Hällnäs sanatorium

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

helena
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 08:18

Hällnäs sanatorium

Inlägg av helena »

Jag och Straycat besökte Hällnäs sanatorium i veckan. Besök dit är varmt rekommenderat! Själva huvudbyggnaden är låst, men i anslutning finns ett flertal övergivna hus som står helt öppna. Höjdpunkten (bokstavligt talat) är det gamla vattentornet. Olåst och fantastiskt. Även kapellet är fint och helt öppet. Jag har skapat ett album. Skulle tro att Straycat också gör det inom kort.
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Ja, det var ett helt fantastiskt besök! :)

Posta länken till albumet, Helena, så kommer vi få MÅNGA "jawdrops" här! ;)

Batterierna i min kamera tog slut och jag hade ju förstås inte tänkt på att ta med laddaren upp till Lule, men jag ska försöka hitta en kortläsare så jag kan ladda upp bilderna redan nu.
helena
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 08:18

Inlägg av helena »

http://28dagarsenare.se/album.php?albumid=36
väntar spänt på dina bilder, straycat!
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""helena""]http://28dagarsenare.se/album.php?albumid=36
väntar spänt på dina bilder, straycat![/quote]

Jobbar på det! :)

Hade en hel massa från Gränges också att ladda upp, så jag tar allt på en gång...

WOW, Helena vilka fina bilder du fick!!! Inte för att jag är förvånad! Mina kommer inte vara speciellt imponerande, men jag ska visa dem i alla fall. ;)

Och som sagt, detta sanatorium var VERKLIGEN något i hästväg. Umemodellen, en fotoförening med säte i Umeå, har med jämna mellanrum haft "skräckhelger" på detta sanatorium, med en massa läskiga bilder (zombie- och vampyrtema) som följd. Jag ska försöka hänga på dem nästa gång och få bilder även från huvudbyggnaden.
helena
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 08:18

Inlägg av helena »

då hänger jag på!
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Mycket trevligt och fina bilder !
Användarvisningsbild
Ulse74
Inlägg: 315
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 06:21
Kontakt:

Inlägg av Ulse74 »

Snyggt jobbat. Trevligt att det finns så många övergivna sanatorium men samtidigt tragiskt på sätt o vis att byggnaderna är lämnade åt sitt öde.
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Jag skulle postat mina bilder också för länge sedan, men den gode Murphy har tagit hand om mig väl denna vecka.

Först fick jag slut space på Pixbox, sen funkade inte albumuppladdningen till forumet, sen tog jag bilderna från en extern disk från lånade datorn i Lule, men väl i Ume börjar disken (helt ny) att krångla, bara att börja om... men det kommer, plus även från Gränges förstås!
Användarvisningsbild
Eternit
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 12:53
Kontakt:

Inlägg av Eternit »

Trevligt att se. Extra fint att hötorgskonsten fortfarande hänger kvar på sin plats.
helena
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 08:18

Inlägg av helena »

den där gamla fiskaren finns nog i ett flertal hem i vårt avlånga land.
huvudbyggnaden såg inte så nedgången ut. den har ju varit konferensanläggning till relativt nyligen. vattentornet kändes också mycket stabilt. trätrappan upp kändes fräsch och det luktade inte alltför konstigt. likadant med kapellet. om någon skulle köpa byggnaderna skulle det nog inte kräva några större reparationer när det gäller just dessa. men trähuset var verkligen i eländigt skick.
Skriv svar