Brattby nedlagda vårdhem

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Braweheart
Inlägg: 126
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 20:16
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

[quote=""Straycat""]Det gamla sanatoriet är inget annat än Hällnäs, och man får hoppas (och anta) att de bor i barackerna på gården. Själva sanatoriet har el men inte vatten och avlopp. (Finns en separat tråd på forumet).

Om ingen bott i barackerna sen förra året så borde de vara i bra skick, vi hyrde hela stället för en udda workshop och städade minutiöst efteråt.

Brattby är definitivt värt ett besök, och det står som synes kvar än. Det är dock synd att många av UE-ställena här i trakten har gått rivningsdöden till mötes...[/quote]

Ja det stämmer att det är Hällnäs.. Hoppas för dessa plokare att det är där i barackerna som du säger då.

Oki det är det menare du.. Ja man får kolla upp möjligheterna i att åka upp dit då.. Innan det rivs.. För det är tråkigt när det rivs..
---------------------------
Braweheart!! Mina UE bilder
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""Braweheart""]Ja det stämmer att det är Hällnäs.. Hoppas för dessa plokare att det är där i barackerna som du säger då.

Oki det är det menare du.. Ja man får kolla upp möjligheterna i att åka upp dit då.. Innan det rivs.. För det är tråkigt när det rivs..[/quote]

Det är inte så svårt eller dyrt att ta sig till Västerbotten. ;)

En flygbiljett till Umeå kan kosta under 300:- om du flyger på en lite udda tid, och det finns billiga hyrbilar här (alternativt att vi drar ihop ett gäng för en UE-tripp, jag har egen bil).

Dock rekommenderar jag främst att åka på våren/sommaren. Inga större förändringar kommer att ske under vintern på rivningsfronten, vad jag vet...
Användarvisningsbild
Braweheart
Inlägg: 126
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 20:16
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

[quote=""Straycat""]Det är inte så svårt eller dyrt att ta sig till Västerbotten. ;)

En flygbiljett till Umeå kan kosta under 300:- om du flyger på en lite udda tid, och det finns billiga hyrbilar här (alternativt att vi drar ihop ett gäng för en UE-tripp, jag har egen bil).

Dock rekommenderar jag främst att åka på våren/sommaren. Inga större förändringar kommer att ske under vintern på rivningsfronten, vad jag vet...[/quote]

Ja har bara 20 mil upp och bil, så om ja åker, åker ja/vi över dag.. Har varit en del i umeå innan mitt UE intresse vakna.

Jo det är finare på vår/sommar..
---------------------------
Braweheart!! Mina UE bilder
urbanproof
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 03 jul 2009, 08:49

Inlägg av urbanproof »

Har ni varit uppe?
Finns det kvar?

Kan def tänka mig att åka dit över en dag eller ett par
Fogfighter
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 03 nov 2008, 18:17

Inlägg av Fogfighter »

Det fanns kvar vid årsskiftet 10/11 när jag var i krokarna.
PringlesMannen
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 19:19

Inlägg av PringlesMannen »

Undrar detsamma, finns stället kvar?
oh155on
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 31 mar 2013, 01:01

Inlägg av oh155on »

[quote=""PringlesMannen""]Undrar detsamma, finns stället kvar?[/quote]

Det finns kvar!
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Jag har faktiskt inte hört någonting nytt om det här stället på flera år, och definitivt inte heller något om eventuell rivning. Jag är i Vännäs ibland, men inte SÅ ofta eftersom jag bor öster om Umeå, och det är några mil dit.
Kan försöka få fram lite mer information nu mot vårkanten. Men det är fortfarande inte så bra läge för Urban Exploration häruppe än – snön lär ligga kvar ganska länge i år, tyvärr...
Användarvisningsbild
Fredde
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 03 jan 2010, 22:40

Inlägg av Fredde »

En youtube-film om Bratty Vårdhem "Brattbyn"
Dock inspelad 2009.

http://www.youtube.com/watch?v=P85g17HilZ0
Användarvisningsbild
Fredde
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 03 jan 2010, 22:40

Inlägg av Fredde »

Står helt klart kvar. Enligt tidningen från januari 2013
hotas ägaren av vite med 20 000:-/mån om han inte städar upp...

http://www.folkbladet.nu/348432/dubbla- ... la-vardhem
Skriv svar