annan redan varit där/diskuterat ruinen/platsen, men då kan man trösta sig med att det i den äldre tåden kan finnas en massa info/fakta som man själv missat :)

/B
Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Inlägg av Ingemar Johansson »

[quote=""Straycat""]Hej!

Det finns redan en tråd om Hällnäs i Västerbotten, kolla här:

http://28dagarsenare.se/showthread.php? ... %E4lln%E4s

Spontanbesök rekommenderas inte, vilket kanske framgår av den andra tråden. Men jag förmedlar gärna kontaktuppgifter till vaktis om så önskas!

Lämplig moderator kanske kan slå ihop trådarna? :) [/quote]

Hej!

Tack Straycat håller på med lite planeringar av färdvägar m.m Funderar även ett besök till Hotellet i tänninge på vägen hem..Skulle visst vara på G med renovering Men tycker för mej att den har stått stilla i ett antal år nu början på 90talet då jag passerade där men dock ingen kamera då...

Ingemar
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""Ingemar Johansson""]Hej!

Tack Straycat håller på med lite planeringar av färdvägar m.m Funderar även ett besök till Hotellet i tänninge på vägen hem..Skulle visst vara på G med renovering Men tycker för mej att den har stått stilla i ett antal år nu början på 90talet då jag passerade där men dock ingen kamera då...

Ingemar[/quote]

Låter spännande! Som sagt - PMa mig om du vill att jag ska leka kontaktförmedling. ;)

Lycka till med resan!
Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Inlägg av Ingemar Johansson »

[quote=""Straycat""]Låter spännande! Som sagt - PMa mig om du vill att jag ska leka kontaktförmedling. ;)

Lycka till med resan![/quote]

Självklart :)
Lars-Gunnar
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 29 aug 2010, 20:24

Inlägg av Lars-Gunnar »

[quote=""VindelPelle""]Tror att svartmålningenens mästarinna Sara Lidman har återuppstått. Jag bor 15km från Hällnäs i Vindeln och har inte alls uppfattat Hällnäs som något dött samhälle. Är det tråkiga minnen från flytten från Hällnäs som gör att bilden förvrängs eller har du inte varit dit sedan 50-talet.[/quote]

Vad skulle svartmålningen bestå i? Mitt hjärta slår fortfarande för Hällnäs. Jag var dit 2008 och inte är Hällnäs som när jag lämnade det helt naturligt. Flera bränder har skett fler än under mina 16 år på platsen då det mest var skogsbränder från ångloken.

Nej du, jag hade min barndoms uppväxt där och den var den absolut bästa. Inga betongförorter. Sjöar med abbormete och bäcköring.

Jag förstår inte riktigt dig VindelPelle. Jag vet att det bor folk där och jag har kontakt med några. De har fått köpa husen till facila priser.

OK, det var det.
Racka inte ner på folk utan försök tänka dig in i Hällnäs när det blomstrade som mest. Den synen har jag sett men kanske inte du?

Lars-Gunnar :)
Användarvisningsbild
Pulgasari
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 13 dec 2012, 02:09

Inlägg av Pulgasari »

Hej,
är ganska medveten om att jag bumpar en relativt uråldrig tråd men ser ingen anledning att skapa en ny då denna är så pass väletablerad :)

Jo, jag som fortfarande är ganska grön i Västerbotten och nyligen fått nys om detta ställe undrar om någon vet hur det ser ut på området idag?

Ska man åka ut och hoppas att man kommer in eller ska man köra en mer öppen väg och eventuellt kontakta kommunen och se om man med hjälp av dem kan få någon visning eller liknande?

Är det någon aktivitet öht på området?

Med vänlig hälsning.
Leave nothing but pictures,
take nothing but footprints.


http://pulgasari.myalbum.com/ - Password: Pulgasari
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Hällnäs sanatorium

Inlägg av htiawe »

Sanatoriet köptes för något år sedan upp av en thailändsk affärskvinna som ville förvandla det till någon sorts vårdinrättning. Det har inte realiserats än och det är väl ingen som riktigt vet.

Dock är det vällåst och larmat, det var ju bara något år sedan som två ungdomar bröt sig in och ganska omgående blev omhändertagna av polis.
Användarvisningsbild
Pulgasari
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 13 dec 2012, 02:09

Inlägg av Pulgasari »

[quote=""htiawe""]Sanatoriet köptes för något år sedan upp av en thailändsk affärskvinna som ville förvandla det till någon sorts vårdinrättning. Det har inte realiserats än och det är väl ingen som riktigt vet.

Dock är det vällåst och larmat, det var ju bara något år sedan som två ungdomar bröt sig in och ganska omgående blev omhändertagna av polis.[/quote]

Ah, jag förstår.

Jag valde igår efter jag skrivit mitt inlägg att gå den seriösa vägen och har fått kontaktuppgifter till en person som eventuellt kan hjälpa mig.
Leave nothing but pictures,
take nothing but footprints.


http://pulgasari.myalbum.com/ - Password: Pulgasari
Skriv svar