hur är läget vid säters i dalarna?

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Tidevarvets
Inlägg: 136
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 09:09
Kontakt:

Inlägg av Tidevarvets »

När jag besökte platsen första gången i slutet av 90-talet stod ytterdörrarna på vid gavel!

Det fanns mycket riktigt ett provisoriskt galler vid källarvåningen på framsidan till höger om ingången om jag inte minns fel. Där kunde man krypa igenom! Tidigare ägare hade vidtagit "krafttag" för att förhindra
ungdomar att ha Fasta paviljongen som lekplats.
Det här var i början av 2000-talet innan det brann på övervåningen.
Polisen riktade misstankar mot någon tidigare patient för branden senare...

När skadan redan var skedd så har man bommat/murat igen hela stället och väntar på bättre tider.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Tidevarvets""]
När skadan redan var skedd så har man bommat/murat igen hela stället och väntar på bättre tider.[/quote]
Ja det har väll inte hänt så värst mycket där sedan dess...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
erro
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:00

Inlägg av erro »

Jag svängde förbi fasta paviljongen idag, på väg hem från en dag i backarna i Romme... och det ser ut som vanligt, d.v.s. som det gjort de senaste åren.

Vad jag däremot la märke till (och som jag inte sett eller tänkt på tidigare) var en stor antenn på taket!? Och när jag nu tittar på mina gamla bilder från 2005 och 2006 så finns antenner redan då...

Nån som vet vad de används till?
http://erro.se

Spår av människor - Traces of mankind
Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Sv: hur är läget vid säters i dalarna?

Inlägg av moraldk »

Tack för dagsfärsk info om läget i Säter. Åker nog dit igen i vår och kollar..var ju snart 10 år sen ja var där! Det är iaf bara 2 mil för mig! :)
"Det är lättare att be om ursäkt än att be om tillåtelse!"
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""erro""]Jag svängde förbi fasta paviljongen idag, på väg hem från en dag i backarna i Romme... och det ser ut som vanligt, d.v.s. som det gjort de senaste åren.

Vad jag däremot la märke till (och som jag inte sett eller tänkt på tidigare) var en stor antenn på taket!? Och när jag nu tittar på mina gamla bilder från 2005 och 2006 så finns antenner redan då...

Nån som vet vad de används till?[/quote]

Lite off topic men smyger in frågan här. Också på väg hem från Romme och noterade ett stort gult äldre huskomplex på vänster sida någonstans mittemellan Säter och Hedemora. Andades sjukhus, kasern eller större skola. Såg "övergivet" ut. Hade jag åkt egen bil hade jag givetvis kört in. Någon som vet vad det är? Mäktig byggnad. För det har väl inte med "fasta" att göra? ( jag vet inte var det ligger)
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Elagabalus""]Lite off topic men smyger in frågan här. Också på väg hem från Romme och noterade ett stort gult äldre huskomplex på vänster sida någonstans mittemellan Säter och Hedemora. Andades sjukhus, kasern eller större skola. Såg "övergivet" ut. Hade jag åkt egen bil hade jag givetvis kört in. Någon som vet vad det är? Mäktig byggnad. För det har väl inte med "fasta" att göra? ( jag vet inte var det ligger)[/quote]

Det är Solbackens sanatorium som du har sett, ligger nästan precis där en annan forummedlem - Norrhyttan - bor.
Finns en massa här på forumet om stället.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Aha. Stort tack. Trodde inte man la dessa anläggningar så nära vägen bara
erro
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:00

Inlägg av erro »

[quote=""Elagabalus""]Aha. Stort tack. Trodde inte man la dessa anläggningar så nära vägen bara[/quote]

Misstänker att "stora vägen" på den tiden inte är densamma som idag...
http://erro.se

Spår av människor - Traces of mankind
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""erro""]Misstänker att "stora vägen" på den tiden inte är densamma som idag...[/quote]


Mycket möjligt - men när man ser på kartan så verkar den gamla vägen gå ännu närmare sanatoriet ( den vita vägen kan man anta). Faktiskt rakt genom området. Eller så var det vänt så att man kunde anlända med tåg? Kanske hade man station för länge sedan?

Är verkligen ingen sanatorieexpert men de jag har sett hittills har legat lite off, gärna i tallskog på höjd och med en snygg exteriör/vacker utsikt. Det här verkar mest utkastat på en slätt. Även om huset såg verkligt spännande ut fick jag snarare kasern-vibbar än sanatorium
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
erro
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:00

Sv: hur är läget vid säters i dalarna?

Inlägg av erro »

Vet inte huruvida den vita vägen var dåtidens "stora väg" eller om det även då var en mindre byväg...

Sanatoriet ligger väl hur som helst väster om den karta du visar, och den vita vägen går strax norr om byggnaderna (som alltså ligger mitt emellan gula och vita vägen).
http://erro.se

Spår av människor - Traces of mankind
Skriv svar