hur är läget vid säters i dalarna?

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

c_balder82
Inlägg: 191
Blev medlem: tor 01 jan 2009, 15:36
Kontakt:

hur är läget vid säters i dalarna?

Inlägg av c_balder82 »

Jag sitter nu och planerar in semester i Dalarna och på en turistsida stötte jag på säters sjukhusmuseem och blev lite arg på mig själv; hur kunde jag glömma att säters mentalsjukhus ligger i Dalarna dit jag ska i augusti?? Så kom jag genast att tänka på detta forum och nu till min fråga;
Hur är läget på sjukhuset nu? Kan man ta sig in där och är det fortfarande värt ett besök? Hur är det med vakter, ingången mm, all information är välkommen!
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
c_balder82
Inlägg: 191
Blev medlem: tor 01 jan 2009, 15:36
Kontakt:

Inlägg av c_balder82 »

Tack tack! ha kollat in trådarna, bra. Får väl ta mig en sväng dit under semestern, vet dock inte hur jag ska ta mig över muren men får fundera ut ett sätt, hur har ni andra gjort? Finns det ingen väg in genom muren? Och hur kommer man in i själv byggnaden? letar vidare....
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""c_balder82""]Tack tack! ha kollat in trådarna, bra. Får väl ta mig en sväng dit under semestern, vet dock inte hur jag ska ta mig över muren men får fundera ut ett sätt, hur har ni andra gjort? Finns det ingen väg in genom muren? Och hur kommer man in i själv byggnaden? letar vidare....[/quote]

Man klättrar över muren och nej det finns ingen väg igenom muren. Innanför muren kan man traska rakt in i huset bara.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
c_balder82
Inlägg: 191
Blev medlem: tor 01 jan 2009, 15:36
Kontakt:

Inlägg av c_balder82 »

[quote=""Grishnac""]Man klättrar över muren och nej det finns ingen väg igenom muren. Innanför muren kan man traska rakt in i huset bara.[/quote]

okej, då är det bara muren som är ett problem då, hur hög är muren ca? Ligger byggnaden så pass till att man kan klättra över ostört?
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""c_balder82""]okej, då är det bara muren som är ett problem då, hur hög är muren ca? Ligger byggnaden så pass till att man kan klättra över ostört?[/quote]

Muren är 4-5 meter hög ungefär, det är trotts allt där för att hålla de sinnessjuka kvar därinne. Det är sällan några problem att smita in där, muren ligger ju i "skogen".
inspektionsverket.se - The world as we know it.
c_balder82
Inlägg: 191
Blev medlem: tor 01 jan 2009, 15:36
Kontakt:

Inlägg av c_balder82 »

Tusen tack för svara alla!

kan någon bekräfta att detta är säters fasta paviljong?

http://maps.google.com/maps?ll=60.34060 ... &t=h&hl=sv


byggnaden som ligger på länsvägen!? Var är det bäst att parkera för att ta sig runt och på baksidan vid muren?? Många frågor men först och främst så måste jag övertala min sambo att följa med och han är inte lätt att övertala, ska jag sen behöva leta efter en väg dit och in kommer han väl aldrig följa med på mina "hyss" mer :p

...så jag är evigt tacksam för alla tips jag kan få!
Användarvisningsbild
Eternit
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 12:53
Kontakt:

Inlägg av Eternit »

[quote=""c_balder82""]kan någon bekräfta att detta är säters fasta paviljong?[/quote]

Det ser ut att vara rätt byggnad ja.
Är väl bäst att ställa bilen på någon av de större p-platserna vid vattnet. Känns onödigt att stå närmare.

Och när vi ändå är inne på ämnet Säter så följer jag upp med en annan fråga: Är det någon som vet var sjukhusets kyrkogård finns?
Har sett bilder på små vackra vita kors, men aldrigt hittat dit trots ihärdigt letande i ösregn...
Användarvisningsbild
LINK82
Inlägg: 255
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 22:53
Kontakt:

Inlägg av LINK82 »

Följ Jönshyttevägen förbi golfklubben ca 400 - 500 m så finns den på höger sida.

Inte så många kors att se dock, men det ligger ca 700 personer där.
Användarvisningsbild
Eternit
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 12:53
Kontakt:

Inlägg av Eternit »

Aha, tackar!
Skriv svar