Säters "fasta" till salu.

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

rhdf
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 12:06

Sv: Säters "fasta" till salu.

Inlägg av rhdf »

är det kommunen som så att säga "kontrollerar" fastigheten så borde väl en polisanmälan kunna vara aktuell?
visserligen har ju inget brott begåtts ännu, men OM nu någon skulle köpa fastigheten (vem är så korkad att de köper en ruin utan att kolla bakgrunden?) så skulle ju vederbörande ha lite problem med tillträde mm. Eller har jag missuppfattat nånting.
Användarvisningsbild
Alien
Inlägg: 169
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 04:32

Inlägg av Alien »

[quote=""rhdf""]är det kommunen som så att säga "kontrollerar" fastigheten så borde väl en polisanmälan kunna vara aktuell?
visserligen har ju inget brott begåtts ännu, men OM nu någon skulle köpa fastigheten (vem är så korkad att de köper en ruin utan att kolla bakgrunden?) så skulle ju vederbörande ha lite problem med tillträde mm. Eller har jag missuppfattat nånting.[/quote]

Som när jag mailade och påstod mig vara intresserad av att köpa den, dom slutade höra av sig väldigt fort när jag ville ha en invändig visning ;)

Tror inte dom tänkt så mycket innan dom la ut annonsen...
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Inspirerad av tråden här så kände jag mig till sist "tvungen" göra en "total makeover" av ett gammalt galleri från platsen i fråga. Bilderna är från november 2005, ett av mina första "ruin-gallerier", bilderna tagna med en Canon 300D, nu lite mer snällt efterbehandlade.

Galleriet: http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... viljongen/

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""benkar""]Inspirerad av tråden här så kände jag mig till sist "tvungen" göra en "total makeover" av ett gammalt galleri från platsen i fråga. Bilderna är från november 2005, ett av mina första "ruin-gallerier", bilderna tagna med en Canon 300D, nu lite mer snällt efterbehandlade.

Galleriet: http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... viljongen/

/B[/quote]

Minns inte hur bilderna såg ut tidigare men nu är dom ju helt ok även om dom kanske inte med dagens mått når upp i "Benkar-kvalité" ;)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Amanite""]Minns inte hur bilderna såg ut tidigare men nu är dom ju helt ok även om dom kanske inte med dagens mått når upp i "Benkar-kvalité" ;) [/quote]

Förra versionen av galleriet var i mina ögon rätt katastrofalt, bilderna brutalt misshandlade i någon gammal version av PS. Var nog ett av mina första försök med inomhusfoto med stativ, med gamla 300D, och jpg. Men gick lyfta bilderna hysat med nyare version av PS och snällare/annorlunda hantering.

Man lär sig hela tiden nytt när man fotograferar, och kamerorna har utvecklats enormt senaste åren, tror dom flesta som fotograferar en hel del märker att bilderna blir bättre ju mer man håller på :)

/B
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

[quote=""benkar""]
...
Man lär sig hela tiden nytt när man fotograferar, och kamerorna har utvecklats enormt senaste åren, tror dom flesta som fotograferar en hel del märker att bilderna blir bättre ju mer man håller på :)

/B[/quote]

Jag hävdar att den största anledningen till förbättringen beror på fotografen. Fotografering är ett hantverk som måste läras in. Likaså bildbehandling i datorn.
Huvudanledningen till att dina bilder blev bättre denna gång du photoshoppade om dem beror på att DU har blivit duktigare, Benkar.

Jag förnekar inte att det är lättare att få bra bilder med nyare kameror och programvaror, men foto/bildbehandlings-erfarenhet väger tungt, mycket tungt.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Rutger""]Jag hävdar att den största anledningen till förbättringen beror på fotografen. Fotografering är ett hantverk som måste läras in. Likaså bildbehandling i datorn.
Huvudanledningen till att dina bilder blev bättre denna gång du photoshoppade om dem beror på att DU har blivit duktigare, Benkar.

Jag förnekar inte att det är lättare att få bra bilder med nyare kameror och programvaror, men foto/bildbehandlings-erfarenhet väger tungt, mycket tungt.[/quote]

Synd att man blir så gruvligt rastlös av att försöka lära sej det... Jag provade lite att mickla i mörkrum för snart 15 år sen. Det ÄR roligare. Väl?
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""mopedhuligan""]Synd att man blir så gruvligt rastlös av att försöka lära sej det... Jag provade lite att mickla i mörkrum för snart 15 år sen. Det ÄR roligare. Väl?[/quote]

Jag tycker nog att det digitala rummet är trevligare, man kan liksom testa - ångra sig och göra om utan att man slösar material på det.
Dessutom slipper man allt omständigt runtomkring som mörkerrum, framkallningsvätskor och annat man måste ha.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Grishnac""]Jag tycker nog att det digitala rummet är trevligare, man kan liksom testa - ångra sig och göra om utan att man slösar material på det.
Dessutom slipper man allt omständigt runtomkring som mörkerrum, framkallningsvätskor och annat man måste ha.[/quote]

Jag tyckte det där var lite roligt. Men det det är ju inte värst miljövänligt. Men jag släpar ju hellre 35 mm film, spolar fram och tillbaka, skickar med bussgods mm. än att visa digital film på jobbet också. Det är också lite svårt att argumentera för...
Jag har nog inte tillräckligt med tålamod för att sitta och pyssla med photoshop.
Nu gick vi visst från ämnet.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""benkar""]

Man lär sig hela tiden nytt när man fotograferar, och kamerorna har utvecklats enormt senaste åren, tror dom flesta som fotograferar en hel del märker att bilderna blir bättre ju mer man håller på :)

/B[/quote]


Kan inte annat än att hålla med både dig och Rutger, den största skillnaden ligger ju oftast hos fotografen och inte utrustningen. Tror att alla som sysslar med fotografi på en hobbynivå eller där över hela tiden blir mer och mer kräsna med sina bilder.
Kul är ju även att många som syslar med Ue även är väldigt duktiga på fotografering/bildbehandling vilket gör att man får chansen att se en massa tokbra bilder på ibland helt makalösa motiv :)
Skriv svar