Säters "fasta" till salu.

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Rutger""]Jag hävdar att den största anledningen till förbättringen beror på fotografen. Fotografering är ett hantverk som måste läras in. Likaså bildbehandling i datorn.
Huvudanledningen till att dina bilder blev bättre denna gång du photoshoppade om dem beror på att DU har blivit duktigare, Benkar.

Jag förnekar inte att det är lättare att få bra bilder med nyare kameror och programvaror, men foto/bildbehandlings-erfarenhet väger tungt, mycket tungt.[/quote]

Var inte min mening att starta en trådurspårning som denna, men är väl så det ibland/ofta blir på forum... :rolleyes:

Men håller med dig Rutger. Skapandet av en digital bild sker i flera steg, dels en grundläggande komponering och inställningar/exponering då bilden tas, som man sedan ska ta hand om i mörkrummet (numera det digitala mörkrummet) där man beskär och justerar en del av det som i sista skedet ska bli en digitalt publicerad bild (eller en papperskopia).

En liten men enkel detalj/exempel jag med tiden lärt mig är att underexponera en bild då det är ett ljust fönster i bakgrunden, bilden blir då för mörk, men i efterbehandlingen kan man ljusa upp det som är för mörkt, istället för att få ett "utbrändt" fönster i bakgrunden, att i efterhand justera åt det andra hållet fungerar inte.

Måste säga att ju bättre kamera jag skaffat mig, hur jag exponerar medveten om vad som kan justeras i efterhand, dessto mer lätt blir det att få ett bra slutresultatet.

Säger ibland att slutresultatet beror på:

25% Hårdvara (kamera) 25% komponering 25% Handhavande/exponeringsinställningar 25% Efterbehandling

Sedan är det ju bara att sakta men säkert förbättra varje delmoment, så blir slutresultatet garanterat bättre.. :eek:

/B
Skriv svar