Brattby nedlagda vårdhem

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Lenah61
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 18 jan 2009, 21:29

Brattby nedlagda vårdhem

Inlägg av Lenah61 »

Brattby vårdhem byggdes 1949 för att vårda förståndshandikappade i alla åldrar. Avvecklades under 90-talet och slogs igen helt 1998. Det är en enormt stor byggnad där även personalen hade rum som de kunde bo i. Den har mestadels stått öde även om en del verksamhet funnits i delar av lokalerna. Ett trevligt par har bott och drivit en loppmarknad där i 9 års tid. De visade oss runt och berättade mycket om byggnaden. Mannen hade jobbat där också. Det spökar där!!

Tur att jag och Straycat gjorde utflykten nu eftersom byggnaden helt nyligt blivit såld och risken finns att den rivs. Det bor för närvarande ca 300 thailändska bärplockare i en av byggnaden. Paret som har loppisen flyttar också snart.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1105646_page0.html
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Bra jobbat!
Gillar framförallt bilderna från "poolområdet" :)
Vet du vem stället såldes till?
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Det är nåt speciellt med vindlande sjukhuskorridorer :rolleyes:

Jag gillart, bra jobbat!
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Vilka snygga bilder du fick till, Lena!

Tyvärr var min kamera helt proppfull och jag hade inte tid att fixa det, så jag har inga egna att bjuda på, bara njöt av spökena... eller vad man nu ska säga. ;)

Men visst kändes det skumt i korridorerna och kring den där dörren. Borde inte ha varit så kallt som det var.

Vad dramatiskt det blev med det där åskovädret som hägrade i luften! Blev nästan mer domedagssstämning på bilderna än vad det var när vi verkligen var där.

Hahaha, och ett Straycat-spöke kom visst också med på ett hörn. :D
Lenah61
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 18 jan 2009, 21:29

Inlägg av Lenah61 »

Det kändes verkligen spöklikt därinne, helst då vi gick igenom helt kolsvarta korridorer och trevade omkring i mörkret för att elen var avstängd. Visar flygfotot från Brattby vårdhem 1952.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
lindali
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 23:09

Inlägg av lindali »

Åh vi åkte förbi där igår och pratade om att det nu var sålt. Annonsen har ju legat ute rätt länge. Men jag har alltid varit helt säker på att det var en skola. Tack för de fina bilderna! :)
lindali
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 23:09

Inlägg av lindali »

Åh vi åkte förbi där igår och pratade om att det nu var sålt. Annonsen har ju legat ute rätt länge. Men jag har alltid varit helt säker på att det var en skola. Kul att veta lite mer! Tack för de fina bilderna! :)
Luffsen
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 11:50

Inlägg av Luffsen »

Runt 2004 fanns där en liten pelletsfabrik oxå... vägg i vägg med loppisen. Har den lagts ner nu?
Användarvisningsbild
Braweheart
Inlägg: 126
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 20:16
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

Sökte nu lite på detta ställe och fan en artikel på Västerbottens-kuriren postad 2010-09-23


Det verkar ju har varit aktivitet på vårdhemmet trots allt, men att låta bärplockarna bo utan vatten och el är inte rätt, och sen stänga de helt och flytta dem till ett gammalt sanitorium (hoppas på att el och vatten finns där iaf, annars gör miljökontoret jättefel). Vet inte vad som är mest mänskligt.

Men oavsett så gillar ja bilderna här och skulle gärna ta en tur upp och kolla in stället.. Tack för bra bilder..
Senast redigerad av 1 Braweheart, redigerad totalt 0 gånger.
---------------------------
Braweheart!! Mina UE bilder
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""Braweheart""]Sökte nu lite på detta ställe och fan en artikel på Västerbottens-kuriren postad 2010-09-23


Det verkar ju har varit aktivitet på vårdhemmet trots allt, men att låta bärplockarna bo utan vatten och el är inte rätt, och sen stänga de helt och flytta dem till ett gammalt sanitorium (hoppas på att el och vatten finns där iaf, annars gör miljökontoret jättefel). Vet inte vad som är mest mänskligt.

Men oavsett så gillar ja bilderna här och skulle gärna ta en tur upp och kolla in stället.. Tack för bra bilder..[/quote]

Det gamla sanatoriet är inget annat än Hällnäs, och man får hoppas (och anta) att de bor i barackerna på gården. Själva sanatoriet har el men inte vatten och avlopp. (Finns en separat tråd på forumet).

Om ingen bott i barackerna sen förra året så borde de vara i bra skick, vi hyrde hela stället för en udda workshop och städade minutiöst efteråt.

Brattby är definitivt värt ett besök, och det står som synes kvar än. Det är dock synd att många av UE-ställena här i trakten har gått rivningsdöden till mötes...
Skriv svar