hur är läget vid säters i dalarna?

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""erro""]Är det ens juridiskt OK att polisanmäla någon för intrång bara för att man går in på tomten utan att göra något? Även om det sitter förbudsskyltar?

Om jag vill prata med den som äger ett hus måste jag ju få gå fram till dörren och knacka på utan att riskera en polisanmälan? Eller?[/quote]

Om du befinner dit på någon annans fastighet och du är medveten om förbudet begår du ett brott, dvs om det finns skyltar. Om det däremot saknas skyltar eller annan information om förbud begår du brottet först när du blivit informerad och kan därför inte styrkas om du inte gör överträdelser igen efter informationen.
Sedan finns det alltid gråzoner och vanliga villatomter är ju en sak i sig.

I det här fallet hade ägaren mycket problem med vandaler och annat löst folk när de förvärvade fastigheten eftersom det stått tomt många år och ryktet var ute om att det stod vid för våg. Sedan dess har de med järnhand sett till att bara behöriga varit där. Hur det är nu när de försökt sälja det vet jag inte.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
erro
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:00

Inlägg av erro »

Jag känner till Solbacken. Har t.o.m. varit där för flera år sedan, blivit "utskälld" av ägaren, pratat med honom och förklarat mitt intresse och fick till slut gå runt själv inne i huset.

Nu blir detta kanske lite OT, men... Ponera att jag sätter upp skyltar längs staketet runt min egen villatomt med texten "Tillträde förbjudet". Kan jag då polisanmäla varje person som går in på tomten bara för att ringa på dörren? Kommer polisen ens att ta emot den anmälan?
http://erro.se

Spår av människor - Traces of mankind
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Polisen hindrar ingen att anmäla, hur tokigt de än må vara. Däremot skulle en sådan anmäla troligen läggas ner direkt i brist på bevis samt att det inte skulle hålla rätsligt om det inte handlar om trackaseri. Det är här det blir lite luddigt.
Det är ju i den rättsliga processen brottet kan styrkas om det ens kommer dit. Där blir frågan vad du visste och såg i förhållande till vad du borde ha förstått och platsens art. För rent ur lagtexten skulle ica kunna anmäla dig när du parkerar bilen och sedan kliver in, men de anses med sin verksamhet bjuda in dig och därmed blir det inte brotsligt. Däremot anses man förstå att ett staket till ett industriområde innebär en överträdelse, men det leder ändå sällan till rättsliga påföljder. Så det är som alltid med lagen en fråga om.. Och i det här fallet om hur välkommen du kan ha ansets vara.


[quote=""erro""]Jag känner till Solbacken. Har t.o.m. varit där för flera år sedan, blivit "utskälld" av ägaren, pratat med honom och förklarat mitt intresse och fick till slut gå runt själv inne i huset.

Nu blir detta kanske lite OT, men... Ponera att jag sätter upp skyltar längs staketet runt min egen villatomt med texten "Tillträde förbjudet". Kan jag då polisanmäla varje person som går in på tomten bara för att ringa på dörren? Kommer polisen ens att ta emot den anmälan?[/quote]
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""erro""]Jag känner till Solbacken. Har t.o.m. varit där för flera år sedan, blivit "utskälld" av ägaren, pratat med honom och förklarat mitt intresse och fick till slut gå runt själv inne i huset.

Nu blir detta kanske lite OT, men... Ponera att jag sätter upp skyltar längs staketet runt min egen villatomt med texten "Tillträde förbjudet". Kan jag då polisanmäla varje person som går in på tomten bara för att ringa på dörren? Kommer polisen ens att ta emot den anmälan?[/quote]

Japp definitivt, har du sen tex fotobevis eller vittnen, blir det åtal/böter.
Hemfridsbrott alt olaga intrång.
Tro mig, inga problem med åtal och dom där inte...
Jag blev själv utsatt för ovälkommet besök trots tydliga skyltar.
Jag hade vittnen på det hela, så det slutade med 30 dagsböter.
(en fd nyfiken sommargranne, som inte kunde låta bli att springa och "kolla" på vår tomt)
Hemfriden är en gammal och beprövad hävd i vår lagstiftning
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
kgkb
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 sep 2011, 20:18

Inlägg av kgkb »

Var i Säter igår,riktigt mysigt! Gå in på min grupp och kolla bilderna, jag länkar! http://m.facebook.com/?_rdr#!/media/set ... 1342712957
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""kgkb""]Var i Säter igår,riktigt mysigt! Gå in på min grupp och kolla bilderna, jag länkar! http://m.facebook.com/?_rdr#!/media/set ... 1342712957[/quote]
Jag tittar gärna på facebook bilder, men kan du ge en länk där man inga behöver logga in?
kgkb
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 sep 2011, 20:18

Inlägg av kgkb »

[quote=""Akrylamid""]Jag tittar gärna på facebook bilder, men kan du ge en länk där man inga behöver logga in?[/quote]

Tror tyvärr man behöver logga in på FB. / kgkb
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""kgkb""]Tror tyvärr man behöver logga in på FB. / kgkb[/quote]
Hmm, alla mina bilder på facebook kan jag dela ut med en publik länk som inga kräver nå inloggning... Nåväl, jag klarar mig...
skymning
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 03 apr 2012, 12:25

Inlägg av skymning »

Synd att jag är så sjukt höjdrädd, hade annars gärna velat ta en titt i Säter. Någon som varit dit på sistone?
Splach
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 27 sep 2011, 16:14

Inlägg av Splach »

[quote=""skymning""]Synd att jag är så sjukt höjdrädd, hade annars gärna velat ta en titt i Säter. Någon som varit dit på sistone?[/quote]

Är med sjukt höjdrädd men har gett mig fan på att en dag ska jag in, på ett eller annat sätt..
En otroligt bra stabil stege kanske skulle göra det hela.

Sist jag var dig var det inte så stabilt.

Utsidan var väl okej.. Men på insidan finns det inget som direkt gör att man kommer ut.
Så antingen lär jag dricka lite så jag törs, eller så lär jag bygga en hiss :P
Skriv svar